Terug Gemeenteraad

wo 06/03/2024 - 19:40 Raadzaal

Openbare vergadering

Stafdiensten

Beleidssecretariaat

Personeel en Organisatie

Financiën

Financiën

  • In de gemeenteraad van december 2023 werd het meerjarenplan 2020-2025 aangepast. De budgetramingen van de nominatieve subsidies zijn hierin opgenomen.

    Het artikel 41, 23° van het decreet lokaal bestuur stelt dat de volgende bevoegdheden van de raad niet kunnen toevertrouwd worden aan het college van burgemeester en schepenen: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.

    De raad wordt gevraagd de lijst van nominatief opgenomen subsidies van 2024 vast te stellen, het college wordt bevoegd voor de controle en uitbetaling. 

Ruimte

Duurzaamheid en Mobiliteit

Overheidsopdrachten

Vrije Tijd

Jeugd

Mededelingen

  • Stand van zaken NOC

    Totaal aantal bewoners

    504 (inclusief 23 bewoners in Kariboe

    Aantal families 

    61 (inclusief 6 gezinnen in Kariboe)

    Aantal volwassenen in familieverband

    94

    Aantal kinderen in familieverband

    107

    Aantal alleenstaande mannen

    268

    Aantal alleenstaande vrouwen

    16



    Nationaliteiten


    Afghanistan 154


    Palestina 59


    Eritrea 27


    Turkije 27


    Somalië 19


     

    Incidenten en meldingen bij de politie:

    • 4 processen verbaal van diefstallen door bewoners van bewoners die slachtoffer werden van een diefstal
    • 2 interventies rond rijgedrag en verzekering van elektrische steps
    • 4 meldingen van moeilijkheden/ beschadigingen en verlies van documenten binnen het NOC
    • 3 meldingen van bedreigingen 
    • 1 proces verbaal van verstoring openbare orde en 1 van wildplassen
  • Mondelinge vragen

     

    Vraag 1

     

    Afspraak op gemeentehuis voor dienstverlening naar burgers toe

    Fractie van de vraagsteller

    Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen

    Naam vraagsteller

    Ronald Peeters

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke

    Wouter Beke

     

    Omschrijving vraag:   

    Waarom moet de burger meerdere afspraken maken wanneer hij of zij met een familielid komt om een reispas aan te laten maken?

     

    • Wouter Beke

    We werken met een systeem met tijdsblokken. Elk product heeft een bepaalde behandeltijd. Voor de aanvraag van een reispas is dat 10 minuten. Op die 10 minuten moeten heel wat handelingen gesteld worden: 

    • controle van de identiteitsgegevens, 
    • oude reispas: ofwel een document laten ondertekenen voor vernietiging van de oude pas ofwel de oude reispas afstempelen en de hoeken er af knippen
    • biometrie: foto inscannen, vingerafdrukken nemen en handtekening zetten
    • In Belpas de contactgegevens opnemen en bepalen hoe men verwittigd wil worden
    • Info over gebruik en geldigheidsduur van de reispas geven
    • Aanvraagdocument afdrukken, gegevens controleren en ondertekenen
    • betaling

    Wanneer er 2 personen komen moeten al deze handelingen ook voor de tweede persoon gesteld worden en moet het tijdsblok dus verdubbeld worden.

    Het is wel mogelijk om deze afspraken te bundelen en samen aan te vragen. Bij het inboeken van een afspraak kan je daarom aangeven met hoeveel personen je wil komen, zodat deze aansluitend kunnen voorzien worden. Je kan hierin ook aangeven dat je nog een ander product wil aanvragen, bijvoorbeeld een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

    Voor een reispas moet je maar 1 keer een afspraak maken bij de aanvraag. Het afhalen van de reispas kan aan de onthaalbalie van het gemeentehuis zonder afspraak tijdens de openingsuren.

     

    Vraag 2

     

    Opvolging wateroverlast bespreking Boskantstraat

    Fractie van de vraagsteller

    Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen

    Naam vraagsteller

    Nagels Chantal

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke

    Van Pee Erwin

     

    Omschrijving vraag: 

    Graag zou ik bij deze gelegenheid willen vragen of de bespreking van de wateroverlast in de boskantstraat een meerwaarde is geweest voor de bewoners van deze straat!

    En zou de info die er genoteerd is ook naar de gemeenteraadsleden kunnen gestuurd worden.

    Mogelijks met de power point presentatie van Fluvius.

    • Erwin Van Pée

    Tijdens de informatievergadering heeft Fluvius een presentatie gegeven over de werken in de Boskantstraat en de wateroverlast. Deze presentatie zullen we ook aan de raadsleden overmaken.

    Na de presentatie werden er door de bewoners nog heel wat opmerkingen gegeven, vragen gesteld en suggesties gedaan. Wij hebben getracht daar zo veel mogelijk op te antwoorden. Ook werden er nog een aantal meldingsformulieren ingediend. 

    We hebben al deze informatie verzameld en hebben vanmorgen met Fluvius, de aannemer, onze gemeentelijke diensten en ikzelf een uitgebreide rondgang gedaan op het terrein om te bekijken waar er plaatselijk nog aanpassingen mogelijk zijn. 

    Eén opmerking hebben we al onmiddellijk kunnen oplossen. Onze technische dienst heeft deze namiddag de zichtbare doornappel in de bermen verwijderd.

    We zullen nu overleggen met Fluvius en de aannemer welke maatregelen we nog kunnen nemen en zullen deze terug communiceren naar de inwoners.