wo 06/03/2024 - 19:40 Raadzaal
De ontwerp-notulen van 07 februari 2024 worden aan de gemeenteraad voorgelegd.
De gemeenteraad heeft in zittingen van 9 maart en 7 september 2022 en van 1 februari, 29 maart en 5 juli 2023 Vlaamse handhavers van OVAM aangesteld als GAS-vaststellers voor de aanpak van zwerfvuil bij evenementen en in de gemeente. Sinds 8 januari 2024 is er nieuwe GAS-wetgeving van kracht waardoor GAS-vaststellers van OVAM niet meer op naam moeten worden aangesteld. Dit kan nu bij besluit van de leidend ambtenaar van OVAM; bijgevolg dient deze entiteit als vaststeller te worden aangesteld. Dit is een administratieve vereenvoudiging.
Er dient vanuit het lokaal bestuur een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aangesteld te worden in de ombudsdienst inschrijvingen.
Een nieuwe gecoördineerde versie van de Rechtspositieregeling voor het personeel wordt voorgelegd aan de raad ter goedkeuring.
Een nieuwe gecoördineerde versie van het arbeidsreglement voor het personeel wordt voorgelegd aan de raad ter goedkeuring.
In de gemeenteraad van december 2023 werd het meerjarenplan 2020-2025 aangepast. De budgetramingen van de nominatieve subsidies zijn hierin opgenomen.
Het artikel 41, 23° van het decreet lokaal bestuur stelt dat de volgende bevoegdheden van de raad niet kunnen toevertrouwd worden aan het college van burgemeester en schepenen: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
De raad wordt gevraagd de lijst van nominatief opgenomen subsidies van 2024 vast te stellen, het college wordt bevoegd voor de controle en uitbetaling.
Het aanvullend verkeersreglement van 3 december 1991 in verband met laad- en loszones in de Stationsstraat, Nicolaylaan, Koningsstraat en Jacoletstraat wordt opgeheven.
Er wordt een recreatief fietspad aangelegd dat het centrum van Leopoldsburg en Bosland (domeinbos Pijnven in Hechtel-Eksel) met elkaar verbindt. Dit fietspad 'Bosland' wordt aangelegd langs het schietterrein van Defensie op het grondgebied van zowel Leopoldsburg als Hechtel-Eksel. Dit fietspad wordt opgenomen in het toeristische fietsroutenetwerk van de provincie Limburg. Deze overeenkomst heeft tot doel de wederzijdse verplichtingen vast te leggen tussen de gemeenten Leopoldsburg en Hechtel-Eksel betreffende het ontwerp en de aanleg van dit fietspad.
Het gemeentebestuur wenst een duurzame en kwaliteitsvolle zweminfrastructuur aan te bieden voor scholen, groepen, verenigingen, zwemclubs, inwoners van Leopoldsburg en defensie. Er wordt een nieuw zwembad gebouwd op de site waar ook het Buurthuis gevestigd is. Voor de uitvoering van deze opdracht wordt een financiering beoogd door middelen van kredieten met een technisch-financiële projectbegeleiding. Via de open procedure van de wet op de overheidsopdrachten zal het gemeentebestuur een kredietgever aanstellen die deze financiering door middel van krediet(en met een technisch-financiële projectbegeleiding kan aanbieden.
Het gemeentelijk wegennet inclusief stoepen, voet- en fietspaden hebben jaarlijks een onderhoud nodig. Het bestek voor de uitvoering van de werken werd opgesteld door de ontwerper Antea Belgium nv.
Na het verlopen van de subsidiereglementen (geldig van 2020 tot en met 2022) werden de reglementen herbekeken door de jeugddienst en de jeugdraad. In samenspraak met de jeugdverenigingen worden een aantal aanpassingen voorgesteld voor de periode 2023 tot en met 2025.
Totaal aantal bewoners | 504 (inclusief 23 bewoners in Kariboe |
Aantal families | 61 (inclusief 6 gezinnen in Kariboe) |
Aantal volwassenen in familieverband | 94 |
Aantal kinderen in familieverband | 107 |
Aantal alleenstaande mannen | 268 |
Aantal alleenstaande vrouwen | 16 |
Nationaliteiten | |
Afghanistan 154 | |
Palestina 59 | |
Eritrea 27 | |
Turkije 27 | |
Somalië 19 |
Incidenten en meldingen bij de politie:
Vraag 1
| Afspraak op gemeentehuis voor dienstverlening naar burgers toe |
Fractie van de vraagsteller | Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen |
Naam vraagsteller | Ronald Peeters |
Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke | Wouter Beke |
Omschrijving vraag:
Waarom moet de burger meerdere afspraken maken wanneer hij of zij met een familielid komt om een reispas aan te laten maken?
We werken met een systeem met tijdsblokken. Elk product heeft een bepaalde behandeltijd. Voor de aanvraag van een reispas is dat 10 minuten. Op die 10 minuten moeten heel wat handelingen gesteld worden:
Wanneer er 2 personen komen moeten al deze handelingen ook voor de tweede persoon gesteld worden en moet het tijdsblok dus verdubbeld worden.
Het is wel mogelijk om deze afspraken te bundelen en samen aan te vragen. Bij het inboeken van een afspraak kan je daarom aangeven met hoeveel personen je wil komen, zodat deze aansluitend kunnen voorzien worden. Je kan hierin ook aangeven dat je nog een ander product wil aanvragen, bijvoorbeeld een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
Voor een reispas moet je maar 1 keer een afspraak maken bij de aanvraag. Het afhalen van de reispas kan aan de onthaalbalie van het gemeentehuis zonder afspraak tijdens de openingsuren.
Vraag 2
| Opvolging wateroverlast bespreking Boskantstraat |
Fractie van de vraagsteller | Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen |
Naam vraagsteller | Nagels Chantal |
Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke | Van Pee Erwin |
Omschrijving vraag:
Graag zou ik bij deze gelegenheid willen vragen of de bespreking van de wateroverlast in de boskantstraat een meerwaarde is geweest voor de bewoners van deze straat!
En zou de info die er genoteerd is ook naar de gemeenteraadsleden kunnen gestuurd worden.
Mogelijks met de power point presentatie van Fluvius.
Tijdens de informatievergadering heeft Fluvius een presentatie gegeven over de werken in de Boskantstraat en de wateroverlast. Deze presentatie zullen we ook aan de raadsleden overmaken.
Na de presentatie werden er door de bewoners nog heel wat opmerkingen gegeven, vragen gesteld en suggesties gedaan. Wij hebben getracht daar zo veel mogelijk op te antwoorden. Ook werden er nog een aantal meldingsformulieren ingediend.
We hebben al deze informatie verzameld en hebben vanmorgen met Fluvius, de aannemer, onze gemeentelijke diensten en ikzelf een uitgebreide rondgang gedaan op het terrein om te bekijken waar er plaatselijk nog aanpassingen mogelijk zijn.
Eén opmerking hebben we al onmiddellijk kunnen oplossen. Onze technische dienst heeft deze namiddag de zichtbare doornappel in de bermen verwijderd.
We zullen nu overleggen met Fluvius en de aannemer welke maatregelen we nog kunnen nemen en zullen deze terug communiceren naar de inwoners.