Terug
Gepubliceerd op 07/03/2024

Besluitenlijst  Gemeenteraad

wo 06/03/2024 - 19:40 Raadzaal
  • 1.

    2024_GR_00025 - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De ontwerp-notulen van 07 februari 2024 worden aan de gemeenteraad voorgelegd.

  • 2.

    2024_GR_00029 - GAS - Aanstelling van de entiteit OVAM als vaststeller voor zwerfvuil - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De gemeenteraad heeft in zittingen van 9 maart en 7 september 2022 en van 1 februari, 29 maart en 5 juli 2023 Vlaamse handhavers van OVAM aangesteld als GAS-vaststellers voor de aanpak van zwerfvuil bij evenementen en in de gemeente. Sinds 8 januari 2024 is er nieuwe GAS-wetgeving van kracht waardoor GAS-vaststellers van OVAM niet meer op naam moeten worden aangesteld. Dit kan nu bij besluit van de leidend ambtenaar van OVAM; bijgevolg dient deze entiteit als vaststeller te worden aangesteld. Dit is een administratieve vereenvoudiging.

  • 3.

    2024_GR_00035 - Ombudsdienst inschrijvingen - aanduiding vertegenwoordiging - Bekrachtiging

    Goedgekeurd

    Er dient vanuit het lokaal bestuur een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aangesteld te worden in de ombudsdienst inschrijvingen.

  • 4.

    2024_GR_00027 - Personeel - Nieuwe Rechtspositieregeling - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Een nieuwe gecoördineerde versie van de Rechtspositieregeling voor het personeel wordt voorgelegd aan de raad ter goedkeuring.

  • 5.

    2024_GR_00028 - Personeel - Nieuw Arbeidsreglement - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Een nieuwe gecoördineerde versie van het arbeidsreglement voor het personeel wordt voorgelegd aan de raad ter goedkeuring.

  • 6.

    2024_GR_00032 - MJP 2020-2025 - Toekennen nominatieve subsidies 2024 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    In de gemeenteraad van december 2023 werd het meerjarenplan 2020-2025 aangepast. De budgetramingen van de nominatieve subsidies zijn hierin opgenomen.

    Het artikel 41, 23° van het decreet lokaal bestuur stelt dat de volgende bevoegdheden van de raad niet kunnen toevertrouwd worden aan het college van burgemeester en schepenen: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.

    De raad wordt gevraagd de lijst van nominatief opgenomen subsidies van 2024 vast te stellen, het college wordt bevoegd voor de controle en uitbetaling. 

  • 7.

    2024_GR_00033 - Politie- en verkeersreglementen: Opheffing aanvullend verkeersreglement in verband met de laad- en loszones in de Stationsstraat, Nicolaylaan, Koningsstraat en Jacoletstraat - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Het aanvullend verkeersreglement van 3 december 1991 in verband met laad- en loszones in de Stationsstraat, Nicolaylaan, Koningsstraat en Jacoletstraat wordt opgeheven.

  • 8.

    2024_GR_00034 - Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Leopoldsburg en Hechtel-Eksel ten behoeve van de aanleg toeristisch fietsroutenetwerk ‘Fietspad naar Bosland’ - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Er wordt een recreatief fietspad aangelegd dat het centrum van Leopoldsburg en Bosland (domeinbos Pijnven in Hechtel-Eksel) met elkaar verbindt. Dit fietspad 'Bosland' wordt aangelegd langs het schietterrein van Defensie op het grondgebied van zowel Leopoldsburg als Hechtel-Eksel. Dit fietspad wordt opgenomen in het toeristische fietsroutenetwerk van de provincie Limburg. Deze overeenkomst heeft tot doel de wederzijdse verplichtingen vast te leggen tussen de gemeenten Leopoldsburg en Hechtel-Eksel betreffende het ontwerp en de aanleg van dit fietspad.

  • 9.

    2024_GR_00031 - 861.63/2024-001 - Financiering van (ver)nieuwbouw van een zwembad door middel van krediet met technisch-financiële projectbegeleiding - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Het gemeentebestuur wenst een duurzame en kwaliteitsvolle zweminfrastructuur aan te bieden voor scholen, groepen, verenigingen, zwemclubs, inwoners van Leopoldsburg en defensie. Er wordt een nieuw zwembad gebouwd op de site waar ook het Buurthuis gevestigd is. Voor de uitvoering van deze opdracht wordt een financiering beoogd door middelen van kredieten met een technisch-financiële projectbegeleiding. Via de open procedure van de wet op de overheidsopdrachten zal het gemeentebestuur een kredietgever aanstellen die deze financiering door middel van krediet(en met een technisch-financiële projectbegeleiding kan aanbieden.

  • 10.

    2024_GR_00030 - 865.11/2024-001 - Buitengewoon onderhoud en herstelling wegen dienstjaar 2024 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Het gemeentelijk wegennet inclusief stoepen, voet- en fietspaden hebben jaarlijks een onderhoud nodig. Het bestek voor de uitvoering van de werken werd opgesteld door de ontwerper Antea Belgium nv.

  • 11.

    2024_GR_00026 - Aanpassing subsidiereglement voor jeugdverenigingen - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Na het verlopen van de subsidiereglementen (geldig van 2020 tot en met 2022) werden de reglementen herbekeken door de jeugddienst en de jeugdraad. In samenspraak met de jeugdverenigingen worden een aantal aanpassingen voorgesteld voor de periode 2023 tot en met 2025.

  • Stand van zaken NOC

    Behandeld

    Totaal aantal bewoners

    504 (inclusief 23 bewoners in Kariboe

    Aantal families 

    61 (inclusief 6 gezinnen in Kariboe)

    Aantal volwassenen in familieverband

    94

    Aantal kinderen in familieverband

    107

    Aantal alleenstaande mannen

    268

    Aantal alleenstaande vrouwen

    16



    Nationaliteiten


    Afghanistan 154


    Palestina 59


    Eritrea 27


    Turkije 27


    Somalië 19


     

    Incidenten en meldingen bij de politie:

    • 4 processen verbaal van diefstallen door bewoners van bewoners die slachtoffer werden van een diefstal
    • 2 interventies rond rijgedrag en verzekering van elektrische steps
    • 4 meldingen van moeilijkheden/ beschadigingen en verlies van documenten binnen het NOC
    • 3 meldingen van bedreigingen 
    • 1 proces verbaal van verstoring openbare orde en 1 van wildplassen
  • Mondelinge vragen

    Behandeld

     

    Vraag 1

     

    Afspraak op gemeentehuis voor dienstverlening naar burgers toe

    Fractie van de vraagsteller

    Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen

    Naam vraagsteller

    Ronald Peeters

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke

    Wouter Beke

     

    Omschrijving vraag:   

    Waarom moet de burger meerdere afspraken maken wanneer hij of zij met een familielid komt om een reispas aan te laten maken?

     

    • Wouter Beke

    We werken met een systeem met tijdsblokken. Elk product heeft een bepaalde behandeltijd. Voor de aanvraag van een reispas is dat 10 minuten. Op die 10 minuten moeten heel wat handelingen gesteld worden: 

    • controle van de identiteitsgegevens, 
    • oude reispas: ofwel een document laten ondertekenen voor vernietiging van de oude pas ofwel de oude reispas afstempelen en de hoeken er af knippen
    • biometrie: foto inscannen, vingerafdrukken nemen en handtekening zetten
    • In Belpas de contactgegevens opnemen en bepalen hoe men verwittigd wil worden
    • Info over gebruik en geldigheidsduur van de reispas geven
    • Aanvraagdocument afdrukken, gegevens controleren en ondertekenen
    • betaling

    Wanneer er 2 personen komen moeten al deze handelingen ook voor de tweede persoon gesteld worden en moet het tijdsblok dus verdubbeld worden.

    Het is wel mogelijk om deze afspraken te bundelen en samen aan te vragen. Bij het inboeken van een afspraak kan je daarom aangeven met hoeveel personen je wil komen, zodat deze aansluitend kunnen voorzien worden. Je kan hierin ook aangeven dat je nog een ander product wil aanvragen, bijvoorbeeld een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

    Voor een reispas moet je maar 1 keer een afspraak maken bij de aanvraag. Het afhalen van de reispas kan aan de onthaalbalie van het gemeentehuis zonder afspraak tijdens de openingsuren.

     

    Vraag 2

     

    Opvolging wateroverlast bespreking Boskantstraat

    Fractie van de vraagsteller

    Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen

    Naam vraagsteller

    Nagels Chantal

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke

    Van Pee Erwin

     

    Omschrijving vraag: 

    Graag zou ik bij deze gelegenheid willen vragen of de bespreking van de wateroverlast in de boskantstraat een meerwaarde is geweest voor de bewoners van deze straat!

    En zou de info die er genoteerd is ook naar de gemeenteraadsleden kunnen gestuurd worden.

    Mogelijks met de power point presentatie van Fluvius.

    • Erwin Van Pée

    Tijdens de informatievergadering heeft Fluvius een presentatie gegeven over de werken in de Boskantstraat en de wateroverlast. Deze presentatie zullen we ook aan de raadsleden overmaken.

    Na de presentatie werden er door de bewoners nog heel wat opmerkingen gegeven, vragen gesteld en suggesties gedaan. Wij hebben getracht daar zo veel mogelijk op te antwoorden. Ook werden er nog een aantal meldingsformulieren ingediend. 

    We hebben al deze informatie verzameld en hebben vanmorgen met Fluvius, de aannemer, onze gemeentelijke diensten en ikzelf een uitgebreide rondgang gedaan op het terrein om te bekijken waar er plaatselijk nog aanpassingen mogelijk zijn. 

    Eén opmerking hebben we al onmiddellijk kunnen oplossen. Onze technische dienst heeft deze namiddag de zichtbare doornappel in de bermen verwijderd.

    We zullen nu overleggen met Fluvius en de aannemer welke maatregelen we nog kunnen nemen en zullen deze terug communiceren naar de inwoners.