Terug
Gepubliceerd op 04/04/2024

Notulen  Gemeenteraad

wo 06/03/2024 - 19:40 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Wouter Beke, voorzitter; Erwin Van Pée, schepen; Marleen Kauffmann, schepen; Eric Coenen, schepen; Sara Verbeeck, schepen; Franky Geypen, schepen; Jos Wouters, gemeenteraadslid; Gilbert Hulsmans, gemeenteraadslid; Uzeyir Karaca, gemeenteraadslid; Ronald Peeters, gemeenteraadslid; Danny Bloemen, gemeenteraadslid; Toni Fonteyn, gemeenteraadslid; Katrien Ozeel, gemeenteraadslid; Diane De Volder, gemeenteraadslid; Jos Berghmans, gemeenteraadslid; Katrien Debruyne, gemeenteraadslid; Tim Theunis, gemeenteraadslid; Nick Peeters, gemeenteraadslid; An Caerts, gemeenteraadslid; Paula Cebo, gemeenteraadslid; Liesbeth Jannis, gemeenteraadslid; André Ceustermans, gemeenteraadslid; Chantal Nagels, gemeenteraadslid; Claire Carmans, gemeenteraadslid; Joke Lievens, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jindra Lemmens, gemeenteraadslid

Secretaris

Joke Lievens, algemeen directeur

Voorzitter

Wouter Beke, voorzitter

Agendapunten

1.

2024_GR_00025 - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd
1.

2024_GR_00025 - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring

2024_GR_00025 - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring
2.

2024_GR_00029 - GAS - Aanstelling van de entiteit OVAM als vaststeller voor zwerfvuil - Goedkeuring

Goedgekeurd
2.

2024_GR_00029 - GAS - Aanstelling van de entiteit OVAM als vaststeller voor zwerfvuil - Goedkeuring

2024_GR_00029 - GAS - Aanstelling van de entiteit OVAM als vaststeller voor zwerfvuil - Goedkeuring
3.

2024_GR_00035 - Ombudsdienst inschrijvingen - aanduiding vertegenwoordiging - Bekrachtiging

Goedgekeurd
3.

2024_GR_00035 - Ombudsdienst inschrijvingen - aanduiding vertegenwoordiging - Bekrachtiging

2024_GR_00035 - Ombudsdienst inschrijvingen - aanduiding vertegenwoordiging - Bekrachtiging
4.

2024_GR_00027 - Personeel - Nieuwe Rechtspositieregeling - Goedkeuring

Goedgekeurd
4.

2024_GR_00027 - Personeel - Nieuwe Rechtspositieregeling - Goedkeuring

2024_GR_00027 - Personeel - Nieuwe Rechtspositieregeling - Goedkeuring
5.

2024_GR_00028 - Personeel - Nieuw Arbeidsreglement - Goedkeuring

Goedgekeurd
5.

2024_GR_00028 - Personeel - Nieuw Arbeidsreglement - Goedkeuring

2024_GR_00028 - Personeel - Nieuw Arbeidsreglement - Goedkeuring
6.

2024_GR_00032 - MJP 2020-2025 - Toekennen nominatieve subsidies 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd
6.

2024_GR_00032 - MJP 2020-2025 - Toekennen nominatieve subsidies 2024 - Goedkeuring

2024_GR_00032 - MJP 2020-2025 - Toekennen nominatieve subsidies 2024 - Goedkeuring
7.

2024_GR_00033 - Politie- en verkeersreglementen: Opheffing aanvullend verkeersreglement in verband met de laad- en loszones in de Stationsstraat, Nicolaylaan, Koningsstraat en Jacoletstraat - Goedkeuring

Goedgekeurd
7.

2024_GR_00033 - Politie- en verkeersreglementen: Opheffing aanvullend verkeersreglement in verband met de laad- en loszones in de Stationsstraat, Nicolaylaan, Koningsstraat en Jacoletstraat - Goedkeuring

2024_GR_00033 - Politie- en verkeersreglementen: Opheffing aanvullend verkeersreglement in verband met de laad- en loszones in de Stationsstraat, Nicolaylaan, Koningsstraat en Jacoletstraat - Goedkeuring
8.

2024_GR_00034 - Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Leopoldsburg en Hechtel-Eksel ten behoeve van de aanleg toeristisch fietsroutenetwerk ‘Fietspad naar Bosland’ - Goedkeuring

Goedgekeurd
8.

2024_GR_00034 - Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Leopoldsburg en Hechtel-Eksel ten behoeve van de aanleg toeristisch fietsroutenetwerk ‘Fietspad naar Bosland’ - Goedkeuring

2024_GR_00034 - Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Leopoldsburg en Hechtel-Eksel ten behoeve van de aanleg toeristisch fietsroutenetwerk ‘Fietspad naar Bosland’ - Goedkeuring
9.

2024_GR_00031 - 861.63/2024-001 - Financiering van (ver)nieuwbouw van een zwembad door middel van krediet met technisch-financiële projectbegeleiding - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd
9.

2024_GR_00031 - 861.63/2024-001 - Financiering van (ver)nieuwbouw van een zwembad door middel van krediet met technisch-financiële projectbegeleiding - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2024_GR_00031 - 861.63/2024-001 - Financiering van (ver)nieuwbouw van een zwembad door middel van krediet met technisch-financiële projectbegeleiding - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring
10.

2024_GR_00030 - 865.11/2024-001 - Buitengewoon onderhoud en herstelling wegen dienstjaar 2024 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd
10.

2024_GR_00030 - 865.11/2024-001 - Buitengewoon onderhoud en herstelling wegen dienstjaar 2024 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2024_GR_00030 - 865.11/2024-001 - Buitengewoon onderhoud en herstelling wegen dienstjaar 2024 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring
11.

2024_GR_00026 - Aanpassing subsidiereglement voor jeugdverenigingen - Goedkeuring

Goedgekeurd
11.

2024_GR_00026 - Aanpassing subsidiereglement voor jeugdverenigingen - Goedkeuring

2024_GR_00026 - Aanpassing subsidiereglement voor jeugdverenigingen - Goedkeuring

Stand van zaken NOC

Behandeld

Stand van zaken NOC

Stand van zaken NOC

Motivering

Totaal aantal bewoners

504 (inclusief 23 bewoners in Kariboe

Aantal families 

61 (inclusief 6 gezinnen in Kariboe)

Aantal volwassenen in familieverband

94

Aantal kinderen in familieverband

107

Aantal alleenstaande mannen

268

Aantal alleenstaande vrouwen

16



Nationaliteiten


Afghanistan 154


Palestina 59


Eritrea 27


Turkije 27


Somalië 19


 

Incidenten en meldingen bij de politie:

  • 4 processen verbaal van diefstallen door bewoners van bewoners die slachtoffer werden van een diefstal
  • 2 interventies rond rijgedrag en verzekering van elektrische steps
  • 4 meldingen van moeilijkheden/ beschadigingen en verlies van documenten binnen het NOC
  • 3 meldingen van bedreigingen 
  • 1 proces verbaal van verstoring openbare orde en 1 van wildplassen

Mondelinge vragen

Behandeld

Mondelinge vragen

Mondelinge vragen

Motivering

 

Vraag 1

 

Afspraak op gemeentehuis voor dienstverlening naar burgers toe

Fractie van de vraagsteller

Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen

Naam vraagsteller

Ronald Peeters

Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke

Wouter Beke

 

Omschrijving vraag:   

Waarom moet de burger meerdere afspraken maken wanneer hij of zij met een familielid komt om een reispas aan te laten maken?

 

  • Wouter Beke

We werken met een systeem met tijdsblokken. Elk product heeft een bepaalde behandeltijd. Voor de aanvraag van een reispas is dat 10 minuten. Op die 10 minuten moeten heel wat handelingen gesteld worden: 

  • controle van de identiteitsgegevens, 
  • oude reispas: ofwel een document laten ondertekenen voor vernietiging van de oude pas ofwel de oude reispas afstempelen en de hoeken er af knippen
  • biometrie: foto inscannen, vingerafdrukken nemen en handtekening zetten
  • In Belpas de contactgegevens opnemen en bepalen hoe men verwittigd wil worden
  • Info over gebruik en geldigheidsduur van de reispas geven
  • Aanvraagdocument afdrukken, gegevens controleren en ondertekenen
  • betaling

Wanneer er 2 personen komen moeten al deze handelingen ook voor de tweede persoon gesteld worden en moet het tijdsblok dus verdubbeld worden.

Het is wel mogelijk om deze afspraken te bundelen en samen aan te vragen. Bij het inboeken van een afspraak kan je daarom aangeven met hoeveel personen je wil komen, zodat deze aansluitend kunnen voorzien worden. Je kan hierin ook aangeven dat je nog een ander product wil aanvragen, bijvoorbeeld een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Voor een reispas moet je maar 1 keer een afspraak maken bij de aanvraag. Het afhalen van de reispas kan aan de onthaalbalie van het gemeentehuis zonder afspraak tijdens de openingsuren.

 

Vraag 2

 

Opvolging wateroverlast bespreking Boskantstraat

Fractie van de vraagsteller

Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen

Naam vraagsteller

Nagels Chantal

Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke

Van Pee Erwin

 

Omschrijving vraag: 

Graag zou ik bij deze gelegenheid willen vragen of de bespreking van de wateroverlast in de boskantstraat een meerwaarde is geweest voor de bewoners van deze straat!

En zou de info die er genoteerd is ook naar de gemeenteraadsleden kunnen gestuurd worden.

Mogelijks met de power point presentatie van Fluvius.

  • Erwin Van Pée

Tijdens de informatievergadering heeft Fluvius een presentatie gegeven over de werken in de Boskantstraat en de wateroverlast. Deze presentatie zullen we ook aan de raadsleden overmaken.

Na de presentatie werden er door de bewoners nog heel wat opmerkingen gegeven, vragen gesteld en suggesties gedaan. Wij hebben getracht daar zo veel mogelijk op te antwoorden. Ook werden er nog een aantal meldingsformulieren ingediend. 

We hebben al deze informatie verzameld en hebben vanmorgen met Fluvius, de aannemer, onze gemeentelijke diensten en ikzelf een uitgebreide rondgang gedaan op het terrein om te bekijken waar er plaatselijk nog aanpassingen mogelijk zijn. 

Eén opmerking hebben we al onmiddellijk kunnen oplossen. Onze technische dienst heeft deze namiddag de zichtbare doornappel in de bermen verwijderd.

We zullen nu overleggen met Fluvius en de aannemer welke maatregelen we nog kunnen nemen en zullen deze terug communiceren naar de inwoners.