Terug Gemeenteraad

wo 07/06/2023 - 19:40 Raadszaal

Openbare vergadering

Stafdiensten

Beleidssecretariaat

Financiën

Financiën

  • De gemeenteraad wordt gevraagd de jaarrekening 2022 vast te stellen, daarna wordt deze in het kader van het administratieve toezicht overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.

    De gemeente en het OCMW vormen samen één rapporteringsentiteit voor de beleidsrapportering. Hun jaarrekening wordt geïntegreerd voorgelegd.  Samen met de verplichte bijlagen en toelichting werd deze gebundeld in een eerste document, opgemaakt in samenwerking met BDO. Zij bestaat uit een beleidsnota, een financiële nota en een samenvatting van de algemene rekeningen (balans en de staat van opbrengsten en kosten) alsook een toelichting bij de financiële nota en bij de samenvatting van de algemene rekeningen. In een tweede document worden een aantal facultatieve bijlagen opgenomen zodat alle documenten worden gebundeld noodzakelijk voor de uitoefening van het toezicht door ABB.

    Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn dienen over hun deel van de jaarrekening te stemmen. De gemeenteraad keurt vervolgens het deel van de rekening dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld goed, waardoor de rekening definitief wordt vastgesteld.

    Toelichting door de financieel directeur.

  • In het kader van het project 'Limburg Asbestveilig' werden er tussen ons gemeentebestuur en Limburg.net afspraken gemaakt inzake de organisatie van de inzameling van het asbestafval aan huis.

    Limburg.net heeft onder de aangesloten gemeenten een modelreglement verspreid waarin de tarieven met betrekking tot de inzameling van het asbestafval worden vastgelegd.

    Dit modelreglement wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

Ruimte

Omgeving

  • Het gemeentebestuur zal in september 2023 toetreden tot het  'vastgoedinformatieplatform'.  Dit initiatief, gelanceerd in samenwerking met de VVSG, de Vlaamse gemeenten, de vastgoedsector en de Vlaamse regering, vormt een digitaal platform waarbij de aanvrager van vastgoedinformatie via één eenvoudige weg de benodigde data in het kader van een verkoop of langdurige verhuur kan opvragen.  
    Om een toetreding tot dit platform mogelijk te maken dient er een nieuw retributiereglement opgemaakt te worden (zie apart besluit) en moet er een verwerkingsovereenkomst getekend worden waarbij persoonsgegevens kunnen verwerkt worden.

  • Het gemeentebestuur heft een retributie op administratieve prestaties met betrekking tot ruimtelijke ordening, wonen, milieu en omgeving. 

    Het gemeentebestuur zal in september 2023 toetreden tot het  'vastgoedinformatieplatform'.  Dit initiatief, gelanceerd in samenwerking met VVSG, de Vlaamse gemeenten, de vastgoedsector en de Vlaamse regering, vormt een digitaal platform waarbij de aanvrager van vastgoedinfo via één eenvoudige weg de benodigde data in het kader van een verkoop of langdurige verhuur kan opvragen.  

    Vanaf 1 januari 2024 zal de betaling voor elke aanvrager via het vastgoedinformatieplatform verlopen waarbij de gemeentelijke retributie periodiek zal doorgestort worden naar de lokale besturen.  In de tussenperiode zal de facturatie nog door het gemeentebestuur gebeuren.  

    De geleverde informatie via het vastgoedinformatieplatform omvat  de volgende gegevens van telkens 1 capakey (dit is kadastrale (plan)perceelinformatie) :
    • 1) het invullen van de vragenlijsten die gebruikt worden voor het opvragen van vastgoedinformatie door notarissen, vastgoedmakelaars e.d.
    • 2) het afleveren van een uittreksel uit het vergunningsregister
    • 3) het afleveren van een uittreksel uit het plannenregister

    Voor de invoering van het 'vastgoedinformatieplatform' konden deze onderdelen afzonderlijk worden aangevraagd bij het gemeentebestuur en bestond er een tarief per onderdeel.  Daar dit vanaf 12 september 2023 niet meer mogelijk is dient het bestaande retributiereglement aangepast te worden in afwachting van een definitief retributiereglement vanaf januari 2024.

    De bestaande tarieven voor de vastgoedinformatie bedragen momenteel: 

    • voor het invullen van de vragenlijsten die gebruikt worden voor het opvragen van vastgoedinformatie door notarissen, vastgoedmakelaars e.d.(modelformulier opgesteld door de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten, of gelijkaardige formulieren):  60 euro per in te vullen formulier
    • voor het afleveren van een uittreksel uit het vergunningsregister:  30 euro
    • voor het afleveren van een uittreksel uit het plannenregister:  30 euro

    Deze zullen worden samengevoegd tot 1 tarief voor een volledig dossier per capakey van 120 euro en vormen de optelsom van de bestaande tarieven, de overige tarieven blijven dezelfde.

    Het huidige retributiereglement zoals goedgekeurd op 11 december 2019 wordt opgeheven vanaf 12 september 2023.

    Het nieuwe retributiereglement zal ingaan vanaf 12 september 2023 en voorziet de volgende tarieven: 
    • voor het aanvragen van vastgoedinformatie via het gemeentebestuur of het vastgoedinformatieplatform ( algemene vastgoedinformatie + uittreksel plannenregister + uittreksel vergunningsregister) per capakey: 120 euro
    • voor het afleveren van een conformiteitsattest:  60 euro
    • voor een stedenbouwkundig attest:  20 euro
    • voor het indienen van een melding voor een omgevingsplichtige handeling of activiteit: 15 euro
    • voor  het aanvragen van een omgevingsvergunning volgens de vereenvoudigde procedure:  30 euro
    • voor het aanvragen van een omgevingsvergunning volgens de gewone procedure:  60 euro
    • voor aanvragen voor het bijstellen van een omgevingsvergunning:  60 euro

     In voorkomend geval wordt het bedrag vermeld in het eerste lid als volgt vermeerderd:

    • voor aanvragen van een omgevingsvergunning waarbij nieuwe wooneenheden of bouwloten gerealiseerd worden:  15 euro per bijkomend(e) gerealiseerd(e) bouwlot/wooneenheid
    • voor aanvragen van een omgevingsvergunning met aanleg van nieuwe wegenis: 150 euro
    • bij de organisatie van het openbaar onderzoek: de kostprijs van de aangetekende zendingen
    • in voorkomend geval met de kostprijs van de publicatie in een dag- en/of weekblad
    • in voorkomend geval met de kostprijs van de organisatie van een informatievergadering:  300 euro
  • Voorlopige aanvaarding voor het toekennen van een nieuwe straatnaam voor  de verkaveling,  tussen de Oudstrijdersstraat en Zavelstraat in 3971 Leopoldsburg.

  • Erfgoed Leopoldsburg stelt voor om de straat Burgerhof te hernoemen naar de Burgemeester Steyaertstraat. 

Huisvesting en Patrimonium

Vrije Tijd

Erfgoed en Toerisme

Punten in toepassing van artikel 21 DLB

Mededelingen

  • STAND VAN ZAKEN NOC

    Totaal aantal bewoners

    493

    Aantal families 

    34

    Aantal volwassenen in familieverband

    63

    Aantal kinderen in familieverband

    65

    Aantal alleenstaande mannen

    349

    Aantal alleenstaande vrouwen

    16

     

     

    Nationaliteiten

     

    Afghanistan 213

     

    Eritrea 56

     

    Palestina 47

     

    Somalië 17

     

    Turkije 16

     

     

    Afgelopen maand is er 2x maal een politie interventie geweest. Daarbuiten is het rustig geweest.

    STAND VAN ZAKEN OEKRAINE

    Huidig aantal Oekraïense dossiers: 5 gezinnen waarvan 8 volwassenen en 4 kinderen.

    Een Oekrainse vluchteling krijgt steun conform leefloon:

    • Volwassene 72 euro/week
    • Kind max 40 euro, afhankelijk van de leeftijd / week

    Het gastgezin ontvangt maandelijks een vergoeding.

    Indien het Oekraïens gezin zelfstandig woont dan ontvangen ze het volledige bedrag steun cfr leefloon, op basis van hun gezinssituatie. Er wordt niet automatisch leefloon aan een meerderjarig kind gegeven dat inwoont bij zijn ouders.

  • Mondelinge vragen

    Vraag 1 

    Eénmalige standplaats op de zaterdagmarkt

     

    Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen

    Naam vraagsteller

    Ronald Peeters

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke

    Dhr. Geypen

     

    Omschrijving vraag:

    Waarom moest een sportvereniging op 27 mei 2023 plaatsnemen aan “De leeuw” voor het gemeentehuis terwijl er op het CBS een éénmalige standplaats op de markt werd goedgekeurd?

    • Franky Geypen

    Eénmalige standplaatsen op de markt ten voordele van een vereniging of goed doel worden telkens toegewezen op een plaats aan de trappen op het Koningin Astridplein ter hoogte van het kruispunt met de Van der Elststraat. Ook deze vereniging kreeg deze plaats toegewezen. Omdat er die dag veel wind was en enkele marktkramers niet aanwezig waren, heeft de marktleider in de loop van de markt beslist om de occasionele standplaats te verplaatsen naar een vrije plaats in de Van der Elststraat zodat de kramen meer aansloten op elkaar.

    Er werd geen standplaats toegewezen, noch ingenomen aan de leeuw door de sportvereniging die dag. Mogelijks is er verwarring met een aanvraag voor een standplaats door een sportvereniging op de rommelmarkt van 2 juli. Zij krijgen een plaats aan de leeuw, wat op de rommelmarkt een ideale centrale plaats is.

     

    Vraag 2

    Werfhekken bouwwerken centrum

    Fractie van de vraagsteller

    PRO Leopoldsburg 

    Naam vraagsteller

    Paula Cebo

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke

    Eric Coenen / Erwin Van Pee

    Schepen Ruimtelijke ordening / Openbare werken

     

    Omschrijving vraag:

    Bij de toekenningen van omgevingsvergunningen in het centrum van Leopoldsburg moeten de werven aan de straatzijde volledig en veilig afgesloten worden, en moeten de omheiningen voorzien zijn van ondoorzichtig, wind doorlatende doeken of plastic.

    We hebben al meerdere keren gezien dat de werf ter hoogte van Nicolaylaan 51 dag en nacht open staat. Het hekwerk ligt op de stoep thv de naastgelegen woning.

    Ook de rijplaten/beschermingsplaten op de stoep liggen niet mooi vlak waardoor wandelaars/rolstoelgebruikers hier heel moeilijk en/of veilig kunnen passeren.

    Wie voert er controle uit op deze opgelegde voorwaarden?

    Wat wordt er gedaan wanneer inbreuken vastgesteld worden?

    • Eric Coenen

    De technische dienst controleert de voorwaarden en maant de bouwheer aan bij overtredingen. Wanneer na herhaalde aanmaningen nog niet hersteld wordt kunnen bijkomende maatregelen overwogen worden, zoals het niet verlengen van een vergunning of een GAS-sanctie.

    Voor dit specifieke geval hebben we inderdaad enkele weken geleden vastgesteld dat de vergunning niet volledig werd nageleefd. Op 25 april en op 3 mei 2023 hebben we hiervoor een mail gestuurd naar de bouwheer, telkens met de politie in cc, waarin we hierop gewezen hebben en gevraagd hebben om dit in orde te brengen. 

    Het is daarna een tijdje goed gegaan, maar nu stellen we terug problemen vast. Het hekwerk blijft liggen op dezelfde plaats en wordt niet terug gezet om de werf af te sluiten zoals het hoort te zijn.

    Wel liggen de oprijplaten nu ordelijk, deze moeten blijven liggen omdat de afbraakwerker met de rupskraan veel kapot heeft gereden. De bouwheer weet dat hij dit na de werken op zijn kosten gaat moeten herstellen.

    Maandag werd de bouwheer opnieuw aangemaand. We stelden vandaag vast dat de herashekken terug op hun plaats werden gezet.

     

    Vraag 3 

    Fietspad Bosland

    Fractie van de vraagsteller

    N-va

    Naam vraagsteller

    Toni Fonteyn

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke

    Schepen van Mobiliteit

     

    Omschrijving vraag

    Wat is de nu de timing en is er nog budget voorzien voor het 2de gedeelte van de Marie Louisalaan?

    • Marleen Kauffmann

    Bij de opmaak van de definitieve plannen is er een probleem aan het licht gekomen met de afwatering van de weg en het fietspad op het gedeelte van Kerkhovenweg tussen de Koningin Louisa Marialaan en Visbeddenstraat.  Dit is niet mogelijk zonder de volledige weg op te breken en opnieuw aan te leggen.   Dit zal het project veel duurder maken dan oorspronkelijk geraamd. De mogelijke alternatieven worden bekeken in samenspraak met het studiebureau en Fluvius. Het project zal daarom opgesplitst worden.

    Het toeristisch gedeelte zal eerst aangelegd worden – De gunningsaanvraag zal nog voor de zomer ingediend worden. De aannemer hiervoor zal in het najaar 2023 aangesteld worden.

    De functionele fietspaden langs de Kerkhovenweg tussen Koningin Louisa Marialaan en de Visbeddenstraat zullen aangelegd worden van zodra de alternatieven onderzocht zijn. Afhankelijk van de gekozen oplossing zullen de voorziene budgetten geheroriënteerd worden. Dit zal ook de uitvoering van het 2de gedeelte bepalen.

     

    Vraag 4 

    Veiligheid op onze scholen

    Fractie van de vraagsteller

    Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen

    Naam vraagsteller

    Nagels Chantal

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke

    Mevr. Kauffmann, Dhr. Beke

     

    Omschrijving vraag:

    Het Vlaams Belang is bezorgd over de veiligheid in onze scholen.

    Op welke manier kan de veiligheid in onze scholen gegarandeerd worden. Wat is de inbreng van ons gemeentebestuur?

     

    • Wouter Beke

    Rond veiligheid en preventie op scholen werden recent al acties genomen: zo vond er recent een gerichte controle plaats in een middelbare school op drugs en controleert de politie ook regelmatig in de schoolomgeving. De gemeentelijke straathoekwerker gaat ook regelmatig langs de scholen.

    Op 24 mei vond een overleg plaats de veiligheid op de scholen met de directies van de middelbare scholen in Leopoldsburg en met de lokale politie.

    We zullen in samenspraak met de politie en scholen afspreken om ook in de toekomst punctuele acties te doen op de scholen naar wapens – en eventueel drugbezit.

     

    Vraag 5 

    Ontsluitingsweg

    Fractie van de vraagsteller

    N-va

    Naam vraagsteller

    De Volder Diane

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke

    Schepen van Mobiliteit

     

    Omschrijving vraag:

    Is er nu al een studiebureau aangesteld? 

    • Marleen Kauffmann

    Ja. In zitting van 22 mei 2023 werd op het college van burgemeester en schepenen de opdracht voor het ontwerp, de coördinatie en opvolging uitvoering van werken ontsluitingsweg Reigersvliet gegund aan het studiebureau Sweco.

    Er zal nu een kick-off gepland worden in de loop van juni 2023.

  • Stand van zaken bestuurskrachtanalyse

    Op 16 juni vindt de laatste stuurgroep plaats rond de bestuurskrachtanalyse. We vragen aan Probis om op de volgende gemeenteraad hierover opnieuw een toelichting te komen geven.