De ontwerp-notulen van 05 juni 2024 worden aan de gemeenteraad voorgelegd.
Mail van 17 mei 2024 van NUHMA met de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering op dinsdag 08 oktober 2024.
Het HD-treffen is een belangrijke manifestatie in de gemeente die plaatsvindt in het laatste weekend van juli.
Gelet op het uitzonderlijke en tijdelijke karakter van de manifestatie, gelden in een afgebakend gedeelte van het centrum specifieke regels inzake toegelaten standhouders, terrassen, bereikbaarheid en doorgang, afval, elektriciteit, gas en glas, sluitingsuur en optredens.
Op initiatief van de algemeen directeur wordt er jaarlijks voor 30 juni een rapport gemaakt over organisatiebeheersing gericht aan de beleidsorganen van de gemeente en het ocmw.
Dit rapport heeft als doel om de risico's binnen de organisatie in te schatten en daarop acties voor te stellen die een goede samenwerking stimuleren om te komen tot een haalbare kwaliteitsvolle werking van het geheel en ook alle onderdelen.
Het model voor organisatiebeheersing, opgesteld door de Vlaamse Overheid, wordt gebruikt om het actieplan en de opvolging te doen voor Leopoldsburg. Dit model geeft overzicht en handvaten. In dit rapport kan u het verloop van organisatiebeheersing terugvinden met een huidige stand van zaken en een blik op de toekomst.
Het provinciebestuur heeft de procedure opgestart voor opmaak van een provinciaal RUP voor 3 militaire terreinen die afgestoten werden. In 2022 heeft het participatietraject gelopen alsook diverse adviesvragen met op 15 december 2022 de plenaire vergadering. In 2023 werd het voorontwerp aangepast aan deze adviezen en werd de stikstofmodellering opgesteld en afgetoetst met team Omgevingseffecten. De provincieraad stelde in zitting van 22 mei 2024 het PRUP voorlopig vast.
De gemeenteraad wordt bij brief van 22 mei 2024, ontvangen 28 mei 2024, om advies gevraagd; dit advies dient uiterlijk op 2 augustus te worden uitgebracht.
De gemeente is bezig met de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) LIDO waarbij de bestemming dagrecreatie wordt omgezet naar verblijfrecreatie. De gemeenteraad dient dit ontwerp van GRUP voorlopig vast te stellen met oog op de organisatie van het openbaar onderzoek.
Landmeter-expert Danny Nys, Heikapperstraat 3 te 3971 Leopoldsburg diende een aanvraag in tot het bekomen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van een perceel met gratis grondafstand aan de gemeente Leopoldsburg.
Indien de omgevingsvergunningsaanvraag een wijziging van een gemeenteweg omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en het vergunningsverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen en het rooilijnplan.
Cipal dv zal in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, in het kader van het dossier " De verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (CSMRTIOH20) optreden als aankoopcentrale voor alle deelnemers in de dienstverlenende vereniging Cipal.
Voor de realisatie van smart city projecten kan het gemeentebestuur beroep doen op Cipal dv als aankoopcentrale door een afname van de raamovereenkomst om in de gemeente een ANPR project trajectcontrole op te starten.
Het gemeentebestuur wenst wegeniswerken uit te voeren in de Kanaalstraat en een groot deel van de zijstraten, Fluvius zal daar nuts- en rioleringswerken uitvoeren.
Deze werken worden in het algemeen belang samengevoegd waarbij het gemeentebestuur in gezamenlijke naam zal optreden bij de gunning en de uitvoering van de werken.
In synergie met de riolerings- en wegeniswerken in de Kanaalstraat (project R/004544) zal Fluvius de netaanleg ondergronds brengen.
Het ondergronds brengen van het net wordt uitgevoerd in de Kanaalstraat en de Oudstrijdersstraat.
Om na een calamiteit (vb brand, storm, …) snel te kunnen ingrijpen bij een vermoedelijke asbestverspreiding werd er binnen de 3 hulpverleningszones van de provincie Limburg overeengekomen om hiervoor een raamovereenkomst af te sluiten. Het gaat over het aanstellen van een asbestdeskundige en/of saneerder.
Hulpverleningszone Zuid-West Limburg fungeert als aankoopcentrale voor de raamovereenkomst “Asbestcalamiteiten: tussenkomst deskundige en saneerder”.
Aangezien deze calamiteiten plaatsvinden op het grondgebied van de gemeenten/steden van de Limburgse Hulpverleningszones en voor rekening van de betrokken gemeente is, is het aangewezen om als gemeente/stad toe te treden tot deze aankoopcentrale om zo een snelle tussenkomst te kunnen garanderen om secundaire verspreiding tegen te gaan.
Het huidige contract voor de midoffice loopt dit jaar ten einde en moet vernieuwd worden vanaf 1 januari 2025.
Leopoldsburg sluit een samenwerkingsovereenkomst Digibank Allemaal Digitaal af met Beringen, Tessenderlo - Ham en partners. De partners willen een samenhangend en duurzaam netwerk zijn met als doel digitale gelijkheid, en daarmee samenhangend ook sociale gelijkheid en participatie van groepen in kwetsbare posities, te bevorderen.
Totaal aantal bewoners | 478 |
Aantal families | 54 |
Aantal volwassenen in familieverband | 102 |
Aantal kinderen in familieverband | 94 |
Aantal alleenstaande mannen | 266 |
Aantal alleenstaande vrouwen | 16 |
|
|
Nationaliteiten |
|
Afghanistan 140 |
|
Palestina 61 |
|
Eritrea 31 |
|
Syrië 24 |
|
Turkije 24 |
|
Politieoverzicht van de eerste 3 weken van juni:
Wat de vraag op de vorige gemeenteraad over het werken door de bewoners betreft:
Vorige maandag startte een opleiding metaalbewerking door de VDAB aan bewoners van het NOC.
Vanaf 1 juli start de nieuwe KB Cumul. Fedasil beheert de bijdrageregeling, bewoners kunnen online aangeven dat zij werken en dan krijgen zij een bericht hoeveel zij dienen af te geven (aan Fedasil). Fedasil gaat dit nauw opvolgen, bewoners krijgen herinneringen als ze dit niet doen/vergeten te doen en zullen meer moeten betalen als zij het zelf niet aangeven.Vraag 1
| Kamp knalt |
Fractie van de vraagsteller | Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen |
Naam vraagsteller | Ronald Peeters |
Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke | Mr Franky Geypen |
Omschrijving vraag:
Welke zijn de gemaakte kosten voor opbouw en voor het verloop van de kamp knalt?
Welk is de totale opbrengst ervan indien deze gegevens al beschikbaar zijn?
Is er zicht op het aantal bezoekers?
We hebben intussen een goed zicht op de uitgaven en inkomsten. Enkel de opbrengst van coca-cola is nog niet exact gekend.
De totale kosten bedragen 132.133,72 euro. Dit bedrag omvat de artiesten, techniek, logistiek, reclame, aankoop drank en animatie.
De totale opbrengsten bedragen 97.991,77 euro. Dit omvat inkomsten drank, sponsorinkomsten en standgeld.
Dit betekent dat de netto kostprijs van het evenement 34.141,95 euro is, oftewel 2,05 euro per inwoner.
De algemeen directeur zal een meer gedetailleerd overzicht doorsturen.
Dit is wat duurder dan vorig jaar. Er is meer geïnvesteerd in veiligheid (oa de schermen en camera’s en extra Heras-hekken) en logistiek (podium en techniek en extra toog en kassa).
Het exacte aantal bezoekers kunnen we niet meten, maar is gelijkaardig aan de jaren daarvoor. Ondanks het mindere weer is er toch meer gedronken.
De jogging lokte dit jaar een groot aantal lopers: 810 kinderen en 289 volwassenen, wat ongeveer 40% hoger ligt dan de vorige jaren.
Vraag 2
| Organiseren van lokale verkiezingen oktober 2024 |
Fractie van de vraagsteller | Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen |
Naam vraagsteller | Nagels Chantal |
Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke | Dhr. Wouter Beke |
Omschrijving vraag:
Graag zou ik een woordje van uitleg willen vragen i v m de organisatie van de gedane stembusgang In de sporthal!
Deze was niet zo duidelijk inzake organisatie van de stemlokalen etc
Hoe gaat het bestuur dit aanpakken met de komende lokale verkiezingen in Oktober?
Ons team verkiezingen heeft vorige week een evaluatie van de organisatie van de verkiezingen gedaan en hieruit zijn een aantal verbeterpunten gekomen die we meenemen naar de organisatie in oktober.
De opstelling van de stemlokalen was dezelfde als bij vorige verkiezingen. We stelden vast dat er op bepaalde momenten vrij lange wachtrijen waren aan bepaalde stembureaus. Dit is te verklaren door:
Voor de verkiezingen van oktober gaan we de opstelling van de stembureaus aanpassen zodat de wachtrijen beter georganiseerd kunnen worden. De smalle gang in de sporthal wordt enkel een uitgang, zodat hier geen mensen in moeten aanschuiven. Ook de aanduiding van de nummers gaan we aanpassen zodat dit nog duidelijker is. Het aantal kiezers zal in oktober ook lager liggen omdat de 16- en 17-jarigen niet meer kunnen stemmen en er ook geen stemplicht meer is.
In het algemeen zijn we tevreden over hoe de organisatie is verlopen. Meer dan 11.000 kiezers brachten hun stem uit. Dit is zonder grote problemen of incidenten verlopen.