Terug
Gepubliceerd op 13/05/2024

Notulen  Gemeenteraad

wo 03/04/2024 - 19:40 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Wouter Beke, voorzitter; Erwin Van Pée, schepen; Marleen Kauffmann, schepen; Eric Coenen, schepen; Franky Geypen, schepen; Jos Wouters, gemeenteraadslid; Gilbert Hulsmans, gemeenteraadslid; Uzeyir Karaca, gemeenteraadslid; Ronald Peeters, gemeenteraadslid; Danny Bloemen, gemeenteraadslid; Toni Fonteyn, gemeenteraadslid; Katrien Ozeel, gemeenteraadslid; Diane De Volder, gemeenteraadslid; Jos Berghmans, gemeenteraadslid; Katrien Debruyne, gemeenteraadslid; Nick Peeters, gemeenteraadslid; An Caerts, gemeenteraadslid; Paula Cebo, gemeenteraadslid; André Ceustermans, gemeenteraadslid; Chantal Nagels, gemeenteraadslid; Joke Lievens, algemeen directeur

Verontschuldigd

Sara Verbeeck, schepen; Tim Theunis, gemeenteraadslid; Liesbeth Jannis, gemeenteraadslid; Jindra Lemmens, gemeenteraadslid; Claire Carmans, gemeenteraadslid

Secretaris

Joke Lievens, algemeen directeur

Voorzitter

Wouter Beke, voorzitter

Agendapunten

1.

2024_GR_00037 - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd
1.

2024_GR_00037 - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring

2024_GR_00037 - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring
2.

2024_GR_00036 - Systeem van klachtenbehandeling - rapportage kalenderjaar 2023 en januari en februari 2024 - Kennisneming

Kennis genomen
2.

2024_GR_00036 - Systeem van klachtenbehandeling - rapportage kalenderjaar 2023 en januari en februari 2024 - Kennisneming

2024_GR_00036 - Systeem van klachtenbehandeling - rapportage kalenderjaar 2023 en januari en februari 2024 - Kennisneming
3.

2024_GR_00038 - Regioraad Limburg - verslag regioraad 24 november 2023 - Kennisneming

Kennis genomen
3.

2024_GR_00038 - Regioraad Limburg - verslag regioraad 24 november 2023 - Kennisneming

2024_GR_00038 - Regioraad Limburg - verslag regioraad 24 november 2023 - Kennisneming
4.

2024_GR_00047 - Intergemeentelijke samenwerking - Wonen in Limburg (WIL) - Aanstelling afgevaardigde in de algemene vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd
4.

2024_GR_00047 - Intergemeentelijke samenwerking - Wonen in Limburg (WIL) - Aanstelling afgevaardigde in de algemene vergadering - Goedkeuring

2024_GR_00047 - Intergemeentelijke samenwerking - Wonen in Limburg (WIL) - Aanstelling afgevaardigde in de algemene vergadering - Goedkeuring
5.

2024_GR_00048 - Personeel - functiekaart van preventieadviseur/ gebouwenbeheerder - Goedkeuring

Goedgekeurd
5.

2024_GR_00048 - Personeel - functiekaart van preventieadviseur/ gebouwenbeheerder - Goedkeuring

2024_GR_00048 - Personeel - functiekaart van preventieadviseur/ gebouwenbeheerder - Goedkeuring
6.

2024_GR_00043 - Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Maagd der Armen - jaarrekening 2023 - Gunstig advies - Goedkeuring

Goedgekeurd
6.

2024_GR_00043 - Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Maagd der Armen - jaarrekening 2023 - Gunstig advies - Goedkeuring

2024_GR_00043 - Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Maagd der Armen - jaarrekening 2023 - Gunstig advies - Goedkeuring
7.

2024_GR_00044 - Kerkfabriek Sint-Blasius - jaarrekening 2023 - Gunstig advies - Goedkeuring

Goedgekeurd
7.

2024_GR_00044 - Kerkfabriek Sint-Blasius - jaarrekening 2023 - Gunstig advies - Goedkeuring

2024_GR_00044 - Kerkfabriek Sint-Blasius - jaarrekening 2023 - Gunstig advies - Goedkeuring
8.

2024_GR_00045 - Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Tenhemelopneming - jaarrekening 2023 - Gunstig advies - Goedkeuring

Goedgekeurd
8.

2024_GR_00045 - Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Tenhemelopneming - jaarrekening 2023 - Gunstig advies - Goedkeuring

2024_GR_00045 - Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Tenhemelopneming - jaarrekening 2023 - Gunstig advies - Goedkeuring
9.

2024_GR_00041 - Reglement op ambulante handel - Goedkeuring

Goedgekeurd
9.

2024_GR_00041 - Reglement op ambulante handel - Goedkeuring

2024_GR_00041 - Reglement op ambulante handel - Goedkeuring
10.

2024_GR_00046 - Energetische totaalrenovatie sporthal 't Geleeg - Goedkeuring

Goedgekeurd
10.

2024_GR_00046 - Energetische totaalrenovatie sporthal 't Geleeg - Goedkeuring

2024_GR_00046 - Energetische totaalrenovatie sporthal 't Geleeg - Goedkeuring
11.

2024_GR_00039 - 803.2/2021-003 - Plaatsing van zonnepanelen op daken van openbare gebouwen en terreinen via de aankoopcentrale Vlaams EnergieBedrijf - Goedkeuring

Goedgekeurd
11.

2024_GR_00039 - 803.2/2021-003 - Plaatsing van zonnepanelen op daken van openbare gebouwen en terreinen via de aankoopcentrale Vlaams EnergieBedrijf - Goedkeuring

2024_GR_00039 - 803.2/2021-003 - Plaatsing van zonnepanelen op daken van openbare gebouwen en terreinen via de aankoopcentrale Vlaams EnergieBedrijf - Goedkeuring
12.

2024_GR_00040 - 281.03/2022-001 - Raamovereenkomst voor de levering van persoonlijke beschermingsmiddelen en werkkledij - afname raamovereenkomst via de opdrachtencentrale CREAT - Goedkeuring

Goedgekeurd
12.

2024_GR_00040 - 281.03/2022-001 - Raamovereenkomst voor de levering van persoonlijke beschermingsmiddelen en werkkledij - afname raamovereenkomst via de opdrachtencentrale CREAT - Goedkeuring

2024_GR_00040 - 281.03/2022-001 - Raamovereenkomst voor de levering van persoonlijke beschermingsmiddelen en werkkledij - afname raamovereenkomst via de opdrachtencentrale CREAT - Goedkeuring
13.

2024_GR_00042 - 851.2/2024 - Riolerings- en wegeniswerken Frankendijk 18-38 NUIT - lastvoorwaarden en raming - Goedkeuring

Goedgekeurd
13.

2024_GR_00042 - 851.2/2024 - Riolerings- en wegeniswerken Frankendijk 18-38 NUIT - lastvoorwaarden en raming - Goedkeuring

2024_GR_00042 - 851.2/2024 - Riolerings- en wegeniswerken Frankendijk 18-38 NUIT - lastvoorwaarden en raming - Goedkeuring
14.

2024_GR_00049 - Preventieplan alcohol, drugs, gamen, roken en gokken - Goedkeuring

Goedgekeurd
14.

2024_GR_00049 - Preventieplan alcohol, drugs, gamen, roken en gokken - Goedkeuring

2024_GR_00049 - Preventieplan alcohol, drugs, gamen, roken en gokken - Goedkeuring

Stand van zaken NOC

Behandeld

Stand van zaken NOC

Stand van zaken NOC

Motivering

 

Totaal aantal bewoners 

477 

Aantal families  

53 

Aantal volwassenen in familieverband 

99 

Aantal kinderen in familieverband 

96 

Aantal alleenstaande mannen 

266 

Aantal alleenstaande vrouwen 

16 

 

 

Nationaliteiten 

 

Afghanistan 142 

 

Palestina 53 

 

Eritrea 30 

 

Turkije 23 

 

Somalië 20 

 

  

Het NOC heeft vorige week het Kariboe verhaal positief afgesloten. Er zijn daar de afgelopen periode 6 families verbleven. Zij zijn ondertussen allemaal verhuisd naar een ander opvangcentrum. 

In vergelijking met september vorig jaar zijn er 

  • 4 % minder bewoners 
  • De helft meer families (53 versus 35) 
  • 23 % minder alleenstaande mannen. 

Meer dan 200 personen werkten meer dan 30 dagen.   

Er werden 4 aangiftes gedaan van verlies van documenten en 2 meldingen rond mogelijke fraude bij een rijbewijs. 

1 bewoner werd betrapt op fietsen zonder achterlicht. 

Bij 1 bewoner werd cannabis aangetroffen in de kamer. 

Er werden onderzoeken gedaan waarbij bewoners van het NOC slachtoffer waren van diefstal of schade. 

We kregen ook melding van sluikstort in de buurt van het NOC. In dat kader brachten de gemeentediensten ook een bezoek aan het NOC en werd nogmaals het belang van een propere omgeving, correcte sortering en sensibilisering van de bewoners rond afval benadrukt. Het NOC neemt hierrond vandaag al heel wat initiatieven.  

Wij hebben deze week op het college van burgemeester en schepenen kennis genomen van een brief van de staatssecretaris voor asiel en migratie, Nicole de Moor, waarin zij vraagt om de activiteiten van het Rode Kruis in het noodopvangcentrum van Leopoldsburg te kunnen aanhouden tot het einde van de zomer 2025.  

Op de raad van 8 november 2023 heb ik in antwoord op een vraag van Chantal Nagels over de verlenging van het asielcentrum reeds geantwoord dat de druk wel hoog is. De vraag komt dus niet onverwacht. Wij bereiden nu een verlenging van de concessieovereenkomst voor. 

Mondelinge vragen

Behandeld

Mondelinge vragen

Mondelinge vragen

Motivering

Vraag 1 

Controle vrijetijdspas 

Fractie van de vraagsteller 

PRO Leopoldsburg  

Naam vraagsteller 

Danny Bloemen 

Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke 

Schepen sociale zaken 

 

Omschrijving vraag: 

Op de Raad voor maatschappelijk welzijn van 03 Maart 2021 werd de gecoördineerde versie van het reglement vrijetijdspas goedgekeurd. 

Naar aanleiding van de fraude die vastgesteld werd bij een Vilvoordse voetbalclub willen wij hier toch ook wat vragen over stellen: 

Art 3: De vrijetijdspas geeft recht op een korting van 50 % op de deelnameprijzen van vrijetijdsactiviteiten georganiseerd door gemeentelijke jeugddienst, gemeentelijke sportdienst, gemeentelijke cultuurdienst, maar ook plaatselijke verenigingen die een engagementsverklaring hebben ondertekend. 

Welke verenigingen hebben zo’n engagement ondertekend?
Is het de gemeente die dan die 50% bij betaald?
Zo ja, wat is de tussenkomst voor de gemeente op jaarbasis?
 Hoe wordt er gecontroleerd dat de verenigingen zich houden aan dit engagement?  

  • Eric Coenen 

Elke sport – en jeugdvereniging van Leopoldsburg moet de korting van de vrijetijdspas toekennen, dit is opgenomen in het subsidie reglement van de gemeente bij sport en jeugd. Daarnaast zijn ook de scholen, het cultuurcentrum en vele cultuurverenigingen belangrijke partners van de vrijetijdspas. 

Bij toepassing van de vrijetijdspas betaalt de client 50% en de gemeente betaalt de resterende 50% aan de vereniging. 

Voor 2023 is er 27.109 euro uitgegeven aan verenigingen voor deze vrijetijdspas. 

De verenigingen of de scholen kunnen de tussenkomst aanvragen via een ingevulde invorderingsstaat. De sociale dienst onderhoudt de contacten met de verenigingen en controleert de invorderingsstaten alvorens deze door te geven voor uitbetaling aan de financiële dienst.  

  

Vraag 2 

 

Kamp Knalt 

Fractie van de vraagsteller 

N-va 

Naam vraagsteller 

Toni Fonteyn 

Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke 

Burgemeester Wouter Beke 

 

Omschrijving vraag: 

Wat is de totale kostprijs van Kamp Knalt? 

  • Wouter Beke 

Voor 2023 was het totaal van de kosten 113.132,95 euro. De inkomsten bedroegen in totaal 93.542,51 euro, waardoor de uiteindelijke netto kost voor de gemeente 19.590,44 euro bedroeg. 

Voor 2024 zijn uiteraard alle kosten en opbrengsten nog niet bekend, maar proberen we een gelijkaardig resultaat te bekomen. Bij de kosten moeten we voor alle posten wel rekening houden met indexeringen van de prijzen.