Totaal aantal bewoners | 485 |
Aantal families | 54 |
Aantal volwassenen in familieverband | 102 |
Aantal kinderen in familieverband | 98 |
Aantal alleenstaande mannen | 270 |
Aantal alleenstaande vrouwen | 16 |
|
|
Nationaliteiten |
|
Afghanistan 102 |
|
Palestina 82 |
|
Eritrea 51 |
|
Syrië 30 |
|
Irak 18 |
|
Er waren redelijk veel tussenkomsten van de politie tijdens de zomermaanden:
3 inbreuken op rijden zonder geldig rijbewijs
2 interventies rond diefstal door een bewoner
2 inbreuken op te hoge snelheid van een step
2 tussenkomsten voor een ziek persoon
4 tussenkomsten nav ruzie tussen 2 bewoners
6 tussenkomsten bij bewoners die het NOC niet willen verlaten en moeilijk doen
Er waren ook 4 tussenkomsten in juli naar aanleiding van opgebouwde spanningen tussen Palestijnen en Somaliërs. Sinds begin augustus is de rust terug wedergekeerd in het centrum.
De verbouwingen worden deze week afgerond en het centrum maakt zich klaar voor de opendeurdag komende zaterdag.
Vraag 1 | Herstelling van wegdek Frankendijk |
Fractie van de vraagsteller | Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen |
Naam vraagsteller | Ronald Peeters |
Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke | Mr Van Pee Erwin |
Omschrijving vraag:
De Frankendijk vertoont een serieuze verzakking ter hoogte van het kruispunt! Een snelle herstelling heeft zich voorgedaan maar helaas van korte duur. Welke redelijke termijn wordt er gehanteerd om dit op te lossen?
De verzakking die zich daar voordoet is bijkomend opgenomen in het dossier wegenonderhoud.
We zijn in overleg met De Watergroep omdat de verzakking vermoedelijk het gevolg is van een lek aan de waterleiding.
Aangezien dit een serieuze verzakking is in het wegdek is de technische dienst niet in de mogelijkheid om dit duurzaam te herstellen en is dit bijkomend opgenomen bij het dossier Onderhoud Wegen 2023.
De herstelling zal voor december uitgevoerd worden.
Vraag 2 | Everzwijnen |
Fractie van de vraagsteller | N-va |
Naam vraagsteller | Diane De Volder |
Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke | Burgemeester |
Omschrijving vraag:
Zijn er reeds kooien uitgezet? Zoja, waar en hoeveel? Zijn er reeds op deze manier everzwijnen gevangen! Worden er nog andere maatregelen genomen?
Voor de bestrijding van everzwijnen in stedelijk gebied werd er tot nu toe vooral gewerkt met drukjachten door de erkende jachtverenigingen. De volgende staat gepland in november/december.
Ondertussen is Leopoldsburg ook ingestapt in het project ‘gemachtigde faunabeheerders’ van ANB. Het protocol dat vandaag op de gemeenteraad staat kadert in dat project.
Zij gaan probleemwijken één voor één bekijken en doelgericht acties ondernemen. Een actie kan zijn; het plaatsen van vangkooien.
Voor de regio Kleine Zavelheide – Schilderswijk werd de eerste actie ondernomen, zijnde het sensibiliseren van de inwoners. Er werd een brief bedeeld waarin uitgelegd wordt dat de dieren niet gevoederd mogen worden en dat groen- en keukenafval niet kan ‘gedumpt’ worden op plaatsen waar de evers eraan kunnen.
ANB wacht nu het effect van deze brief even af. Als het probleem niet verbeterd kan er over gegaan worden tot het plaatsen van vangkooien.
Vraag 3 | Leegstand Brabantplein |
Fractie van de vraagsteller | N-va |
Naam vraagsteller | Jos Berghmans |
Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke | Schepen van ruimtelijke ordening |
Omschrijving vraag:
1-Sinds welke datum zijn de leegstaande gebouwen ingeschreven in het leegstandsregister?
2 -Over hoeveel commerciële gebouwen gaat het vandaag nog?
3-Hebben belastingplichtigen van het Hertogin van Brabantplein ooit om medewerking gevraagd aan het bestuur?
4-Is er in het verleden een aanbod gedaan door de gemeente om te onderzoeken of een andere bestemming kan of kon worden geven aan de gebouwen of werden andere initiatieven genomen om de leegstand hier aan te pakken??
5-Is er bereidheid om na zo vele jaren leegstand eens na te denken om een bestemmingswijziging te overwegen. Een stedenbouwkundige wijziging zou een eerste stap kunnen zijn in de goede richting. Het zou de oplossing kunnen zijn voor de verloedering van de buurt. Met de vergrijzing van de bevolking in het achterhoofd zou een deel van de commerciële vestigingen of alles wat leeg staat kunnen omgebouwd worden tot eventueel assistentie-of zorgwoningen.
Sinds 11 oktober 2021 zijn de leegstaande handelspanden opgenomen in het leegstandsregister.
Het gaat over volgende adressen: Hertogin Van Brabantplein 17, 12, 11, 9-10, 4, 1 en 31-32-34-35. In totaal 7 dossiers.
De panden met nummers 9-10 en 31-32-34-35 zijn één grote open oppervlakte, maar kunnen nog opgedeeld worden in kleinere panden afhankelijk van de invulling. We hebben ze destijds opgenomen in hun feitelijke staat, als open ruimte en nog onafgewerkt (casco).
Het bestuur heeft meermaals samengezeten met de belastingplichtigen om te bekijken welke opties er waren. In de eerste plaats hebben we de eigenaars gestimuleerd om meer actiever op zoek te gaan naar huurders en hebben we zelfs een aantal kandidaat-huurders doorverwezen naar hen, maar hier werd geen of weinig gevolg aan gegeven.
Mede op vraag van de belastingplichtigen hebben we bekeken of de verplichte invulling als handelspand niet moet herbekeken worden. Het college van burgemeester en schepenen keurde daarom op 22 april 2024 een ontwerp van aangepaste verordening detailhandel goed waarbij enkel nog in de hoekpanden detailhandel moet voorzien worden. Het openbaar onderzoek van deze verordening is intussen afgerond. Op basis van de ingediende adviezen en bezwaren keurde het college op 29 juli 2024 een aangepast ontwerp van verordening goed dat na terugkoppeling met de provincie wordt voorgelegd aan team Omgevingseffecten voor de MER-screening. In een volgende fase wordt dit ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Vraag 4 | Correctie hemelwaterplan |
Fractie van de vraagsteller | N-va |
Naam vraagsteller | Jos Berghmans |
Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke | Bevoegde schepen |
Omschrijving vraag:
Waarom werd de gemeenteraad niet in kennis gesteld van het correctieverzoek hemelwater van 08.12.23
De gemeenteraad keurde op 8 november 2023 het hemelwater- en droogteplan goed. Op 8 december 2023 werd er door 2 inwoners een brief met opmerkingen over dit plan verstuurd naar de gemeente. Deze werd op het CBS van 2/01/2024 gebracht met een ontwerp van antwoordbrief. U hebt er dus als raadslid kennis van kunnen nemen op 9 januari 2024 bij het versturen van de notulen van de vergadering van het college.
De aangehaalde zaken gaan voornamelijk over de overstromingsproblematiek aan de Antwerpsesteenweg. De pluviale en fluviale overstromingskaarten, recent voor dat gebied nog aangepast, bepalen dat wij, bij een dossier, project of plan verplicht advies moeten vragen aan de waterbeheerder. Projecten aan de Antwerpsesteenweg zijn onderworpen aan zo’n advies. Bijkomend vormt de nieuwe hemelwaterverordening sinds 3/10/2023 een bijkomend beoordelingselement. Een aanpassing van het hemelwater- en droogteplan is hiervoor ook niet nodig.