Terug
Gepubliceerd op 08/02/2024

Besluitenlijst  Gemeenteraad

wo 07/02/2024 - 19:40 Raadzaal
  • 1.

    2024_GR_00005 - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De ontwerp-notulen van 13 december 2023 worden aan de gemeenteraad voorgelegd.

  • 2.

    2024_GR_00024 - Gemeentelijke administratieve sancties - Aanduiding sanctionerend ambtenaar - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Er wordt een bijkomende sanctionerend ambtenaar aangeduid om administratieve sancties op te leggen.

  • 3.

    2024_GR_00022 - Personeel - functiekaart van deskundige onderwijs - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De gemeenteraad is bevoegd voor het wijzigen van de toelatings-en aanwervingsvoorwaarden van betrekkingen bij het gemeentebestuur en voor de opmaak van nieuwe functiekaarten.

    De voorgestelde functiekaart van deskundige onderwijs is nodig in het kader van een aanwervingsprocedure.

  • 4.

    2024_GR_00020 - Personeel - functiekaart van technisch beheerder gebouwen en ondersteuner mobiliteit - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De gemeenteraad is bevoegd voor het wijzigen van de toelatings-en aanwervingsvoorwaarden van betrekkingen bij het gemeentebestuur en voor de opmaak van nieuwe functiekaarten.

    De voorgestelde functiekaart van technisch beheerder gebouwen en ondersteuner mobiliteit is nodig in het kader van een aanwervingsprocedure.

  • 5.

    2024_GR_00021 - Personeel - functiekaart van jeugdwerker - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De gemeenteraad is bevoegd voor het wijzigen van de toelatings-en aanwervingsvoorwaarden van betrekkingen bij het gemeentebestuur en voor de opmaak van nieuwe functiekaarten.

    De voorgestelde functiekaart is nodig in het kader van een aanwervingsprocedure.

  • 6.

    2024_GR_00010 - Infoborden - Reglement op het gebruik van de vaste draagconstructies voor het plaatsen van infoborden/activiteitenborden - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Dit reglement legt aangepaste regels vast voor het gebruik van de vaste draagconstructies voor het plaatsen van infoborden/activiteitenborden. Ook scholen krijgen nu de kans om gebruik te maken van de draagconstructies. Tegelijk werden een aantal bepalingen duidelijker geformuleerd of aangevuld. 

  • 7.

    2024_GR_00018 - Gemeentebelasting op de afgifte van administratieve documenten - wijziging - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Het gemeentebestuur heft een belasting op de afgifte van administratieve documenten.

    Naar aanleiding van onderrichtingen door de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken van 6 november 2023 en 8 december 2023 dient er een aanpassing te gebeuren aan het huidige belastingreglement.

    De  wijziging betreft de invoering van een nieuwe elektronische kaart voor vreemdelingen onder 12 jaar die legaal in België verblijven.  Net als de Belgen onder de 12 jaar ("Kids-ID) zullen de vreemdelingen onder de 12 jaar die legaal in België verblijven een elektronische kaart kunnen verkrijgen.  Het tarief voor deze kaart moet opgenomen worden in het belastingreglement betreffende de belasting op de afgifte van administratieve stukken.  

    Het tarief wordt bepaald als volgt:

    4.1

    Voor de elektronische verblijfsdocumenten EU, EU+,F, F+, M  voor kinderen Niet-Belgen onder de 12 jaar:

    - 3 euro + kostprijs hogere overheid (bedraagt momenteel 7,70 euro)

    Voor de elektronische verblijfsdocumenten EU, EU+,F, F+, M  voor kinderen Niet-Belgen onder de 12 jaar volgens de spoedprocedure:

    - 13 euro + kostprijs hogere overheid (bedraagt momenteel 105,00 euro)

    4.2

    Voor de elektronische verblijfsdocumenten A, B, K, L  voor kinderen Niet-Belgen onder de 12 jaar:

    - 3 euro + kostprijs hogere overheid (bedraagt momenteel 10,70 euro)

    Voor de elektronische verblijfsdocumenten A, B, K, L  voor kinderen Niet-Belgen onder de 12 jaar volgens de spoedprocedure:

    - 13 euro + kostprijs hogere overheid (bedraagt momenteel 116,40 euro)

    De overige bepalingen blijven behouden.

    De kostprijs van de hogere overheid werd geactualiseerd.

  • 8.

    2024_GR_00019 - Gemeentebelasting op commerciële vestigingen - wijziging - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Het gemeentebestuur heft een belasting op commerciële vestigingen. 

    Recente rechtspraak van het Hof van Cassatie ( 9 november 2023) maakt dat lokale besturen de belastingreglementen, die in een aangifteplicht voorzien, dienen te onderwerpen aan een controle en eventueel wijzigingen dienen door te voeren.

    Volgens het Hof van Cassatie verplicht het Decreet van 30 mei 2008 in artikel 7 § 1 het gemeentebestuur om een minimumtermijn vast te stellen waarbinnen een aangifte door de belastingplichtige moet worden ingediend.  De niet-vermelding ervan kan tot gevolg hebben dat het betreffende belastingreglement onwettig is.

    Om discussies te vermijden, is het aangewezen het bestaande reglement inzake de belasting op commerciële vestigingen aan te passen als volgt: 

    HUIDIG ARTIKEL 7

    Aangifteplicht

    Dit belastingreglement voorziet in de verplichting van aangifte.

     De belastingplichtige ontvangt jaarlijks vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier dat behoorlijk ingevuld en ondertekend, dient teruggestuurd te worden vóór de erin vermelde datum. 

    Zij die geen aangifteformulier ontvangen hebben of belastingplichtig worden na de inzameling van de formulieren zijn niettemin verplicht vóór 31 december van het aanslagjaar spontaan de nodige gegevens aan het gemeentebestuur te bezorgen om de aanslag te kunnen berekenen.  

    Hierbij geldt telkens de postdatum als bewijs. Bij afgifte op het gemeentehuis geldt de datumstempel inkomende post als bewijs.

    AANGEPAST ARTIKEL 7

    Aangifteplicht

    Dit belastingreglement voorziet in de verplichting van aangifte.

    De belastingplichtige ontvangt jaarlijks vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier dat door hem behoorlijk ingevuld en ondertekend, binnen de 30 dagen na de verzendingsdatum ervan, moet worden teruggestuurd.

    Zij die geen aangifteformulier ontvangen hebben of belastingplichtig worden na de inzameling van de formulieren zijn niettemin verplicht vóór 31 december van het aanslagjaar spontaan de nodige gegevens aan het gemeentebestuur te bezorgen om de aanslag te kunnen berekenen.  

    Hierbij geldt telkens de postdatum als bewijs. Bij afgifte op het gemeentehuis geldt de datumstempel inkomende post als bewijs.

    De overige bepalingen en tarieven van het huidige reglement, zoals goedgekeurd bij gemeenteraad van 29 maart 2023, blijven behouden.

  • 9.

    2024_GR_00016 - Gemeentebelasting op brandstofdistributieapparaten - wijziging - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Het gemeentebestuur heft een belasting op brandstofdistributieapparaten op het grondgebied van het gemeentebestuur.

    Recente rechtspraak van het Hof van Cassatie ( 9 november 2023) maakt dat lokale besturen de belastingreglementen, die in een aangifteplicht voorzien, dienen te onderwerpen aan een controle en eventueel wijzigingen dienen door te voeren.

    Volgens het Hof van Cassatie verplicht het Decreet van 30 mei 2008 in artikel 7 § 1 het gemeentebestuur om een minimumtermijn vast te stellen waarbinnen een aangifte door de belastingplichtige moet worden ingediend.  De niet-vermelding ervan kan tot gevolg hebben dat het betreffende belastingreglement onwettig is.

    Om discussies te vermijden, is het aangewezen het bestaande reglement inzake de belasting op brandstofdistributieapparaten aan te passen als volgt:  

    HUIDIGE ARTIKEL 5  :

    Aangifteplicht

    De belastingplichtigen zijn verplicht de belastbare elementen op te geven overeenkomstig een formulier hen toegezonden door het gemeentebestuur. Dit formulier dient vóór de erin vermelde dag teruggezonden te worden.

    Zij die geen aangifteformulier ontvangen hebben of belastingplichtig worden na de inzameling van de aangifteformulieren zijn niettemin verplicht vóór 31 maart van het aanslagjaar spontaan de nodige gegevens aan het gemeentebestuur te bezorgen om de aanslag te kunnen berekenen.

    Hierbij geldt telkens de postdatum als bewijs. Bij afgifte op het gemeentehuis geldt de datumstempel inkomende post als bewijs.

    AANGEPAST ARTIKEL 5

    Aangifteplicht

    De belastingplichtigen zijn verplicht de belastbare elementen op te geven overeenkomstig een formulier hen toegezonden door het gemeentebestuur.

    Dit aangifteformulier dient, behoorlijk ingevuld en ondertekend, binnen de 30 dagen na de verzendingsdatum ervan, te worden teruggestuurd.

    Zij die geen aangifteformulier ontvangen hebben of belastingplichtig worden na de inzameling van de aangifteformulieren zijn niettemin verplicht vóór 31 maart van het aanslagjaar spontaan de nodige gegevens aan het gemeentebestuur te bezorgen om de aanslag te kunnen berekenen.

    Hierbij geldt telkens de postdatum als bewijs. Bij afgifte op het gemeentehuis geldt de datumstempel inkomende post als bewijs.

    De overige bepalingen en tarieven uit het voorgaande reglement blijven behouden. 

  • 10.

    2024_GR_00015 - Gemeentebelasting op nachtwinkels - wijziging - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Het gemeentebestuur heft, bij de uitbaters ervan, een belasting op nachtwinkels.

    Recente rechtspraak van het Hof van Cassatie ( 9 november 2023) maakt dat lokale besturen de belastingreglementen, die in een aangifteplicht voorzien, dienen te onderwerpen aan een controle en eventueel wijzigingen dienen door te voeren.

    1. 

    Volgens het Hof van Cassatie verplicht het Decreet van 30 mei 2008 in artikel 7 § 1 het gemeentebestuur om een minimumtermijn vast te stellen waarbinnen een aangifte door de belastingplichtige moet worden ingediend.  De niet-vermelding ervan kan tot gevolg hebben dat het betreffende belastingreglement onwettig is.

    Om discussies te vermijden, is het aangewezen het bestaande reglement inzake de belasting op nachtwinkels aan te passen als volgt:  

    HUIDIGE ARTIKEL 7 :

    Aangifteplicht

    De belastingplichtige ontvangt vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier dat door hem behoorlijk ingevuld en ondertekend, voor de erin vermelde vervaldatum moet worden teruggestuurd.

    De belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen, is gehouden, uiterlijk op 1 juni van het aanslagjaar, aan het gemeentebestuur de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen.

    AANGEPAST ARTIKEL 7

    Aangifteplicht

    De belastingplichtige ontvangt vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier dat door hem behoorlijk ingevuld en ondertekend, binnen de 30 dagen na de verzendingsdatum ervan, moet worden teruggestuurd.

    De belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen, is gehouden, uiterlijk op 1 juni van het aanslagjaar, aan het gemeentebestuur de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen.

    2.

    Bij nazicht van het betreffende belastingreglement werd tevens vastgesteld dat, overeenkomstig artikel 7 § 2 van het decreet van 30 mei 2008, ook artikel 10 van het belastingreglement  aangepast dient te worden.  Een ambtshalve verhoging mag maximaal het dubbel van de ambtshalve ingekohierde belasting bedragen. 

    Omwille van deze bepaling is het aangewezen het bestaande reglement inzake de belasting op nachtwinkels aan te passen als volgt:

    HUIDIG ARTIKEL 10

    Belastingverhoging

    De ambtshalve belastingaanslag zal worden verhoogd met 20 %, 50 %, 100 % of 200 % al naargelang het een eerste, een tweede, een derde of een vierde (en volgende) overtreding betreft.

    AANGEPAST ARTIKEL 10

    Belastingverhoging

    De ambtshalve belastingaanslag zal worden verhoogd met 20 %, 50 %, 100 % al naargelang het een eerste, een tweede, een derde (en volgende) overtreding betreft.

    Ook het huidige artikel 5 wordt geschrapt aangezien dit een overgangsbepaling was welke niet langer relevant is.

    De overige bepalingen en ook de tarieven van het reglement van  11 december 2019 blijven behouden.

  • 11.

    2024_GR_00017 - Gemeentebelasting op de reclamedragers zichtbaar vanaf een verkeersweg - wijziging - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Het gemeentebestuur heft een belasting op reclamedragers die zichtbaar zijn voor het publiek vanop de openbare weg.

    Recente rechtspraak van het Hof van Cassatie ( 9 november 2023) maakt dat lokale besturen de belastingreglementen, die in een aangifteplicht voorzien, dienen te onderwerpen aan een controle en eventueel wijzigingen dienen door te voeren.

    Volgens het Hof van Cassatie verplicht het Decreet van 30 mei 2008 in artikel 7 § 1 het gemeentebestuur om een minimumtermijn vast te stellen waarbinnen een aangifte door de belastingplichtige moet worden ingediend.  De niet-vermelding ervan kan tot gevolg hebben dat het betreffende belastingreglement onwettig is.

    Om discussies te vermijden, is het aangewezen het bestaande reglement inzake de belasting op reclamedragers zichtbaar vanaf een verkeersweg aan te passen als volgt:  

    HUIDIG ARTIKEL 7

    Aangifteplicht

    De belastingplichtigen zijn gehouden de in deze belastingverordening vermelde belastingobjecten op te geven volgens de toestand op 1 januari van het belastingjaar aan het gemeentebestuur. 

    De belastingplichtigen wordt hiertoe een formulier toegezonden door het gemeentebestuur. Dit formulier dient vóór de erin vermelde dag teruggezonden te worden. De reclamedragers dienen op de aangifte nauwkeurig te worden gelokaliseerd.

    Zij die geen aangifteformulier ontvangen hebben of belastingplichtig worden na de inzameling van de aangifteformulieren zijn niettemin verplicht vóór 31 maart spontaan de nodige gegevens aan het gemeentebestuur te bezorgen om de aanslag te kunnen berekenen. Hierbij geldt telkens de postdatum als bewijs. Bij afgifte op het gemeentehuis geldt de datumstempel inkomende post als bewijs.

    De belastingplichtige die, na inzameling van de aangiften door het gemeentebestuur, belastingplichtig wordt of die het oorspronkelijk opgegeven aantal belastingobjecten vermeerdert of de oppervlakte van deze objecten vergroot, is verplicht uit eigen beweging hiervan binnen de 30 dagen aangifte te doen bij het gemeentebestuur.

    AANGEPAST ARTIKEL 7

    Aangifteplicht

    De belastingplichtigen zijn gehouden de in deze belastingverordening vermelde belastingobjecten op te geven volgens de toestand op 1 januari van het belastingjaar aan het gemeentebestuur. 

    De belastingplichtigen wordt hiertoe een formulier toegezonden door het gemeentebestuur. Dit aangifteformulier dient, behoorlijk ingevuld en ondertekend, binnen de 30 dagen na de verzendingsdatum ervan, te worden teruggestuurd.  De reclamedragers dienen op de aangifte nauwkeurig te worden gelokaliseerd.

    Zij die geen aangifteformulier ontvangen hebben of belastingplichtig worden na de inzameling van de aangifteformulieren zijn niettemin verplicht vóór 31 maart spontaan de nodige gegevens aan het gemeentebestuur te bezorgen om de aanslag te kunnen berekenen. Hierbij geldt telkens de postdatum als bewijs. Bij afgifte op het gemeentehuis geldt de datumstempel inkomende post als bewijs.

    De belastingplichtige die, na inzameling van de aangiften door het gemeentebestuur, belastingplichtig wordt of die het oorspronkelijk opgegeven aantal belastingobjecten vermeerdert of de oppervlakte van deze objecten vergroot, is verplicht uit eigen beweging hiervan binnen de 30 dagen aangifte te doen bij het gemeentebestuur.

    De bepalingen en tarieven van het reglement van 11 december 2019 blijven behouden.

  • 12.

    2024_GR_00013 - Retributie administratieve prestaties met betrekking tot ruimtelijke ordening, wonen, milieu en omgeving - wijziging - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Het gemeentebestuur heft een retributie op administratieve prestaties met betrekking tot ruimtelijke ordening, wonen, milieu en omgeving. 

    Het gemeentebestuur is sinds september 2023 toegetreden tot het  'vastgoedinformatieplatform', een digitaal platform waarbij de aanvrager van vastgoedinfo via één eenvoudige weg de benodigde data in het kader van een verkoop of langdurige verhuur kan opvragen.   Hiertoe werd door de gemeenteraad van 7 juni 2023 een aangepast retributiereglement goedgekeurd waar een aangepast tarief voor inlichtingen via dit vastgoedinformatieplatform werd voorzien. Daar het VIP-decreet nog niet gefinaliseerd werd, werd het reglement van 7 juni 2023 verlengd tot 31 december 2024.

    Ondertussen is het VIP-decreet finaal goedgekeurd en bekrachtigd door de Vlaamse Regering waardoor het aangewezen is een gepast retributiereglement te voorzien.

    Gezien de specifieke wetgeving ervan, is het aangewezen om voor de retributie die betaald moet worden bij gebruik van het vastgoedinformatieplatform te heffen middels een afzonderlijk retributiereglement. 

    Hierdoor worden de bepalingen en het tarief aangaande de informatie-uitwisseling die sinds 1 januari 2024 gebeurt via het vastgoedinformatieplatform uit het bestaande retributiereglement betreffende de prestaties met betrekking tot ruimtelijke ordening, wonen, milieu en omgeving geschrapt. De overige bepalingen en tarieven blijven behouden. 

  • 13.

    2024_GR_00014 - Retributie voor het opvragen van vastgoedinformatie via het Vastgoedinformatieplatform (VIP) - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Het gemeentebestuur is sinds september 2023 toegetreden tot het  'vastgoedinformatieplatform', een digitaal platform waarbij de aanvrager van vastgoedinfo via één eenvoudige weg de benodigde data in het kader van een verkoop of langdurige verhuur kan opvragen.   Hiertoe werd door de gemeenteraad van 7 juni 2023 een aangepast retributiereglement goedgekeurd waar een aangepast tarief voor inlichtingen via dit vastgoedinformatieplatform werd voorzien. Daar het VIP-decreet nog niet gefinaliseerd werd, werd het reglement van 7 juni 2023 verlengd tot 31 december 2024.

    Ondertussen is het VIP-decreet finaal goedgekeurd en bekrachtigd door de Vlaamse Regering waardoor het aangewezen is een gepast retributiereglement te voorzien.  Gezien de specifieke wetgeving ervan, is het aangewezen om voor de retributie die betaald moet worden bij gebruik van het vastgoedinformatieplatform te heffen middels een afzonderlijk retributiereglement.

    Dit afzonderlijk retributiereglement wordt bij deze aan de gemeenteraad voorgelegd.

  • 14.

    2024_GR_00012 - Premiereglement betreffende de ondersteuning van initiatieven van verenigingen van ondernemers ter versterking van de aantrekkingskracht van de handel in Leopoldsburg - wijziging - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    In het premiereglement betreffende de ondersteuning van initiatieven van verenigingen van ondernemers ter versterking van de aantrekkingskracht van de handel in Leopoldsburg worden aanpassingen gedaan op vraag van handelaars en met advies van de adviesraad lokale economie. Het bedrag van de premie per evenement wordt verhoogd van 2500 naar 3000 euro, waarvan maximaal 1/3 naar reclame mag gaan.

  • 15.

    2024_GR_00009 - Vastgoedinformatieplatform - ingebruikname en toetredingsovereenkomst - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Het gemeentebestuur is sinds september 2023 toegetreden tot het 'vastgoedinformatieplatform' (VIP), een digitaal platform waarbij de aanvrager van vastgoedinformatie via één eenvoudige weg de benodigde data in het kader van een verkoop of langdurige verhuur kan opvragen. Hiertoe werd door de gemeenteraad van 7 juni 2023 een aangepast retributiereglement goedgekeurd  en een verwerkingsovereenkomst ondertekend. Ondertussen is het VIP-decreet finaal goedgekeurd en bekrachtigd door de Vlaamse Regering waardoor het aangewezen is een gepast retributiereglement te voorzien en een toetredingsovereenkomst aan te gaan. In dit besluit wordt enkel de toetredingsovereenkomst behandeld. Gezien de specifieke wetgeving ervan, werd er een afzonderlijk retributiereglement opgemaakt die op dezelfde gemeenteraad wordt behandeld.

  • 16.

    2024_GR_00023 - Beringsesteenweg 32 en 32A te 3971 Leopoldsburg – Aanvraag tot het bekomen van een omgevingsvergunning tot het bouwen van een meergezinswoning met 5 woongelegenheden na afbraak van de bestaande bebouwing en de opheffing van een deel van gemeenteweg nr. 115 – definitieve vaststelling grafisch plan opheffing van een deel van gemeenteweg nr. 115 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Aanvraag ingediend door KBs Consulting, Grotesteenweg 96C te 2440 Geel tot het bekomen van een omgevingsvergunning tot het bouwen van een meergezinswoning met 5 woongelegenheden na afbraak van de bestaande bebouwing en de opheffing van een deel van gemeenteweg nr. 115 gelegen te 3971 Leopoldsburg, Beringsesteenweg 32 en 32A, kadastraal gekend, tweede afdeling, Sie A nr. 999 R. De gemeenteraad gaat akkoord om in het kader van deze aanvraag gemeenteweg nr. 115 gedeeltelijk op te heffen.

  • 17.

    2024_GR_00011 - IGS WOONVERHAAL - wijziging statuten en wijziging vertegenwoordiging - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De statuten van interlokale vereniging IGS HBTL werden geëvalueerd en gewijzigd en omgevormd tot de statuten van IGS Woonverhaal.

    Voor de stuurgroep en het beheerscomité worden enkele wijzigingen in de aanduiding van de vertegenwoordigers voorgesteld.

  • 18.

    2024_GR_00008 - 851.2/2024 - Riolerings- en wegeniswerken Frankendijk 18-38 NUIT - goedkeuring samenwerkingsovereenkomst met Fluvius en aanstelling opdrachtgevend bestuur - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Fluvius wenst rioleringswerken uit te voeren in de Frankendijk. Het gemeentebestuur zal ook wegeniswerken uitvoeren op deze locatie. Deze werken worden in het algemeen belang samengevoegd waarbij Fluvius in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de werken en diensten zal optreden. Fluvius organiseert als opdrachtgevend bestuur de opdracht voor de studie van de gezamenlijke werken aan de hand van een typeovereenkomst en wijst deze opdracht toe. De kost van de opdracht voor de studie van de gezamenlijke werken wordt evenredig verdeeld tussen de partijen overeenkomstig het aandeel van elk der partijen op basis van de ramingen of de eindafrekening van de gezamenlijke werken.

  • 19.

    2024_GR_00007 - West-Limburg Werkt: addendum regie sociale economie en werk + uitbreiding samenwerkingsovereenkomst VDAB - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Dit punt behandelt een juridische tussenstap voor de regierol sociale economie en werk op West-Limburgs niveau alsook de uitbreiding van de samenwerkingsovereenkomst met VDAB voor West-Limburg.

  • 20.

    2024_GR_00006 - Samenwerkingsovereenkomst met De Creatieve stem vzw voor het STEM-partnerschap Maakbib - verlenging 2024 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De bibliotheek van Leopoldsburg wil de samenwerkingsovereenkomst met De Creatieve Stem vzw voor de ondersteuning in het opstarten van een makerspace verlengen voor het jaar 2024.

  • Stand van zaken NOC

    Behandeld

     

    Totaal aantal bewoners

    506 (inclusief 23 bewoners in Kariboe

    Aantal families 

    58 (inclusief 6 gezinnen in Kariboe)

    Aantal volwassenen in familieverband

    110

    Aantal kinderen in familieverband

    105

    Aantal alleenstaande mannen

    273

    Aantal alleenstaande vrouwen

    16



    Nationaliteiten


    Afghanistan 161


    Palestina 59


    Eritrea 30


    Turkije 28


    Somalië 18


    In vergelijking met enkele maanden geleden zijn er dus duidelijk minder alleenstaande mannen en meer families.

    Bij de politie werd er in januari 8 keer aangifte gedaan van verlies van verblijfsdocumenten, een elektrische step van een bewoner werd aangegeven als gestolen en 1 keer werd de politie opgeroepen om te bemiddelen bij een bewoner die het asielcentrum niet wilde verlaten.

  • Mondelinge vragen

    Behandeld

    Vraag 1

     

    Sluiting Liberation Garden

    Fractie van de vraagsteller

    Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen

    Naam vraagsteller

    Ronald Peeters

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke

    Mevr. Marleen Kauffmann

     

    Omschrijving vraag:

    Waarom sloot Liberation Garden onaangekondigd en buiten de gebruikelijke jaarlijkse sluiting de deuren voor enkele weken begin dit jaar?

    • Marleen Kauffmann

    De eerste collectieve sluitingsperiode van Liberation Garden was bij aanvang voorzien in januari 2024. Een andere jaarlijkse sluitingsperiode is er niet geweest, zoals in de vraag wordt gesuggereerd. De verlofkalender voor de diensten, met daarin de collectieve sluitingsperiodes, wordt jaarlijks door de personeelsdienst aan het college voorgelegd.

    De sluiting werd via alle gemeentelijke kanalen gecommuniceerd, inclusief de social media en website van Liberation Garden. 

    Voor het komende werkingsjaar zal de sluitingsperiode in december plaatsvinden (de drie weken voor de start van de kerstvakantie). Dit zal breed gecommuniceerd worden. 

     

    Vraag 2

     

    Dierenasiel

    Fractie van de vraagsteller

    N-VA

    Naam vraagsteller

    Diane De Volder

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke

    Dhr. Franky Geypen

     

    Omschrijving vraag:

    Lommel is gesloten, hoe gebeurt momenteel de opvang van loslopende dieren en zwerfkatten?

     

    • Franky Geypen

    Het dierenasiel uitgebaat door het Blauwe Kruis van België is terug open sinds 26 januari 2024, na de quarantaine ten gevolge van het parvo-virus. Wij deden de afgelopen periode beroep op andere asielen en ook Cattaleya in Leopoldsburg.

    In onderling overleg zal het contract met het Blauwe Kruis van België worden stopgezet. De aanbesteding voor een nieuwe uitbater wordt deze maand opgestart vanuit de stad Lommel en de provincie. Totdat de nieuwe uitbater zijn activiteiten zal opstarten, zal het Blauwe Kruis van België het zwerfkattenproject voor Leopoldsburg (en de andere gemeenten) blijven opvolgen en uitvoeren.

    Loslopende honden wordt binnen de politiezone geregeld en is aan een andere organisatie toegekend. Deze opvolging verloopt ook binnen de politiezone.

     

     

    Vraag 3

     

    Wateroverlast alom! Toeval of niet?

    Fractie van de vraagsteller

    Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen

    Naam vraagsteller

    Nagels Chantal

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke

    Dhr. Erwin Van Pee

     

    Omschrijving vraag:

    Er is niet alleen in Leopoldsburg enorme waterschade geconstateerd aan kelders na aanleg van nieuwe riolering volgens het droogte- en hemelwaterplan maar ook in Beringen en in Ham. Toeval of niet?

    Volgens getuigen dient men dagelijks duizenden liters water weg te pompen. Sinds de zomer is dit al aan de gang. Een situatie die zich nog nooit in het verleden heeft voorgedaan. Is er in het hemelwater- en droogteplan niet te fel gefocused op de droogte en te weinig op het water? Is dit plan wel waterdicht?

    Gaat het gemeentebestuur eindelijk in dialoog gaan met de slachtoffers?

    En wat gaat het gemeentebestuur ondernemen om deze mensen te verlossen van deze waterellende?

    Hoe worden deze mensen vergoed voor de geleden schade?

    • Erwin Van Pée

    Er is inderdaad de afgelopen weken veel wateroverlast geconstateerd op verschillende plaatsen in Leopoldsburg, dit zowel op locaties waar wegenwerken uitgevoerd zijn alsook daar waar geen werken geweest zijn.

    De grondwatertafel heeft enorm hoog gestaan en bijgevolg overlast gecreëerd plaatsen waar dit recent niet meer gebeurd was.

    Het bestuur heeft met aandrang meer uitleg aan Fluvius gevraagd om de impact van waterinfiltratie in de bermen te onderzoeken en de burgers in de straten waar werken werden uitgevoerd hierover te informeren.

     

    Vraag 4

     

    Europees Kampioenschap voetbal

    Fractie van de vraagsteller

    N-VA

    Naam vraagsteller

    Jos Berghmans

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke

    Mevr. Sara Verbeeck

     

    Omschrijving vraag:

    Wordt er door de gemeente weer een tent voorzien op een veilige locatie en hoe verloopt de samenwerking met horeca van Leopoldsburg

    • Sara Verbeeck

    Aangezien het toch wat budget vraagt voor een tent en dergelijke, gaan we dit jaar terug in de raadzaal van Kwartier Ijzer iets doen zoals in 2022.  Bij de vorige editie hebben we budgetten van Kamp Knalt kunnen gebruiken aangezien dit niet door kon gaan vanwege corona. Samenwerking met de horeca hebben we een aantal keren proberen te verwezenlijken maar kon telkens op weinig enthousiasme rekenen.

     

    Vraag 5

     

    Limburg.net

    Fractie van de vraagsteller

    N-VA

    Naam vraagsteller

    Toni Fonteyn

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke

    Dhr. Wouter Beke

     

    Omschrijving vraag:

    Wat zijn de resultaten van het overleg waar de burgemeester aanwezig was en welke maatregelen worden er naar onze getroffen burgers genomen.

    • Wouter Beke

    Op 31 januari werd door het bestuur van Limburg.net aan de gemeentebesturen informatie gegeven over cyberaanval waar zij slachtoffer van zijn geworden. Er werd uitleg gegeven over het verloop van de cyberaanval en de stappen en communicatie die hierin gezet zijn. 

    De hackers zouden de systemen van Limburg.net al op 17 november zijn binnengedrongen. Op 13 december werd de cyberaanval vastgesteld en werden de systemen stilgelegd. Limburg.net deed aangifte bij de politie, de Vlaamse toezichtscommissie en de gegevensbeschermingsautoriteit. Op 11 januari hebben de hackers afpersingsgeld geëist. De raad van bestuur besliste hier niet op in te gaan, om de criminele activiteiten niet te ondersteunen maar ook omdat geen garantie kan worden gegeven dat alsnog data worden gelekt. Op 20 januari werd de data door de hackers op het Dark Web geplaatst.

    Er werd ook uitleg gegeven over het strafonderzoek door het advocatenkantoor dat Limburg.net bijstaat. Op dit ogenblik wordt een opsporingsonderzoek gevoerd door het parket van de procureur des Konings te Limburg. Dit onderzoek bevat twee luiken. Enerzijds het onderzoek naar de hacking en de daaruit voortvloeiende misdrijven. Limburg.net is slachtoffer van die hacking. Anderzijds wordt tevens een onderzoek gevoerd naar de wijze waarop de datagegevens die ter beschikking waren van Limburg.net, bewaard werden, en of er in het kader daarvan al dan niet sprake kan zijn van een ernstige nalatigheid. 

    Momenteel heeft Limburg.net zich nog geen burgerlijke partij gesteld om het onderzoek niet te vertragen, maar mogelijks doet zij dat wel in een latere fase. Voor gemeentebesturen is het betwistbaar of zij zich burgerlijke partij kunnen stellen omdat de schade moeilijk aantoonbaar is. Burgers van wie de gegevens gelekt zijn kunnen dit wel doen.

    Limburg.net heeft aan alle Data protection officers (DPO’s) van de gemeentebesturen een afzonderlijke informatiesessie gegeven over de technische details van de hacking, waarop ook onze DPO aanwezig was. Volgens Limburg.net namen zij de nodige voorzorgsmaatregelen en waren veiligheidssystemen zoals multifactor authentificatie aanwezig.

    Het is een verantwoordelijkheid van Limburg.net om maatregelen te nemen naar de getroffen burgers. De gemeente heeft wel al 2 keer via nieuwsberichten onze burgers op de hoogte gebracht van de laatste stand van zaken. Burgers die vragen hebben over het datalek kunnen hiervoor terecht op de website van Limburg.net.

    Nick Peeters heeft de vraag gesteld aan Limburg.net hoe de burger zich burgerlijke partij kan stellen, maar wacht nog op een antwoord.