De ontwerp-notulen van 05 juli 2023 worden aan de gemeenteraad voorgelegd.
In 2017 en 2019 bracht de brandweerinspectie, ressorterend onder de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, in uitvoering van de artikelen 168-174 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid (WCV), enkele bezoeken aan Hulpverleningszone Noord-Limburg. Dit resulteerde in inspectierapporten, die de stand van zaken weergaven met betrekking tot een aantal kernaspecten binnen de context van de hulpverleningszone.
Met het oog op een adequate monitoring van de evolutie in de hulpverleningszone worden opvolgingsbezoeken uitgevoerd. Hierbij wordt getracht de voortgang in kaart te brengen.
In het voorjaar van 2023 bracht de brandweerinspectie opnieuw een bezoek aan onze hulpverleningszone. Dit resulteerde in een inspectierapport, dat de stand van zaken weergaf met betrekking tot een aantal kernaspecten binnen de context van de hulpverleningszone. Op 22 juni 2023 werd dit rapport aan de zone overgemaakt.
De focus van dit verslag ligt onder meer op de prioritaire actiepunten zoals geïdentificeerd in de vernoemde inspectierapporten. Eveneens worden ook andere (reglementaire) aspecten gecontroleerd en worden, waar relevant, suggesties en aanbevelingen gedaan ter verbetering van de werking van de zone (cf. wettelijke bevoegdheden algemene inspectie WCV).
De korpschef a.i. van de politiezone Beringen/Ham/Tessenderlo heeft met een schrijven van 23 juni 2023 een aanvraag ingediend tot het verkrijgen van een principiële toestemming voor het gebruik van bodycams door de politiezone op het grondgebied van de gemeente.
De gemeente Leopoldsburg heeft een bestuurskrachtanalyse laten uitvoeren die de sterktes en zwaktes, kansen en bedreigingen van de gemeente in kaart brengt en onderzoekt of samenwerkingen binnen Noord-Limburg en/of Beringen de bestuurskracht kunnen verhogen.
Het Agentschap Zorg en Gezondheid heeft besloten om de vaccinatiecentra te sluiten uiterlijk op 31 december 2022. Het vaccinatiecentrum in Beringen beëindigde ook haar werkzaamheden. Het interbestuurlijk samenwerkingsverband werd ontbonden op 1 maart 2023 en een vereffenaar werd aangesteld. De vereffenaar heeft een financiële afrekening opgemaakt. De gemeente Leopoldsburg heeft een saldo van 120.962,63 euro tegoed.
De gemeente Leopoldsburg is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).
Het voorstel van de raad van bestuur van Cipal, om het ontwerp van statutenwijziging en de overige agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 12 oktober 2023 goed te keuren.
Het nieuwe decreet houdende de beleids- en beheerscyclus (BBC-decreet / BBC 2020) voorziet in een opvolgingsrapportering vanaf 01-01-2020. Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
De opvolgingsrapportering per 30 juni wordt ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het gemeentedecreet van 15-07-2005 (en latere wijzigingen) bevatte een regeling voor het toekennen van kasprovisies en inning van geringe dagontvangsten, m.n. in artikel 162.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur (DLB), artikel 272, bepaalt enkel "Als het organisatiebeheersingssysteem daarvoor een regeling bevat, kunnen provisies ter beschikking gesteld worden van personeelsleden voor het betalen van geringe exploitatie-uitgaven die voor de goede werking van de dienst onmiddellijk moeten worden gedaan"
Dat betekent dat elk bestuur, in het kader van zijn organisatiebeheersingssysteem zelf een regeling moet uitwerken op maat van het bestuur. Daarbij moet uiteraard rekening worden gehouden met de algemene bevoegdheids- en delegatiebepalingen van het DLB.
Met een raadsbesluit van 04-09-2019 werd geopteerd om de regeling uit het vroegere gemeentedecreet als basis te nemen, en werden de begripsomschrijving en voorwaarden goedgekeurd.
Om tegemoet te komen aan de opmerkingen van de laatste audit (midden 2021) wordt de procedure voor het toekennen van een Prepaid Mastercard toegevoegd. Om het overzicht te behouden wordt de procedure in zijn geheel opnieuw voorgelegd aan de raad.
In de periode 2016-2017 werd een haalbaarheidsonderzoek gevoerd naar de gedeeltelijke herbestemming van het kerkgebouw. Om de gedeeltelijke herbestemming vorm te geven werd een studiebureau aangesteld door het kerkbestuur. Dit studiebureau heeft een eerste factuur ingediend, het kerkbestuur vraagt de toekenning van de toelage voor het bedrag van de factuur (15.125 euro).
Jaarlijks wordt er een werkingstoelage toegekend voor het lopende jaar aan I.G.L..
In de 5 Vlaamse provincies is er heel wat kennis over milieu- en aanverwante thema’s aanwezig. Sinds 2013 maken de provincies onderling gebruik van die bestaande expertise onder de noemer van het Interprovinciaal Kenniscentrum voor Milieu (IPKC).
De provincieraad van provincie Limburg keurde op 19 oktober 2022 een ontwerp voor samenwerkingsovereenkomst met de Limburgse gemeenten goed. Deze overeenkomst maakt het mogelijk dat de gemeente via de provincie ook beroep kan doen op één of meerdere deskundigen vanuit een andere provincie voor een specifieke, beleidsrelevante taak of opdracht. Middels deze overeenkomst wordt het IPKC-netwerk dus ook inzetbaar gemaakt voor de gemeente.
Aanvraag ingediend door landmeter-expert Danny Nys, Heikapperstraat 3 te 3971 Leopoldsburg tot het bekomen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van een perceel, het slopen van constructies (woning en bijgebouwen) en de opheffing van een deel van gemeenteweg nr. 187 (voetweg) gelegen te 3971 Leopoldsburg, Olmenweg 235.
Er wordt een tonnagebeperking voor voertuigen met een MTM +5 ton - uitgezonderd plaatselijk verkeer - ingevoerd in de Molenstraat.
Doormiddel van wegmarkeringen worden er parkeervakken ingericht op het plein voor de kerk in Heppen.
Op volgende locaties worden fietsstalplaatsen ingericht:
Er wordt een parkeerplaats voor mindervaliden ingericht in de Fernand van Baelstraat ter hoogte van de schoolpoort.
Er wordt ter hoogte van het postgebouw in de Koningin Louisa Marialaan een beperkte parkeertijd - max. 30 minuten - ingevoerd.
De technische dienst heeft een kader opgesteld voor de inrichting van inritten en bermen bij (her)aanleg van wegen. Dit besluit behelst de goedkeuring van dit kader.
De retributiereglementen van cultuurcentrum en Buurthuis worden periodiek onder de loep genomen. Naar aanleiding van een aantal aanvragen in het laatste jaar, is een aanpassing van categorie A vereist.
Op 26/05/2023 gaf de uitbater van cafetaria Buurthuis zijn opzeg. Daarom werd er een oplossing uitgewerkt voor de drankvoorziening bij activiteiten in het gebouw. Door eerdere vragen vanuit lokale verenigingen, wordt er voorgesteld om de cafetariaruimte ter beschikking te stellen voor verhuur.
Totaal aantal bewoners | 492 |
Aantal families | 35 |
Aantal volwassenen in familieverband | 67 |
Aantal kinderen in familieverband | 63 |
Aantal alleenstaande mannen | 345 |
Aantal alleenstaande vrouwen | 15 |
|
|
Nationaliteiten |
|
Afghanistan 198 |
|
Palestina 56 |
|
Eritrea 49 |
|
Turkije 21 |
|
Somalië 18 |
|
Er deden zich in de zomer geen noemenswaardige incidenten voor. De politie is wel bijzonder alert geweest op het gebruik van de elektrische steps.
Vraag 1
| Gecoro |
| Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen |
Naam vraagsteller | Ronald Peeters |
Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke | Dhr. Coenen Eric |
Omschrijving vraag:
Waarom is het dossier Bif Leopoldsburg met name het verlenen van een omgevingsvergunning voor de verbouwing van een tankstation naar een sociaal cultureel ontmoetingscentrum, niet voorgebracht op de Gecoro?
De aanvraag betrof een functiewijziging van een bestaande locatie: van een voormalig tankstation naar een socio-cultureel centrum. De impact ervan op ruimtelijk vlak werd bij de eerdere vergunningsdossiers beoordeeld en goedgekeurd. Vandaar werd geoordeeld dat dit niet voor advies voor te leggen aan de Gecoro. Het is ook wel zo dat, binnen het huishoudelijk reglement van de Gecoro, 1/3 van de leden een adviesvraag kunnen stellen.
Binnen de Gecoro is er een informele afspraak over dossiers die voor advies aan dit adviesorgaan kunnen worden voorgelegd m.n. indien het aantal woonheden in een project meer dan 5 bedraagt wordt een advies gevraagd.
Op de voorbije Gecoro-vergadering is dit aspect van adviesvragen aan bod gekomen. Op de vorige vergadering werd afgesproken dit najaar te gaan verfijnen welke dossiers aan de Gecoro kunnen worden voorgelegd voor advies en dit dan ook te verankeren in het huishoudelijk reglement.
Vraag 2
| Recyclagepark |
Fractie van de vraagsteller | N-va |
Naam vraagsteller | Toni Fonteyn |
Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke | Erwin Van Pee |
Omschrijving vraag:
Stavaza recyclagepark ivm vergunning
Gemeentelijk recyclagepark
Er is een hernieuwing van de vergunning voor de uitbating van het bestaande gemeentelijk recyclagepark lopende.
Net zoals bij de vorige hernieuwingsdossiers is deze aanvraag gebaseerd op een ministeriële beslissing van de Vlaamse minister van Omgeving. De minister dient immers een afwijkingsbeslissing te treffen op de voorwaarden van VLAREM II.
De minister heeft op 7 juli 2023 deze beslissing genomen met een termijn eindigend op 8 juli 2026. Op basis van deze beslissing werd op 10 augustus ll. bij het provinciebestuur een hernieuwing van de vergunning tot deze datum ingediend.
Recyclagepark Limburg.net
Wat het nieuwe recyclagepark in uitbating door Limburg.net betreft is er een arrest van 17 augustus 2023 waarbij de door de Vlaamse minister afgeleverde omgevingsvergunning werd vernietigd. We zullen met de betrokken partijen de beslissing analyseren om te bepalen wat nu de volgende stappen zijn.
Vraag 3
| Straatverlichting |
Fractie van de vraagsteller | Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen |
Naam vraagsteller | Nagels Chantal |
Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke | Dhr. Van Pee Erwin |
Omschrijving vraag:
Zal onze gemeente de straatverlichting ’s nachts opnieuw laten branden? Indien ja, vanaf wanneer zal dit gebeuren? Indien nee, waarom niet? Zo ook wat betreft de openbare sfeerverlichting?
Net zoals bij alle andere Limburgse gemeenten (volgens Fluvius), zal de straatverlichting en sfeerverlichting ’s nachts gedoofd blijven.
De belangrijkste reden hiervoor is dat er een minimale besparing van 20% gerealiseerd wordt door de invoering van de “energieloze nachten van 24u tot 5u”. Afhankelijk van het type armaturen (hoog of laag verbruik / groot of klein wattage) zien we bij de zwaardere verbruikers zelfs een besparing boven de 30%. Dit betekent een besparing zowel op financieel vlak, maar ook naar energiereductie en duurzaamheid.
Verder hebben we het aantal klachten (zowel bij Fluvius als het bestuur) onderzocht omtrent deze beslissing: er zijn de afgelopen 12 maanden 2 klachten gerapporteerd over een onveilig gevoel. Dit is geen representatief aandeel en toont aan dat algemeen genomen onze burgers geen probleem hebben met deze maatregel.
In verhouding tot andere gemeenten hebben we veel verlichting die blijft omdat er veel gewestwegen zijn.