wo 08/11/2023 - 19:40 Raadszaal
De ontwerp-notulen van 04 oktober 2023 worden aan de gemeenteraad voorgelegd.
De gemeente is vennoot van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
Conform het decreet moet voor elke algemene vergadering het mandaat van de afgevaardigde worden bepaald.
De gemeente is vennoot van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Fluvius Limburg. Conform het decreet moet voor elke algemene vergadering het mandaat van de afgevaardigde worden bepaald.
Goedkeuring wordt gevraagd van de agenda en statutenwijziging.
De gemeente is vennoot van de dienstverlenende vereniging s-Lim. Conform het decreet moet voor elke algemene vergadering het mandaat van de afgevaardigde worden bepaald. Goedkeuring wordt gevraagd van de agenda.
Tevens dient een vertegenwoordiger en plaatsvervanger vanuit de gemeenteraad te worden aangeduid.
Het mandaat van de vertegenwoordiger in TMVS-CREAT voor de algemene vergadering van 12 december 2023 wordt goedgekeurd.
De gemeente is vennoot van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Cipal.
Conform het decreet moet voor elke algemene vergadering het mandaat van de afgevaardigde worden bepaald.
De gemeente is vennoot van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Pontes.
Conform het decreet moet voor elke algemene vergadering het mandaat van de afgevaardigde worden bepaald.
De gemeente is vennoot van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Limburg.net.
Conform het decreet moet voor elke algemene vergadering het mandaat van de afgevaardigde worden bepaald.
De gemeente is vennoot van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGL. Conform het decreet moet voor elke algemene vergadering het mandaat van de afgevaardigde worden bepaald.
Jaarlijks dient de dotatie aan de hulpverleningszone te worden vastgesteld door de gemeenteraad.
Gelet op de zonale verdeelsleutel in de hulpverleningszone Noord-Limburg en de raming van de wijziging van de begroting 2023 en begroting 2024 van de hulpverleningszone, wordt de gemeentelijke dotatie 2023 aan de hulpverleningszone Noord-Limburg vastgelegd als volgt:
De investeringen - dotatie 2023 wordt verhoogd tot 392.997 euro (d.i. +217.380 euro in gemeentelijk budget), de dotatie 2024 wordt vastgesteld op 153.002 euro (d.i. -250.910 euro in gemeentelijk budget);
De exploitatie - dotatie 2023 blijft ongewijzigd (743.463 euro), de dotatie 2024 wordt vastgesteld op 743.463 euro (zoals reeds gebudgetteerd in lopende MJP).
Kamp Karnaval vraagt een extra budget voor aankoop van fakkels.
Tegelijk wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt het aandeel van de toelage m.b.t. het uitrukken van de reuzen duidelijker te formuleren.
Het Centraal Kerkbestuur diende het budget 2024 van het Kerkbestuur OLV Tenhemelopneming in via religiopoint op 18/10/2023.
Op 16/10/2023 verleende het Bisdom Hasselt een gunstig advies met opmerkingen (stichtingen kennen een negatief rendement waardoor een afbouw wordt aangeraden).
Het budget 2024 ziet er uit als volgt (in euro):
Ontvangsten | 3.500,00 EUR |
Uitgaven | 78.638,00 EUR |
Verwerking resultaat voorgaande jaren (overschot / tekort) | 41.961,12 EUR |
Gemeentelijke exploitatietoelage | 33.176,88 EUR |
Gemeentelijke investeringstoelage | / |
De exploitatie- en investeringstoelage vallen binnen de grenzen van het meerjarenplan. De gemeenteraad neemt hier kennis van.
Er wordt gevraagd aan de gemeenteraad om de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van het kerkbestuur Onze-Lieve-Vrouw Maagd der Armen goed te keuren.
In 2024 wordt een investeringsbudget voorzien van 80.000,00 euro om een coating te spuiten op het onderdak en de balken. Deze werken waren initieel gepland voor 2023, de timing werd niet gerealiseerd. Om die reden is de investeringstoelage in het boekjaar 2023 verminderd met 191.049,22 euro.
Het kerkbestuur OLV Maagd der Armen heeft haar wijziging van het budget 2023 in Religiopoint doorgestuurd op 18-10-2023, samen met het advies van het Bisdom.
Na ontvangst beschikt het gemeentebestuur over een termijn van 50 dagen om het budget / wijziging budget goed te keuren (of niet). Wanneer de gemeentelijke bijdragen binnen de grenzen van het meerjarenplan blijft betreft het een kennisneming.
De werkingstoelage blijft ongewijzigd (48.058,63 euro), de investeringstoelage wordt verlaagd met 191.049,22 euro tot 31.950,78 euro. De exploitatie- en investeringstoelage vallen binnen de grenzen van het aangepast meerjarenplan zoals goedgekeurd in zitting van heden.
Het Centraal Kerkbestuur diende het budget 2024 van het Kerkbestuur Onze-Lieve-Vrouw Maagd der Armen in via religiopoint op 18/10/2023.
Op 16/10/2023 verleende het Bisdom Hasselt een gunstig advies met opmerkingen (stichtingen hebben een negatief rendement waardoor een afbouw wordt aangeraden).
Na ontvangst van dit advies, beschikt het gemeentebestuur over een termijn van 50 dagen om het budget goed te keuren (of niet) op voorwaarde dat de gemeentelijke bijdragen binnen de grenzen van het meerjarenplan blijft.
Het budget 2024 ziet er uit als volgt:
Ontvangsten | 920,00 EUR |
Uitgaven | 51.690,00 EUR |
Verwerking resultaat voorgaande jaren (overschot / tekort) | 3.134,21 EUR |
Gemeentelijke exploitatietoelage | 47.635,79 EUR |
Gemeentelijke investeringstoelage | 80.000,00 EUR |
De exploitatie- en investeringstoelage vallen binnen de grenzen van het meerjarenplan zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van heden.
Er wordt gevraagd aan de gemeenteraad om de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van het kerkbestuur Sint-Blasius goed te keuren.
Er is een investeringsbudget van 405.000 voorzien in 2023, wat neerkomt op een investeringstoelage van 405.000,00 euro.
Er wordt gevraagd om een deel budget over te dragen naar 2024, zodat er 15.125 euro wordt voorzien in 2023 en 389.875 euro in 2024. Dit bedrag is nodig voor de uitrol van het dossier m.b.t. de nevenbestemming van de Kerk.
Er wordt gevraagd aan de gemeenteraad kennis te nemen van de wijziging van het budget 2023 van het kerkbestuur Sint Blasius.
Het investeringsbudget wordt gewijzigd wegens een verschuiving van toelagen. Deze wijziging houdt een verschuiving in naar 2024 van de niet gebruikte toelagen i.k.v. de gedeeltelijke herbestemming van het kerkgebouw.
De exploitatietoelage blijft ongewijzigd in 2023.
De exploitatie- en investeringstoelage vallen binnen de grenzen van het aangepast meerjarenplan.
Het Centraal Kerkbestuur diende het budget 2024 van het kerkbestuur Sint Blasius in via religiopoint op 18/10/2023.
Op 16/10/2023 verleende het Bisdom Hasselt een gunstig advies met opmerkingen (er werden geen ontvangsten voorzien bij de stichtingen en het resultaat van de investeringen dient gelijk te zijn aan nul).
Na ontvangst van dit advies, beschikt het gemeentebestuur over een termijn van 50 dagen om het budget goed te keuren (of niet) op voorwaarde dat de gemeentelijke bijdragen binnen de grenzen van het meerjarenplan blijft.
Het budget 2024 ziet er uit als volgt (in euro):
Ontvangsten | 26.010,00 EUR |
Uitgaven | 47.861,18 EUR |
Verwerking resultaat voorgaande jaren (overschot/tekort) | 7.954,62 EUR |
Gemeentelijke exploitatietoelage |
13.896,56 EUR |
Gemeentelijke investeringstoelage | 389.875,00 EUR |
De exploitatie- en investeringstoelage vallen binnen de grenzen van het meerjarenplan.
In uitvoering van het Vlaamse beleidsplan Blue Deal dient elke gemeente een Hemelwater- en Droogteplan vast te stellen. In samenwerking met Fluvius en andere stakeholders werd dit plan opgesteld. De gemeenteraad dient dit plan voor einde 2023 goed te keuren. Er werd op 17 oktober een infosessie georganiseerd voor de geïnteresseerde leden van de milieuraad, Gecoro en gemeenteraad.
In het kader van het decreet betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer (taxiwetgeving) wordt er een onderscheid gemaakt tussen ceremoniewagens, straattaxi's en standplaatstaxi's. Dit reglement bepaalt de regels voor het uitreiken van een machtiging om taxistandplaatsen op grondgebied van Leopoldsburg te gebruiken.
Er wordt een taxistandplaats ingericht op de stationsparking gelegen langs de Nicolaylaan (N746).
De afname van deze raamovereenkomst garandeert de continuïteit van de dienstverlening die reeds afgenomen werd via de uitdovende overheidsopdracht “Telecommunicatiediensten ten behoeve van de Vlaamse overheid, lokale en provinciale besturen“. Door gebruik te maken van deze raamovereenkomst moet er geen eigen plaatsingsprocedure gevoerd worden, wat zowel een besparing aan tijd als geld betekent. Bovendien beschikt de Vlaamse Overheid over de nodige knowhow of technische expertise inzake telecommunicatiediensten.
Om bestuurders duidelijk te maken dat ze een schoolomgeving naderen is het belangrijk dat hier herkenbare signalisatie aanwezig is. Hiervoor wordt gebruikt gemaakt van Octopusmeubilair. Dit is kleurrijk en herkenbaar meubilair dat uniform in heel Vlaanderen gebruikt wordt in de buurt van scholen. Ook in Leopoldsburg werden al aan verschillende scholen octopuspalen en – beugels gebruikt.
De retributiereglementen van cultuurcentrum en Buurthuis worden periodiek onder de loep genomen. Na de aanpassingen op de zitting van 06/09/2023 zijn er nu opnieuw een aantal wijzigingen.
De huidige uitbater van cc Kaffee heeft op 25 oktober 2023 zijn opzeg ingediend. De opzegperiode duurt 1 maand, maar de uitbater is bereid om minstens tot 31 december 2023 de uitbating verder te zetten om de continuïteit van uitbating in een lopend theaterseizoen te garanderen.
Om ook daarna een uitbater te hebben, wordt er geopteerd om de concessie zo snel mogelijk open te stellen.
De fractie Vlaams Belang stelt voor dat onze gemeente Leopoldsburg lid wordt van het Vlaams Bijeninstituut.
Totaal aantal bewoners | 475 |
Aantal families | 39 |
Aantal volwassenen in familieverband | 73 |
Aantal kinderen in familieverband | 70 |
Aantal alleenstaande mannen | 315 |
Aantal alleenstaande vrouwen | 16 |
|
|
Nationaliteiten |
|
Afghanistan 184 |
|
Palestina 53 |
|
Eritrea 37 |
|
Turkije 25 |
|
Somalië 18 |
|
Momenteel zijn er iets minder asielzoekers in totaal omdat het NOC de mannenkamers aan het omzetten is naar familiekamers. Deze kamers worden wekelijks terug opgevuld.
De afgelopen maand gebeurden er 4 interventies of meldingen met betrekking tot verkeerd gebruik of niet verzekering van elektrische steps. De politie heeft hierrond nog acties gepland en op vraag van ons zal het NOC hier nogmaals rond sensibiliseren bij haar bewoners.
Verder werd er 5 keer opgetreden voor een ruzie tussen 2 bewoners, 1 keer voor moeilijkheden met een bewoner en gebeurde er nog een interventie voor een winkeldiefstal.
Ook krijgen we melding van enkele ‘zwartslapers’; dat zijn asielzoekers die erkend werden en het asielcentrum moeten verlaten, die geen LOI kregen toegewezen en die dan alsnog trachten om een slaapplaats te vinden in het centrum. Zij worden opnieuw uitgezet. Eén keer heeft de politie hier bijstand voor moeten leveren.
Vraag 1
| Parkeerverbod Generaal de Krahestraat |
| Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen |
Naam vraagsteller | Ronald Peeters |
Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke | Mevr. Kauffmann |
Omschrijving vraag:
Enkele maanden geleden werd de Generaal de Krahestraat uitgerust met een parkeerverbod ter hoogte van nummer 37. Nochtans worden er meermaals geparkeerde voertuigen aangetroffen wat heel gevaarlijk is omdat de straat aan de overkant voor de helft is afgesloten voor werken die daar aan de gang zijn.
Hoe kan hierop beter toegekeken worden of welke oplossing stelt u voor?
Wouter Beke
Dit is een vraag naar handhaving door de politiediensten die niet tot de bevoegdheid van deze raad behoort.
Recent werden markeringen aangebracht in de Generaal de Krahéstraat zodat er geen onduidelijkheid meer kan bestaan over waar er wel en niet geparkeerd mag worden.
We informeerden bij de politie die ons meedeelden dat er de eerste weken door de wijkdienst sensibiliserend werd opgetreden. Tal van buurtbewoners spraken de wijkagenten zelf aan en de politie kreeg opvallend veel positieve feedback. In tweede fase werd er zowel door de wijk als de interventiedienst repressief opgetreden. Er werden 7 PV’s voor foutparkeren opgesteld.
Vraag 2 | Verkeersspiegel Koningin Louisa-Marialaan en Michellaan |
Fractie van de vraagsteller | PRO Leopoldsburg |
Naam vraagsteller | Danny Bloemen |
Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke | Schepen openbare werken/mobiliteit |
Omschrijving vraag:
Een aantal brandweermannen hebben gevraagd of het mogelijk is om ook een verkeersspiegel te plaatsen op de hoek van de Koningin Louisa-Marialaan en Michellaan.
Op een van de vorige raden werd al beslist om de eerste 2 parkeerplaatsen op te heffen en daar fietsstallingen te voorzien.
Dit is echter niet genoeg gezien de snelheden die fietsers en steps tegenwoordig halen.
Bij een oproep wordt er een adequate en snelle interventie verwacht (wat uiteraard niet mag betekenen dat ze de verkeersregels aan hun laars moeten lappen).
We willen alleen maar vermijden dat er binnenkort iemand aangereden wordt op dit toch wel drukke kruispunt.
Marleen Kauffmann
De vraag werd besproken op de Gecomove van 6 november 2023.
Het plaatsen van een verkeersspiegel wordt afgeraden omdat deze geen juist beeld geven van de verkeerssituatie. Zo kan de snelheid en de afstand van het aankomende verkeer niet correct ingeschat worden. Daarom worden als alternatief volgende maatregelen voorgesteld:
De haag laag te houden of eventueel te verwijderen ter hoogte van het kruispunt zodat er een goed zicht is op het aankomende verkeer
Haaientanden aanbrengen aan beide zijden van het fietspad in de Michellaan
Zoals reeds voorzien de eerste mindervalidenparkeerplaats verwijderen en hier fietsbeugels plaatsen.
Vraag 3
| Straatverlichting aanpassen |
Fractie van de vraagsteller | N-va |
Naam vraagsteller | Jos Berghmans |
Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke | Schepen van openbare werken Erwin Vanpee |
Omschrijving vraag:
Het is erg donker op vele plaatsen, kan de straatverlichting niet beter afgesteld worden? Er werd vastgesteld dat bv. op 25 oktober om 08.40 uur in een deel van de wijk Immert de straatverlichting nog brandde. Dit kan toch niet de bedoeling zijn.
Akkoord dat de straatverlichting s ’nachts moet gedoofd worden maar als deze dan tijdens de dag gaan branden is de logica ver zoek. Het zou blijkbaar ook niet om een eenmalig feit gaan.Om deze reden deze vraag.
Is er een duidelijk afschakelplan voor gans de gemeente?
De straatverlichting werd zogezegd aangepast aan het winteruur maar moet om 09uur ’s morgens de verlichting nog branden?
Erwin Van Pée
We namen contact met Fluvius en zij melden ons dat de afgelopen week er wel degelijk problemen zijn geweest met de (computer) aansturing van de openbare verlichting op verschillende plaatsen, zelfs in Heusden-Zolder en omstreken. De kans is groot dat dit ook het probleem is geweest bij ons. Het probleem zou nu moeten opgelost zijn.
Er zijn drie verklaringen waarom de verlichting brandt tijdens de dag:
Verledding / ombouw analoge verlichting – dit is steeds op cabineniveau
Klachten van inwoners van defecte straatverlichting.
Fluvius moet steeds de hele cabine opschakelen en ze controleren zo ook gelijktijdig de andere straten in de omgeving.
Fout in de sturing
Voor een fout in de sturing kan Fluvius een storing laten aanmaken voor een technieker. We hebben dan wel wat meer informatie nodig over de exacte plaats, de datum en indien mogelijk ook het uur. Voor dergelijke vragen kan je best een melding doen via onze website of via de technische dienst.
Vraag 4
| Gebruik van “Bommetjes” door jongeren |
Fractie van de vraagsteller | Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen |
Naam vraagsteller | Nagels Chantal |
Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke | Dhr. Beke |
Omschrijving vraag:
In Leopoldsburg geldt een algemeen vuurwerkverbod. Nochtans worden er op diverse locaties en op geregelde tijdstippen in onze gemeente luide knallen gehoord door onze inwoners. Het gaat over jongeren die een soort bommetjes afsteken die wel wat lawaai veroorzaken waardoor niet alleen de mens maar ook allerlei diersoorten worden opgeschrikt. Bovendien is het afsteken niet ongevaarlijk. Elk jaar vinden we in de krant artikels terug met verminkingen en brandwonden door vuurwerk.
Hoe gaat men onze burgers en vooral onze jongeren mobiliseren om zich te houden aan de regel dat vuurwerk en aanverwante knallers verboden zijn in onze gemeente?
Geen sensibilisatiecampagne betekent gegarandeerd zoals vorig jaar dat er met oudjaar her en der in onze gemeente vuurwerk wordt afgestoken.
Wouter Beke
Ook dit is een vraag die tot de bevoegdheid van de politie behoort. Wij zullen uw vraag overmaken aan de politie en vragen dat zij u een antwoord bezorgen.
We herhalen zoals elk jaar onze sensibiliserende acties.
Vraag 5
| Fietspad Bosland |
Fractie van de vraagsteller | N-va |
Naam vraagsteller | Toni Fonteyn |
Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke | Marleen Kauffman |
Omschrijving vraag:
STAVAZA graag want dit fietspad moest al gerealiseerd zijn!
Marleen Kauffmann
De werken hebben vertraging opgelopen omwille van de afwatering van de weg / fietspad en de nodige extra ruimte die hiervoor moet voorzien worden. Daarom is dit project opgedeeld in 4 onderdelen:
Aanleg recreatief fietspad tussen de Visbeddenstraat en de Heidestraat in Hechtel-Eksel
Aanleg bovenlokaal fietspad langs de Kerkhovenweg – gedeelte tussen de Koningin Louisa Marialaan en de eerst bocht
Veilige fietsoversteek ter hoogte van de Visbeddenstraat
Opwaarderen fietspad (klinkers vervangen door asfalt) langs de Kerkhovenweg – gedeelte tussen de Visbeddenstraat en de Lommelsesteenweg
De aanleg van het recreatieve fietspad en de opwaardering van het fietspad langs de Kerkhovenweg zal in 2024 gebeuren – de omgevingsvergunning is hiervoor aangevraagd. De andere onderdelen zullen gelijktijdig aangelegd worden in 2025.
Vraag 6
| Werking raden |
Fractie van de vraagsteller | N-va |
Naam vraagsteller | Diane De Volder |
Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke | Eric Coenen
|
Omschrijving vraag:
Graag toelichting bij de werking van de ouderenraad.
Moet een ondervoorzitter niet vervangen als de voorzitter afwezig is?
Wie is verantwoordelijk om de website aan te vullen en bij te houden?
Eric Coenen
Betreft werking werkgroep ouderenbeleid:
Vanaf 2020 tot einde 2022 is er geen initiatief geweest van de voorzitter ondanks het aandringen en werd er ook geen antwoord ontvangen ondanks de vraag om herop te starten, zelfs op de vraag om gesprekken aan te gaan kwam er geen reactie.
31/05/ 2023 vergadering heropstart werkgroep Ouderenbeleid.
14/06/2023 vergadering werkgroep Ouderenbeleid:
alle leden waren uitgenodigd: 8 aanwezigen, 3 verontschuldigingen, 2 afwezig
8 personen hebben bevestigd lid te blijven van de werkgroep, 1 persoon heeft ontslag gegeven.
Wanneer een voorzitter 3 x afwezig is kan hij worden vervangen, maar hij is geen 3 x afwezig geweest en heeft zich voor de vergadering van 14/11 verontschuldigd.
Volgende raad 14/11/2023 om 10.00 h. . Op deze raad worden de volgende activiteiten besproken, o.a. kerstmisactiviteit
De verslagen zijn niet gepubliceerd aangezien er geen voorzitter aanwezig was om deze goed te keuren. Als de verslagen nu door de ondervoorzitter worden goedgekeurd kunnen die online worden gezet.