Terug Gemeenteraad

wo 01/02/2023 - 19:40 Raadszaal

Openbare vergadering

Stafdiensten

Beleidssecretariaat

Burgerzaken

Lokale Economie

Ruimte

Milieu

Huisvesting en Patrimonium

  • Naar aanleiding van de goedkeuring van het woondecreet van 9 juli 2021, dienen sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren zich om te vormen tot één woonactor per gemeente, de woonmaatschappij. In Limburg werd ervoor gekozen om de betrokken huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren onder te brengen in 1 sterke, toekomstgerichte Limburgse woonmaatschappij. Decreet houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen van 9 juli 2021.

    De minister van Wonen moet via de erkenningsaanvraag kunnen nagaan of de kandidaat-woonmaatschappij de doelstellingen kan realiseren die met de hervorming worden nagestreefd. Kernwoorden hierbij zijn klantgerichtheid (naar (kandidaat-)huurders en - kopers, maar ook naar partners en lokale besturen uit het werkingsgebied) en samenwerking en synergie in de verschillende deelopdrachten om zo de beoogde aanbodverruiming te realiseren. Via dit besluit wordt een advies gevraagd aan het gemeentebestuur.

Duurzaamheid en Mobiliteit

Overheidsopdrachten

Mededelingen

  • STAND VAN ZAKEN NOC

    Op 16 januari 2023 vond er een bezoek plaats van de staatssecretaris Nicole De Moor in het NOC.

    In januari is de politie 8 keer tussengekomen op de site van het NOC of voor bewoners van het NOC.

    Totaal aantal bewoners

    485

    Aantal families

    32

    Aantal volwassenen in familieverband

    55

    Aantal kinderen in familieverband

    65

    Aantal alleenstaande mannen

    347

    Aantal alleenstaande vrouwen

    18



    Nationaliteiten


    Afghanistan


    Eritrea


    Palestina


    Somalië


    Turkije


     

    STAND VAN ZAKEN OPVANG VLUCHTELINGEN OEKRAÏNE

    Er zijn momenteel 3 gezinnen in begeleiding (totaal 6 personen)

  • Mondelinge vragen

     

    Vraag 1

     

    CD&V en Vooruit campagneblad “Samen voor u”

    Fractie van de vraagsteller

    Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen

    Naam vraagsteller

    Ronald Peeters

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke

    Coalitie CD&V en Vooruit

     

    Omschrijving vraag:

    In navolging van de campagnekrant van de coalitie heb ik enkele korte vragen hierover :

    1. Waarom staan er bij de projecten die verwezenlijkt zijn of nog te verwezenlijken zijn geen netto prijzen bij?
    2. Waarom staat er bij het punt van de bestuurskrachtanalyse dat de oppositie onze gemeente te klein vindt om zelfstandig te blijven? 

     

    • Wouter Beke

    1. De gemeenteraad dient niet om commentaar te geven op partijblaadjes. Op officiële communicatie kan u een reactie geven, maar dat was dit blaadje niet.

    2.  In het zittingsverslag van de gemeenteraad van 1 juni 2022 kan u lezen dat Liesbeth Jannis een mondelinge vraag stelde rond fusies. De vraag start met de zin: ‘Als gemeente met 16000 inwoners mist Leopoldsburg de schaalgrootte om een efficiënt beleid te voeren.’

     

    Vraag 2

     

    Laadpalenbeleid

    Fractie van de vraagsteller

    N-va

    Naam vraagsteller

    Toni Fonteyn

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke

    Marleen Kauffmann

     

    Omschrijving vraag:

    Leopoldsburg heeft slechts 9 Laadpalen wat erg laag is in Limburg .

    Wat is het toekomstbeleid hierrond?

    • Marleen Kauffmann

    De Vlaamse norm voor publieke laadpalen in Leopoldsburg is 83 palen.  Departement MOW van de Vlaamse Regering heeft hiervoor een opdracht uitgeschreven – Electrabel  (de Belgische energieafdeling van Engie) is de opdrachthouder voor Limburg. De uitrol gebeurt op 2 manieren:

    1. E-loket voor burgers (Paal volgt Wagen): Met de strategie van ‘Paal volgt Wagen’ kunnen burgers, ondernemingen en organisaties via een e-loket een publieke laadpaal aanvragen. Het grootste aantal publieke laadpalen zal via deze weg worden geplaatst.  Deze laadpalen zijn onderhevig aan plaatsingsplicht en een vaste uitvoeringstermijn en genieten derhalve voorrang op andere aanvragen. 

    Voorwaarden: niet over een private parkeerplaats beschikken / geen publieke laadpaal op minder dan 250 meter hebben / locatie in overleg met laadpaalexploitant, gemeentebestuur en Fluvius. Momenteel zijn er op 2 locaties in Leopoldsburg een ‘Paal volgt Wagen’ aangevraagd.

    1. E-loket voor lokale besturen: Aanvullend kunnen er ook proactief publieke laadpalen worden bijgeplaatst op strategische locaties. Via een e-loket kunnen lokale overheden suggesties hiervoor doorgeven. Het voorstel zal moeten bestaan uit het aantal laadpalen, het type lader (normaal of snel), de locatie(s) en een motivering voor hetgeen wordt voorgesteld. Het is nuttig om te weten dat ook al suggesties voor snelladers zullen worden verzameld. Een selectie daarvan zal in een later te gunnen concessie worden uitgerold.

    Daarnaast zullen er automatisch publieke laadpunten worden bijgeplaatst wanneer bestaande laadpalen zeer frequent worden gebruikt (Paal volgt Paal).

    Na advies van de Gecomove heeft het college op 3 oktober 2022 beslist om op volgende locaties openbare laadpalen te plaatsen:

    • Koningin Astridplein
    • Station
    • IJzerlei
    • Koningin Louisa Marialaan
    • Koning Leopold III-laan
    • Kanaalkom
    • Markt Heppen (lokaal hoppinpunt)
    • Kerk Strooiendorp (lokaal hoppinpunt)
    • Liberation Garden (buurthoppinpunt)
    • Buurthuis Heppen (buurthoppinpunt)
    • Karmellaan (laadpaal bijplaatsen bij huidige laadpaal)
    • Bibliotheek / sporthal (laadpaal bijplaatsen bij huidige laadpaal)
    • Kwartier IJzer
    • Cultureel Centrum

    Voor semipublieke laadpunten (laadpalen bij bouwprojecten) is het energiebesluit van de Vlaamse regering van kracht.

    Op de gemeenteraad van maart zullen we een delegatiebevoegdheid vragen zodat het college de aanvullende verkeersreglementen ivm het inrichten van parkeerplaatsen voor electrische voertuigen  vlot kan laten verlopen.

     

    Vraag 3

     

    Wat is er fout gegaan op die bewuste vrijdag dat het gesneeuwd heeft?

    Fractie van de vraagsteller

    Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen

    Naam vraagsteller

    Nagels Chantal

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke

    Dhr. Van Pee

     

    Omschrijving vraag:

    Waarom konden de wegen en fietspaden niet of onvoldoende sneeuwvrij gemaakt worden? Het was een chaos en gevaarlijk. Op advies van de marktleider werden de marktkramers zaterdagmorgen gevraagd om de markt een keertje over te slaan omwille van de gladheid van het wegdek.

    Wat waren de redenen, wat liep er werkelijk fout?

     

    • Erwin Van Pée

    Er is niets fout gegaan op vrijdag 20 januari. Integendeel hebben onze mensen heel hard gewerkt en sneeuw geruimd tot ’s morgens vroeg en dan vanaf de middag opnieuw. Zij verdienen een pluim in plaats van kritiek.

    We maken de wegen en fietspaden vrij volgens een prioriteitenlijst: dit zijn de belangrijkste verbindingswegen van de gemeente die als eerste worden gedaan en de schoolomgevingen voor de  fietspaden. Als deze open zijn starten we met de minder bereden wegen.  Korte stukken zoals de pijpenkoppen worden niet gestrooid. Ook de militaire wegen en de gewestwegen worden niet door ons sneeuwvrij gemaakt omdat deze onder de bevoegdheden van defensie en het agentschap wegen en verkeer vallen.

    Die vrijdag middag was er plots veel meer sneeuw dan voorspeld door het KMI. We zijn dan onmiddellijk gestart met zowel de strooiwagen en sneeuwschuif voor de wegen alsook met de strooiwagen en sneeuwborstel voor de fietspaden.  Het grote probleem was dat het continue is blijven sneeuwen waardoor telkens de wegen en fietspaden terugkwamen dicht te liggen. De sneeuw wordt dan aangereden, het begint te vriezen en de aangevrozen sneeuw kan dan niet meer met de schaaf worden verwijderd. In dergelijke situaties zouden we over meer materieel moeten beschikken om alles op korte tijd open te krijgen. We hebben al het beschikbare materiaal ingezet en zijn erin geslaagd om alle verbindingswegen open te krijgen in moeilijke weersomstandigheden. Het lijkt ons niet te verantwoorden om in duur extra materiaal te investeren dat moet aangekocht worden, gestald worden, onderhouden worden, … wanneer dit enkel in eerder uitzonderlijke omstandigheden nodig is. 

    Wat de markt betreft: We hebben eerst de verbindingswegen aangepakt en pas vanaf 4u ’s nachts de straten van de markt. Op dat moment was de sneeuw op de straten en bijhorende parkings van de markt bevroren waardoor we het nog moeilijk weg kregen. Ook al zouden we deze straten eerder hebben genomen dan nog krijgen we de sneeuw niet weg met de schuif omwille van de geparkeerde wagens langs de straat. Het parkeerverbod gaat pas om 6u in en we willen dit ook niet vervroegen omdat dit een grote impact heeft op de buurt. De marktleider heeft niet geadviseerd om de markt over te slaan maar wel aan wie belde eerlijk de situatie meegedeeld. Het afgelasten van de markt zo kortdag was geen optie omdat veel marktkramers met verse en bederfbare voeding zitten. Maar de marktleider had ook begrip voor marktkramers die liever niet kwamen. We bespreken de situatie volgende week op de marktcommissie en zullen daar bekijken hoe we de marktkramers kunnen informeren en tegemoetkomen.

     

    Vraag 4

     

    Sneeuwruimen

    Fractie van de vraagsteller

    N-va

    Naam vraagsteller

    Jos Berghmans

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke

    Erwin Van Pée

     

    Omschrijving vraag:

    Bestaat er een prioriteiten lijst om te strooien en sneeuw te ruimen? Gaat er voldoende aandacht naar de omgeving rond de woonzorgcentra?

    • Erwin Van Pée

    Ik verwijs naar het antwoord op de vorige vraag.

    De straten aan de woonzorgcentra worden door ons gedaan, de parkings en wandelpaden alsook de toegangen zijn ten laste van Vitas. Zoals op de vorige vraag gemeld hebben wij eerst de verbindingswegen gedaan, waardoor ook hier de sneeuw al was aangevroren. Het Hertogin Van Branbantplein is ook nog niet overgedragen naar de gemeente. We zullen er volgende keer wel rekening mee houden.

     

    Vraag 5

     

    Zonnepanelen

    Fractie van de vraagsteller

    N-va

    Naam vraagsteller

    Liesbeth Jannis

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke

    Sara Verbeeck

     

    Omschrijving vraag:  

    Op de lijst van VEB, Vlaamse energiemaatschappij, zagen wij dat dak van de Merel hier ook tussen staan. Als dit gebouw in aanmerking komt voor zonnepanelen mogen we er dan van uitgaan dat het zwembad nog een toekomst heeft?

    • Franky Geypen

    Vorig jaar werd samen met Fluvius een energiezorgplan gemaakt voor een aantal nieuwe gebouwen. Hieruit is gebleken dat zonnepanelen voor de meeste gebouwen een goede investering is met een relatief korte terugverdientijd. VEB staat de publieke sector bij om de klimaatdoelstellingen te halen en te overtreffen en heeft daardoor een aanpak met betrekking tot de plaatsing van zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen uitgewerkt. De eerste fase van deze aanpak is een haalbaarheidsstudie uitvoeren.  Deze is gratis en houdt geen enkele verplichting in voor het gemeentebestuur.  Daarom werd beslist om voor elk gemeentelijk gebouw waar nog geen zonnepanelen liggen – en dus ook het zwembad - deze haalbaarheidsstudie te laten uitvoeren.   Na deze fase zal dan beslist worden waar wel en waar niet zonnepanelen geplaatst zullen worden.

  • Stand van zaken bestuurskrachtanalyse

    Er wordt een toelichting gegeven over de stand van zaken van de bestuurskrachtanalyse. Het college van burgemeester en schepenen heeft de opdracht gegund aan Probis. Er werd een stuurgroep opgericht met vertegenwoordigers vanuit gemeente Leopoldsburg, DISV regio Noord-Limburg en stad Beringen. We proberen het rapport voor de zomer af te ronden.