wo 01/02/2023 - 19:40 Raadszaal
De ontwerp-notulen en het zittingsverslag van 14 december 2022 worden aan de gemeenteraad voorgelegd.
De gemeenteraad heeft in zittingen van 9 maart en 7 september 2022 Vlaamse handhavers van OVAM aangesteld als GAS-vaststellers voor de aanpak van zwerfvuil bij evenementen en in de gemeente. OVAM heeft bijkomende ambtenaren aangeduid die aangesteld kunnen worden. Deze aanstelling ligt nu voor.
Het Agentschap Zorg en Gezondheid heeft besloten om de vaccinatiecentra te sluiten uiterlijk op 31 december 2022. Het vaccinatiecentrum in Beringen beëindigde ook haar werkzaamheden. Goedkeuring wordt gevraagd aan de raad om het interbestuurlijk samenwerkingsverband te ontbinden vanaf 1 maart 2023 en een vereffenaar aan te stellen.
In het rommelmarktreglement worden wijzigingen aangebracht die goedgekeurd dienen te worden door de gemeenteraad.
De samentuin heeft zich als afdeling aangesloten bij de overkoepelende organisatie VELT vzw. Een andere manier van werken tussen de samentuin en de gemeente is mogelijk. Er wordt een overeenkomst afgesloten tussen de samentuin en de gemeente over het gebruik van het perceel. Deze overeenkomst komt in de plaats van de huidige Afsprakennota.
De minister van Wonen moet via de erkenningsaanvraag kunnen nagaan of de kandidaat-woonmaatschappij de doelstellingen kan realiseren die met de hervorming worden nagestreefd. Kernwoorden hierbij zijn klantgerichtheid (naar (kandidaat-)huurders en - kopers, maar ook naar partners en lokale besturen uit het werkingsgebied) en samenwerking en synergie in de verschillende deelopdrachten om zo de beoogde aanbodverruiming te realiseren. Via dit besluit wordt een advies gevraagd aan het gemeentebestuur.
Jaarlijks vindt er in de maanden maart tot en met november iedere zondagvoormiddag een rommelmarkt plaats op het Koningin Astridplein. Om dit veilig te laten verlopen wordt er een stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd op het Koningin Astridplein en wordt het Koningin Astridplein afgesloten voor het verkeer.
Op basis van de inspectierapporten van monumentenwacht zijn restauratiewerken aan de kerk hoogdringend. Een eerste fase is bijna afgerond (rioleringswerken, glasramen hogere geveldelen en daken hogere geveldelen). In een tweede fase worden de trap sacristie en roeven daken (fase 2 - lot 2) en de lagere geveldelen (fase 2 - lot 3) gerestaureerd.
Het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) “Afbakening Kleinstedelijk Gebied Leopoldsburg” werd op 16 september 2015 door de provincieraad van de provincie Limburg definitief vastgesteld. In het PRUP is de ontwikkeling van het gebied “Reigersvliet – integratie militair domein in stedelijk gebied” opgenomen. De ontsluitingsweg is één van de vereisten uit dit PRUP. Het PRUP schrijft voor dat er een nieuwe ontsluiting voor gemotoriseerd verkeer moet worden gerealiseerd bij ontwikkeling van de toegelaten functies (lokale bedrijvigheid of sterk verkeersgenererende functies) op de Reigersvliet-site (zoals bv. de gevangenis).
Na selectie uit de kandidaturen kan op basis van de gunningsleidraad een offerte worden opgevraagd.
STAND VAN ZAKEN NOC
Op 16 januari 2023 vond er een bezoek plaats van de staatssecretaris Nicole De Moor in het NOC.
In januari is de politie 8 keer tussengekomen op de site van het NOC of voor bewoners van het NOC.
Totaal aantal bewoners | 485 |
Aantal families | 32 |
Aantal volwassenen in familieverband | 55 |
Aantal kinderen in familieverband | 65 |
Aantal alleenstaande mannen | 347 |
Aantal alleenstaande vrouwen | 18 |
Nationaliteiten | |
Afghanistan | |
Eritrea | |
Palestina | |
Somalië | |
Turkije |
STAND VAN ZAKEN OPVANG VLUCHTELINGEN OEKRAÏNE
Er zijn momenteel 3 gezinnen in begeleiding (totaal 6 personen)
Vraag 1
| CD&V en Vooruit campagneblad “Samen voor u” |
Fractie van de vraagsteller | Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen |
Naam vraagsteller | Ronald Peeters |
Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke | Coalitie CD&V en Vooruit |
Omschrijving vraag:
In navolging van de campagnekrant van de coalitie heb ik enkele korte vragen hierover :
1. De gemeenteraad dient niet om commentaar te geven op partijblaadjes. Op officiële communicatie kan u een reactie geven, maar dat was dit blaadje niet.
2. In het zittingsverslag van de gemeenteraad van 1 juni 2022 kan u lezen dat Liesbeth Jannis een mondelinge vraag stelde rond fusies. De vraag start met de zin: ‘Als gemeente met 16000 inwoners mist Leopoldsburg de schaalgrootte om een efficiënt beleid te voeren.’
Vraag 2
| Laadpalenbeleid |
Fractie van de vraagsteller | N-va |
Naam vraagsteller | Toni Fonteyn |
Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke | Marleen Kauffmann |
Omschrijving vraag:
Leopoldsburg heeft slechts 9 Laadpalen wat erg laag is in Limburg .
Wat is het toekomstbeleid hierrond?
De Vlaamse norm voor publieke laadpalen in Leopoldsburg is 83 palen. Departement MOW van de Vlaamse Regering heeft hiervoor een opdracht uitgeschreven – Electrabel (de Belgische energieafdeling van Engie) is de opdrachthouder voor Limburg. De uitrol gebeurt op 2 manieren:
Voorwaarden: niet over een private parkeerplaats beschikken / geen publieke laadpaal op minder dan 250 meter hebben / locatie in overleg met laadpaalexploitant, gemeentebestuur en Fluvius. Momenteel zijn er op 2 locaties in Leopoldsburg een ‘Paal volgt Wagen’ aangevraagd.
Daarnaast zullen er automatisch publieke laadpunten worden bijgeplaatst wanneer bestaande laadpalen zeer frequent worden gebruikt (Paal volgt Paal).
Na advies van de Gecomove heeft het college op 3 oktober 2022 beslist om op volgende locaties openbare laadpalen te plaatsen:
Voor semipublieke laadpunten (laadpalen bij bouwprojecten) is het energiebesluit van de Vlaamse regering van kracht.
Op de gemeenteraad van maart zullen we een delegatiebevoegdheid vragen zodat het college de aanvullende verkeersreglementen ivm het inrichten van parkeerplaatsen voor electrische voertuigen vlot kan laten verlopen.
Vraag 3
| Wat is er fout gegaan op die bewuste vrijdag dat het gesneeuwd heeft? |
Fractie van de vraagsteller | Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen |
Naam vraagsteller | Nagels Chantal |
Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke | Dhr. Van Pee |
Omschrijving vraag:
Waarom konden de wegen en fietspaden niet of onvoldoende sneeuwvrij gemaakt worden? Het was een chaos en gevaarlijk. Op advies van de marktleider werden de marktkramers zaterdagmorgen gevraagd om de markt een keertje over te slaan omwille van de gladheid van het wegdek.
Wat waren de redenen, wat liep er werkelijk fout?
Er is niets fout gegaan op vrijdag 20 januari. Integendeel hebben onze mensen heel hard gewerkt en sneeuw geruimd tot ’s morgens vroeg en dan vanaf de middag opnieuw. Zij verdienen een pluim in plaats van kritiek.
We maken de wegen en fietspaden vrij volgens een prioriteitenlijst: dit zijn de belangrijkste verbindingswegen van de gemeente die als eerste worden gedaan en de schoolomgevingen voor de fietspaden. Als deze open zijn starten we met de minder bereden wegen. Korte stukken zoals de pijpenkoppen worden niet gestrooid. Ook de militaire wegen en de gewestwegen worden niet door ons sneeuwvrij gemaakt omdat deze onder de bevoegdheden van defensie en het agentschap wegen en verkeer vallen.
Die vrijdag middag was er plots veel meer sneeuw dan voorspeld door het KMI. We zijn dan onmiddellijk gestart met zowel de strooiwagen en sneeuwschuif voor de wegen alsook met de strooiwagen en sneeuwborstel voor de fietspaden. Het grote probleem was dat het continue is blijven sneeuwen waardoor telkens de wegen en fietspaden terugkwamen dicht te liggen. De sneeuw wordt dan aangereden, het begint te vriezen en de aangevrozen sneeuw kan dan niet meer met de schaaf worden verwijderd. In dergelijke situaties zouden we over meer materieel moeten beschikken om alles op korte tijd open te krijgen. We hebben al het beschikbare materiaal ingezet en zijn erin geslaagd om alle verbindingswegen open te krijgen in moeilijke weersomstandigheden. Het lijkt ons niet te verantwoorden om in duur extra materiaal te investeren dat moet aangekocht worden, gestald worden, onderhouden worden, … wanneer dit enkel in eerder uitzonderlijke omstandigheden nodig is.
Wat de markt betreft: We hebben eerst de verbindingswegen aangepakt en pas vanaf 4u ’s nachts de straten van de markt. Op dat moment was de sneeuw op de straten en bijhorende parkings van de markt bevroren waardoor we het nog moeilijk weg kregen. Ook al zouden we deze straten eerder hebben genomen dan nog krijgen we de sneeuw niet weg met de schuif omwille van de geparkeerde wagens langs de straat. Het parkeerverbod gaat pas om 6u in en we willen dit ook niet vervroegen omdat dit een grote impact heeft op de buurt. De marktleider heeft niet geadviseerd om de markt over te slaan maar wel aan wie belde eerlijk de situatie meegedeeld. Het afgelasten van de markt zo kortdag was geen optie omdat veel marktkramers met verse en bederfbare voeding zitten. Maar de marktleider had ook begrip voor marktkramers die liever niet kwamen. We bespreken de situatie volgende week op de marktcommissie en zullen daar bekijken hoe we de marktkramers kunnen informeren en tegemoetkomen.
Vraag 4
| Sneeuwruimen |
Fractie van de vraagsteller | N-va |
Naam vraagsteller | Jos Berghmans |
Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke | Erwin Van Pée |
Omschrijving vraag:
Bestaat er een prioriteiten lijst om te strooien en sneeuw te ruimen? Gaat er voldoende aandacht naar de omgeving rond de woonzorgcentra?
Ik verwijs naar het antwoord op de vorige vraag.
De straten aan de woonzorgcentra worden door ons gedaan, de parkings en wandelpaden alsook de toegangen zijn ten laste van Vitas. Zoals op de vorige vraag gemeld hebben wij eerst de verbindingswegen gedaan, waardoor ook hier de sneeuw al was aangevroren. Het Hertogin Van Branbantplein is ook nog niet overgedragen naar de gemeente. We zullen er volgende keer wel rekening mee houden.
Vraag 5
| Zonnepanelen |
Fractie van de vraagsteller | N-va |
Naam vraagsteller | Liesbeth Jannis |
Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke | Sara Verbeeck |
Omschrijving vraag:
Op de lijst van VEB, Vlaamse energiemaatschappij, zagen wij dat dak van de Merel hier ook tussen staan. Als dit gebouw in aanmerking komt voor zonnepanelen mogen we er dan van uitgaan dat het zwembad nog een toekomst heeft?
Vorig jaar werd samen met Fluvius een energiezorgplan gemaakt voor een aantal nieuwe gebouwen. Hieruit is gebleken dat zonnepanelen voor de meeste gebouwen een goede investering is met een relatief korte terugverdientijd. VEB staat de publieke sector bij om de klimaatdoelstellingen te halen en te overtreffen en heeft daardoor een aanpak met betrekking tot de plaatsing van zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen uitgewerkt. De eerste fase van deze aanpak is een haalbaarheidsstudie uitvoeren. Deze is gratis en houdt geen enkele verplichting in voor het gemeentebestuur. Daarom werd beslist om voor elk gemeentelijk gebouw waar nog geen zonnepanelen liggen – en dus ook het zwembad - deze haalbaarheidsstudie te laten uitvoeren. Na deze fase zal dan beslist worden waar wel en waar niet zonnepanelen geplaatst zullen worden.
Er wordt een toelichting gegeven over de stand van zaken van de bestuurskrachtanalyse. Het college van burgemeester en schepenen heeft de opdracht gegund aan Probis. Er werd een stuurgroep opgericht met vertegenwoordigers vanuit gemeente Leopoldsburg, DISV regio Noord-Limburg en stad Beringen. We proberen het rapport voor de zomer af te ronden.