Nieuwe Gemeentewet en inzonderheid de artikelen 134 §1 en 135 §2 van die wet op basis waarvan de burgemeester in onvoorziene omstandigheden, maatregelen kan uitvaardigen voor de organisatie van de vergaderingen van lokale bestuursorganen.
Volgens cijfers van Sciensano op 6 december 2021 telt Leopoldsburg 543 geregistreerde nieuwe besmettingen met het COVID-19 virus gedurende de laatste 14 dagen. Dit is een incidentiegraad van 3380 besmettingen per 100.000 inwoners. Dit is hoger dan gemiddeld in Vlaanderen en in Limburg en een verdubbeling ten opzichte van de situatie waarin het burgemeesterbesluit van 15 november werd genomen. De genomen maatregelen dienen verlengd te worden en verder verstrengd waar mogelijk om de verspreiding van het virus verder te beperken.
Het bij elkaar brengen van een grote groep mensen gedurende lange tijd is gezien de besmettingscijfers momenteel af te raden in Leopoldsburg.
Daarom worden ook de colleges van burgemeester en schepenen van 6 en 13 december 2021 digitaal georganiseerd. Voor de bijzondere comités voor de sociale dienst, gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van december was eerder al beslist om deze digitaal te organiseren.
In artikel 5 van het besluit van 15 november nam de waarnemend burgemeester maatregelen betreffende de hybride organisatie van de commissies algemene zaken van 1 en 8 december 2021. Het is wenselijk om de vergadering van 8 december volledig digitaal te organiseren.
De Nieuwe Gemeentewet en inzonderheid artikelen 134 §1 en 135 §2.
Koninklijk besluit van 28 oktober 2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie te voorkomen of te beperken.
De richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur met betrekking tot het organiseren van bestuursorganen van lokale besturen. https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/vergaderingen-van-lokale-bestuursorganen-tijdens-coronacrisis
De vergaderingen van het college van burgemeester en schepenen van 6 en 13 december 2021 zullen digitaal worden georganiseerd.
In afwijking van het artikel 5 van het besluit van de burgmeester van 17 november 2021 inzake vergaderingen verschillende bestuursvergaderingen wordt de commissie algemene zaken van 8 december 2021 volledig digitaal georganiseerd. Op de gemeentelijke website wordt bekend gemaakt hoe de vergadering digitaal gevolgd kan worden. Burgers kunnen zich inschrijven tot 2 uur voor de aanvang van de zitting en krijgen dan een link om de vergadering digitaal te volgen.
Dit besluit wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de eerstvolgende gemeenteraad.