Terug Gemeenteraad

wo 09/11/2022 - 19:40 Raadzaal

Openbare vergadering

Stafdiensten

Beleidssecretariaat

Personeel en Organisatie

Financiën

Financiën

  • Er wordt gevraagd aan de gemeenteraad om de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van het kerkbestuur Onze-Lieve-Vrouw Maagd der Armen goed te keuren.

    In 2023 wordt een investeringsbudget voorzien van 190.000,00 euro om het asbest onder het dak te verwijderen, het onderdak en schouwen.

    Daarnaast dienen ook een paar exploitatieuitgaven verhoogd te worden zoals: elektriciteit, verwarming, onroerende voorheffing, verzekeringen en onderhoudskosten en dit voor een totaal bedrag van 56.970,00 euro over de ganse periode van het MJP (+15.140,00 in 2023, +19.420,00 in 2024 en +22.410,00 in 2025). 

  • Het Centraal Kerkbestuur diende het budget 2023 van het Kerkbestuur Onze-Lieve-Vrouw Maagd der Armen in via religiopoint op 10/10/2022.

    Op 10/10/2022 verleende het Bisdom Hasselt een gunstig advies met opmerkingen (mbt stichtingen). 

    Na ontvangst van dit advies, beschikt het gemeentebestuur over een termijn van 50 dagen om het budget goed te keuren (of niet) op voorwaarde dat de gemeentelijke bijdragen binnen de grenzen van het meerjarenplan blijft. 

    Het budget 2023 ziet er uit als volgt:

    Ontvangsten 920,00 EUR
    Uitgaven 55.010,00 EUR
    Verwerking resultaat voorgaande jaren (overschot / tekort)   6.031,37 EUR
    Gemeentelijke exploitatietoelage 48.058,63 EUR
    Gemeentelijke investeringstoelage  190.000,00 EUR

    De exploitatie- en investeringstoelage vallen binnen de grenzen van het meerjarenplan.

  • Er wordt gevraagd aan de gemeenteraad om de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van het kerkbestuur OLV Tenhemelopneming goed te keuren.

    Door verschillende prijsstijgingen als gevolg van de economische situatie dient het exploitatiebudget verhoogd te worden met 47.938 euro in 2022 en 26.047 euro in 2023.

  • Het kerkbestuur OLV Tenhemelopneming heeft haar wijziging van het budget 2022 in Religiopoint doorgestuurd op 6/10/2022 ter advies naar het Bisdom.

    Na ontvangst van dit advies, beschikt het gemeentebestuur over een termijn van 50 dagen om het budget goed te keuren (of niet) op voorwaarde dat de gemeentelijke bijdragen binnen de grenzen van het meerjarenplan blijft. 

    Na wijziging van het budget 2022 ziet dit er uit als volgt (in euro):

    Ontvangsten3.490,00 euro
    Uitgaven109.096,54 euro
    Verwerking resultaat voorgaande jaren (overschot / tekort)      20.140,33 euro
    Gemeentelijke exploitatietoelage
    85.466,21 euro (voodien 37.528,67euro)
    Gemeentelijke investeringstoelage0
     

    De exploitatie- en investeringstoelage vallen binnen de grenzen van het meerjarenplan.

  • Het Centraal Kerkbestuur diende het budget 2023 van het Kerkbestuur OLV Tenhemelopneming in via religiopoint op 10/10/2022.

    Op 10/10/2022 verleende het Bisdom Hasselt een gunstig advies met opmerkingen (stichtingen kennen een negatief rendement waardoor een afbouw wordt aangeraden.

    Het budget 2023 ziet er uit als volgt (in euro):

    Ontvangsten   3.500,00 EUR
    Uitgaven 97.738,00 EUR
    Verwerking resultaat voorgaande jaren (overschot / tekort)      4.229,83 EUR
    Gemeentelijke exploitatietoelage 90.008,17 EUR
    Gemeentelijke investeringstoelage            /

    De exploitatie- en investeringstoelage vallen binnen de grenzen van het meerjarenplan. De gemeenteraad neemt hier kennis van.

  • Het Centraal Kerkbestuur diende het budget 2023 van het kerkbestuur Sint Blasius in via religiopoint op 10/10/2022.

    Op 10/10/2022 verleende het Bisdom Hasselt een gunstig advies (met opmerkingen). 

    Na ontvangst van dit advies, beschikt het gemeentebestuur over een termijn van 50 dagen om het budget goed te keuren (of niet) op voorwaarde dat de gemeentelijke bijdragen binnen de grenzen van het meerjarenplan blijft. 

    Het budget 2023 ziet er uit als volgt (in euro):

    Ontvangsten 26.010,00 EUR 
    Uitgaven 57.096,26 EUR
    Verwerking resultaat voorgaande jaren (overschot/tekort)          21.870,39 EUR
    Gemeentelijke exploitatietoelage
    9.215,87 EUR
    Gemeentelijke investeringstoelage 355.000,00 EUR

    De exploitatie- en investeringstoelage vallen binnen de grenzen van het meerjarenplan.

  • Jaarlijks dient de dotatie aan de hulpverleningszone te worden vastgesteld door de gemeenteraad.

    Gelet op de zonale verdeelsleutel in de hulpverleningszone Noord-Limburg en de raming van de wijziging van de begroting 2022 en begroting 2023 van de hulpverleningszone, wordt de gemeentelijke dotatie 2022 aan de hulpverleningszone Noord-Limburg vastgelegd als volgt:

    De investeringen - dotatie 2022 wordt verlaagd tot 147.950 euro (d.i. -167.762 euro), en de dotatie 2023 wordt 175.618 euro (d.i. -124.491 euro);

    De exploitatie - dotatie 2022 blijft ongewijzigd (578.645 euro), en de dotatie 2023 wordt 743.463 euro (d.i. +128.190 euro).

Ruimte

Huisvesting en Patrimonium

Duurzaamheid en Mobiliteit

  • Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 van de Vlaamse regering wordt ondertekend. Dit pact ondersteunt de steden en gemeenten in het behalen van concrete klimaatdoelstellingen. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld.

Overheidsopdrachten

  • Fluvius is beheerder van het rioleringsnetwerk en wenst de Koningin Louisa Marialaan uit te rusten met riolering. Deze rioleringswerken zijn gesubsidieerd. Er werd ook een subsidie via het fietsfonds voor de fietsvoorzieningen toegekend.

    Door omstandigheden die vooraf niet konden voorzien worden (o.a.hoeveelheid zinkassen) of vastgesteld werden tijdens de uitvoering (o.a. extra aanplanting bermvakken ter voorkoming van wildparkeren) of waarbij bij de uitvoering van de werken men meer rekening wenste te houden met onder andere milieuaspecten (o.a. wegversmalling ifv ontharding) en de voorziene prijsherzieningen, ligt de eindafrekening hoger dan het initiële gunningsbedrag.

    Om het subsidiedossier van het fietsfonds tijdig rond te krijgen werd de eindafrekening ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen in zitting van 24 oktober 2022.

Vrije Tijd

Cultuur

Mededelingen

  • Mondelinge vragen

     

    Vraag 1 

     

    Toevoeging van dierenvoeding aan gemeentelijke voedselpakketten 

    Fractie van de vraagsteller 

    Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen 

    Naam vraagsteller 

    Chantal Nagels 

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke 

    Dhr. Franky Geypen (dierenwelzijn) Dhr. Coenen (welzijn) 

     

    Omschrijving vraag: 

    Het leven wordt alsmaar duurder. Voedsel en energie worden stilaan onbetaalbaar zodat veel  mensen het moeilijk hebben om nog een degelijke maaltijd op tafel te zetten. Huisdieren zijn al helemaal de dupe en daarom vraagt het Vlaams Belang of er aan de voedselpakketten van St.Vincentius voortaan ook dierenvoeding zou kunnen toegevoegd worden. 

    • Franky Geypen 

    De gemeente voorziet geen gemeentelijke voedselpakketten. We zijn als OCMW wel de belangrijkste doorverwijzer naar de vrijwilligersorganisatie St Vincentius die voedselpakketten voorziet. 

    Van St. Vincentius vernamen we dat er zowel in het verleden als nu ook recent een beperkt aanbod van dierenvoeding is (gescheurde pakketten in winkels, in het verleden ook ander aanbod). Er is ook een gesprek geweest met een gebruiker van de voedselbedeling die zich hiervoor wil engageren of er kan gedacht worden aan een samenwerking met andere partners. St Vincentius is altijd bereid om hieraan mee te werken, maar willen hierin niet het initiatief te nemen vermits zij al te veel activiteiten hebben. St Vincentius bevraagt bij hun gebruikers wie huisdieren heeft, zodat zij deze kunnen verdelen aan de juiste personen als er een concreet aanbod is. 

     

    Vraag 2 

    Mobiliteitsingrepen grondgebied Leopoldsburg 

    Fractie van de vraagsteller 

    PRO Leopoldsburg  

    Naam vraagsteller 

    Danny Bloemen 

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke 

    Schepen van mobiliteit 

     

    Omschrijving vraag: 

    We merken in het straatbeeld en lezen in de verslagen van CBS en GECOMOVE dat er ingrijpende veranderingen zijn of nog gepland zijn. Waarom werden deze nog niet in een raadscommissie mobiliteit besproken? Er zijn volgens ons voldoende items om daarvoor een bredere raadpleging te doen. 

    • Volgens ons zijn er in de tijdelijke opstelling richting Boskant nu meer gevaarlijke punten voor de zwakke weggebruikers dan in de normale opstelling. 
      De proefopstelling zou blijven tot 31 maart 2023. Wat en hoe gaat men meten/vergelijken? Is er op voorhand een ‘0’ meting geweest? 

    • Op het plannetje van Gecomove 23/09/22 zien we niet alleen de omgeving Liberation Garden ingekleurd als éénrichting, maar ook een stukje Nicolaylaan en aansluiten Stadenberglaan. We lezen in het verslag van CBS 26/09/22 dat dit zou ingevoerd worden als een deel van het fietspad Kolenspoor? Wat is de timing hiervoor? Krijgen we daar nog meer uitleg over? 

    • We zien op deze plannen ook niet meer de tonnage beperkingen en het knippen van de Stadenberglaan (zoals besproken op de commissie van 20/04/2022? 

    • Het AWV heeft plannen om de rotonde op het Bevrijdingsplein her in te richten om zo de veiligheid van de fietsers te bevorderen. 1 waarbij de fietsers uit de voorrang gehaald worden (zoals aan de Quatre Brass) en 1 waarbij de fietsers in de voorrang blijven.  
      In het verslag van het CBS 17/10/22 wordt er verwezen naar een GECOMOVE van 12/10/22 (daar hebben we nog geen verslag van) dat het college aandringt om alle rotondes op het grondgebied van Leopoldsburg (dus ook de rotonde van Heppen?) dezelfde inrichting en voorrangsregels te hanteren. Dit zou besproken worden op de provinciale commissie verkeer van 18/10/22. Wat is de uitkomst van dit voorstel?  

     

    • Marleen Kauffmann 

     

    Proefopstelling LG 

    De bedoeling van deze maatregel is om de verkeersveiligheid ter hoogte van de site Liberation Garden te verbeteren en een oplossing te bieden voor de knelpunten in de bochten van de Koning Leopold II-laan met de Koningin Louisa Marialaan en de Vlaanderenlaan.  

    Omdat het effect en de impact ervan moeilijk op voorhand in te schatten valt werd beslist om deze maatregel te testen aan de hand van een proefopstelling. Bij de uitwerking ervan werden alle voor- en nadelen tegenover elkaar afgewogen en hebben we getracht deze zo veilig mogelijk te maken. 

    Omdat iedere wijziging een aanpassing vergt van de verkeersdeelnemers willen we deze maatregel gedurende een langere periode (een aantal maanden) testen zodat bestuurders zich de nieuwe situatie eigen kunnen maken en hun gedrag hierop aanpassen. 

    Ondertussen volgen de politie en de gemeentelijke diensten de situatie ter plaatse op. Dit door het houden van controles en bijsturen van de verkeerssignalisatie door wegmarkeringen aan te brengen en de signalisatie nog duidelijker te maken. 

    Er worden regelmatig snelheidscontroles gehouden en ook vanuit de dienst mobiliteit worden er metingen gehouden in de Merkemlaan zodat we objectieve gegevens hebben die we meenemen bij het evalueren en bijsturen. 

    Als uit de evaluatie blijkt dat deze nieuwe verkeersituatie geen oplossing biedt voor de vooropgestelde knelpunten of er hierdoor ergens anders bijkomende knelpunten ontstaan zal deze aangepast of geschrapt worden. 

    Op de commissie algemene zaken van 7 december komen er 2 agendapunten van mobiliteit aan bod met name het mobiliteitsplan en de volledige mobiliteit van het volledige gebied rond Reigersvliet ivm de fietssnelweg, de ontwikkeling van Reigersvliet en LG. 

     

    Fietssnelweg 

    Op het grondgebied Leopoldsburg zijn er 3 fietssnelwegen aangeduid: Leopoldsburg richting Balen, Leopoldsburg richting Beringen en Leopoldsburg richting Ham/Tessenderlo. 

    Ivm het kolenspoor is er door Sweco, het studiebureau dat aangesteld werd door de provincie,  een startnota opgemaakt en het tracé werd bepaald. Nu zitten we in de fase van de opmaak van de projectnota. Mijn eerste overleg met het studiebureau is geweest op 8 juni 2022. Daar werd het tracé en de pijnpunten besproken ter voorbereiding van de 1ste projectstuurgroep die plaatsvond op donderdag 15 september in het provinciehuis.  Het is de bedoeling om in het gedeelte van de Nicolaylaan vanaf de Koningsstraat een enkelrichtingsverkeer te maken zodat de fietssnelweg (4 meter breed) hier kan passeren. In de Stadenberglaan wordt dit ofwel een enkelrichtingsverkeer ofwel wordt de weg verlegd zodat de fietssnelweg op de bestaande weg kan voorzien worden. Met de Regie der gebouwen zijn er eveneens afspraken gemaakt om de fietssnelweg achter hun parking te voorzien. 

    Op dinsdag 13/12 is er een 2de projectstuurgroep voor het deeltraject D4 ‘kolenspoor’ in het provinciehuis. Deze fietssnelweg wordt voor 100% gefinancierd door de provincie. 

    In het voorjaar van 2023 volgt een 3de PSG waarna de projectnota definitief is en alles in uitvoering kan gaan. 

    Het is de bedoeling om gelijktijdig met de aanleg van de ontsluitingsweg de fietssnelweg aan te leggen. Over de rest van het tracé op ons grondgebied is de effectieve timing nog niet vastgelegd. 

    De fietssnelweg vertrekt vanaf het station van Leopoldsburg via de Nicolaylaan, Stadenberglaan, Heppenstraat langs de nieuwe ontsluitingsweg tot aan de Craenenhoefweg en zo richting Beringen. 

     

    Bevrijdingsplein: 

    Een aantal maanden geleden had AWV ons gecontacteerd over een onveilige verkeerssituatie ter hoogte van het Bevrijdingsplein.  We vielen toen een beetje uit de lucht omdat wij hier geen vraag over gesteld hadden.  Maar het Bevrijdingsplein is opgenomen in de lijst met gevaarlijke punten omdat daar de laatste 5 jaar een dodelijk ongeval is gebeurd.  Sindsdien hadden wij er ook niets meer over vernomen.  Op 6 oktober kregen we een uitnodiging voor de PCV van 18/10 waarop het Bevrijdingsplein een agendapunt was. 

    Het voorstel was om de rotonde aan te passen en de fietsers uit de voorrang te halen. Omdat dit kortdag was is er een digitale gecomove geweest op woensdag 12/10 en werd dit op 17/10 geagendeerd op het CBS. 

    AWV heeft een dynamische lijst met gevaarlijke punten 2021 en daar is het Bevrijdingsplein in opgenomen. Er is een plaatsbeschrijving, fotoreportage en een analyse opgemaakt. Er zijn metingen gebeurd, ongevallencijfers werden geregistreerd alsook de locaties van elk ongeval werden in kaart gebracht. 

    Op basis hiervan heeft de regiomanager enkele voorstellen uitgewerkt waarbij er unaniem gekozen werd om de fietsers uit de voorrang te halen bij het oversteken van de zijtakken. 

    Fietspaden naar buiten getrokken t.h.v. zijstraten, fietsers uit de voorrang, opstelruimte voor 1 vtg tussen rotonde een fietsoversteek 

    voordeel: 

     • Beter zicht op fietsers 

    • Veel ongevallen met fietsers; deze herinrichting neemt dit type ongevallen weg 

    • Kleinschalige oplossing met eerder beperkte ruimtelijke impact 

      

    nadeel: 

    • Het rijcomfort van de fietsers vermindert Maar het is veel veiliger. 

      

    Op het PCV van 18/10 heeft de gemeente gevraag om op de 3 rotondes op ons grondgebied dezelfde voorrangsregels te hanteren.  Momenteel zijn er 2 rotondes (Heppen / Bevrijdingsplein) waar de fietsers in de voorrang zijn en 1 (Quatre Bras) waar de fietsers uit de voorrang zijn gehaald.  Met de aanpassing van de rotonde op het Bevrijdingsplein zullen er 2 rotondes zijn waar fietsers voorrang moeten geven.  Omwille van de leesbaarheid en duidelijkheid werd gevraagd om ook de rotonde in Heppen aan te passen. 

     

    Vraag 3 

     

    Proefopstelling verkeer Liberation Garden 

    Fractie van de vraagsteller  

    N-VA  

    Naam vraagsteller  

    JOS BERGHMANS 

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke  

    Schepen van MOBILITEIT 

     

    Omschrijving vraag: 

    Onze vraag is drieledig: 

    - Vindt u niet dat de proefopstelling gevaarlijker is dan het vroeger was?  

    - Verwacht u aan het museum echt een massale bezoekersstroom dat dergelijke drastische maatregel noodzakelijk is. Wij hopen natuurlijk op succes maar is dit de juiste keuze?  

    Bij evenementen aan het museum kunnen immers tijdelijke maatregelen genomen worden. 

    - Wanneer mogen we de resultaten verwachten van de proefopstelling en is er een plan B?  

     

    • Marleen Kauffmann 

     zie vorige vraag 

     

     

    Vraag 4 

     

    Parking voor vrachtwagens 

    Fractie van de vraagsteller 

    Vlaams Belang Leopoldsburg-Heppen 

    Naam vraagsteller 

    Ronald Peeters 

    Vraag voor volgende bevoegde beleidsverantwoordelijke 

    Dhr. Beke (veiligheid) 

     

    Omschrijving vraag :  

    Het gemeentebestuur verplicht chauffeurs van vrachtwagens om hun voertuigen te parkeren op de vrachtwagenparking aan het mkok.  Ze staan daar echter verlaten en onbewaakt. 

    Wat stelt het gemeentebestuur voor om de veiligheid van de voertuigen te garanderen? 

     

    • Wouter Beke 

    Uit navraag bij de lokale politie blijkt dat er de afgelopen 10 jaar 8 incidenten van diefstal, beschadigingen of pogingen daartoe, gebeurden op de vrachtwagenparking.  Dit zijn natuurlijk 8 feiten te veel, maar ook niet dermate zwaarwichtig dat er sprake zou zijn van een grote probleemsituatie. In het verleden heeft daar de mobiele camera al enkele weken gehangen, maar zonder resultaat.  Ik heb opdracht gegeven om de camera er nog eens enkele weken te hangen. 

    Een nieuwe vrachtwagenparking wordt voorzien in de ontwikkeling van de site Reigersvliet. We zullen bekijken of er bij de nieuwe ontwikkeling rekening gehouden kan worden met een veilige inrichting. We gaan hier nu geen grote kosten doen, gegeven de toekomstige ontwikkeling. 

Besloten vergadering

Stafdiensten

Personeel en Organisatie