De ontwerp-notulen van 15 december 2021 worden aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorgelegd.
De notulen van de openbare zittingen van de gemeente- en OCMW-raad vermelden, in chronologische volgorde:
alle besproken onderwerpen, alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen, het lot van de punten waarover de gemeenteraad of de OCMW-raad geen beslissing nam en de stem van elk lid, behalve bij unanieme beslissingen en bij een geheime stemming.
De notulen van een besloten zitting vermelden enkel de beslissingen. Er is geen zittingsverslag.
Het zittingsverslag werd conform het huishoudelijk reglement vervangen door een audio-opname.
De OCMW-raad past de notulen van een vorige vergadering eventueel aan en keurt ze goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van 15 december 2021 goed.
Dit besluit wordt overeenkomstig artikel 330, betreffende bestuurlijk toezicht, van het decreet Lokaal Bestuur bekend gemaakt.
Op 21 maart 2021 veranderde de nationale partijnaam sp.a naar Vooruit.
De fractieleider van de gemeenteraadsfractie overhandigde aan de algemeen directeur op 10 januari 2021 het akkoord van alle sp.a fractieleden van de gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn en het bijzonder comité voor de sociale dienst met de naamsverandering van sp.a naar Vooruit.
Het is logisch dat wanneer een nationale partij haar naam verandert deze nieuwe naam ook mag worden aangenomen op het lokale niveau.
Een naamswijziging van een fractie is mogelijk op voorwaarde dat alle raadsleden die tot die fractie behoren daarmee schriftelijk instemmen. Aan deze voorwaarde is voldaan.
In een parlementaire vraag nr.288 van 16 februari 2021 over naamswijzigingen gemeenteraadsfracties aan toenmalig minister van Binnenlands bestuur Geert Bourgeois werd door de minister geantwoord dat hij geen bezwaar heeft tegen een naamswijziging van een fractie op voorwaarde dat alle gemeenteraadsleden die tot die fractie behoren daarmee instemmen. Het lijkt logisch dat wanneer een nationale partij haar naam verandert deze nieuwe naam ook mag worden aangenomen op het lokale niveau. Ook een lokale lijst die haar naam wil veranderen, kan dat als alle leden van de fractie daarmee instemmen. Voor de goede orde lijkt het wel aangewezen dat deze instemming schriftelijk wordt gegeven zodat in de zitting van de gemeenteraad hiervan akte kan worden genomen.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de naamswijziging van de fractie sp.a naar Vooruit.
Mevrouw Aurelie Crits diende haar ontslag in als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst met ingang van 16 februari 2022.
Het lid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de raad. Het ontslag is definitief na de ontvangst van de kennisgeving door de voorzitter van de raad.
Op datum van 15 januari 2022 ontving de voorzitter van de raad de ontslagbrief van Mevrouw Aurelie Crits als lid van het Bijzonder comité voor de sociale dienst met ingang van 16 februari 2022. Het ontslag is daarmee definitief.
Artikel 103 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt: "Het lid of de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn de kennisgeving ontvangt. Het lid of de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid."
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag van mevrouw Aurelie Crits als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst met ingang van 16 februari 2022.
In de vergadering van heden, nam de raad voor maatschappelijk welzijn kennis van het ontslag van mevrouw Aurelie Crits als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst met ingang van 16 februari 2022. Er dient een opvolger aangesteld te worden.
Mevrouw Aurelie Crits, werd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 januari 2019 verkozen als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst op basis van een ontvankelijke voordrachtsakte ingediend door CD&V. In deze voordrachtsakte werden twee opvolgers aangeduid voor mevrouw Aurelie Crits. De kandidaten die als opvolgers van een verkozen lid werden voorgedragen, zijn van rechtswege de opvolgers van het voormelde lid.
De eerste opvolger aangeduid in de voordrachtsakte is de heer Michel Schepens. Hij is bereid het mandaat op te nemen.
Uit onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat het te installeren kandidaat lid voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en hij zich niet in een situatie van onverenigbaarheid bevindt.
Om zijn mandaat te kunnen opnemen dient het kandidaat lid voor het bijzonder comité voor de sociale dienst volgende eed af te leggen in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.".
Artikel 92, 93 en 96 van het decreet over het lokaal bestuur.
De raad keurt de geloofsbrieven van de voorgedragen kandidaat Michel Schepens goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolging door de eerste opvolger in de voordrachtsakte ter vervanging van een ontslagnemend lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
De voorgedragen kandidaat Michel Schepens, geboren te Leopoldsburg op 2 april 1947, wonende te 3970 Leopoldsburg, Englebert Adanglaan 28 bus 1 wordt verkozen verklaard als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
De startdatum van zijn mandaat is 16 februari 2022. Er is geen einddatum voorzien in de voordrachtakte.
De raad neemt akte van zijn eedaflegging.
De raad neemt kennis dat geen van de leden verhinderd is en dat beide geslachten vertegenwoordigd zijn in het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Een goed functionerende organisatie realiseert 3 doelstellingen met haar aanpak van organisatiebeheersing:
1. De organisatie hanteert een kader voor organisatiebeheersing.
2. De organisatie kent haar belangrijkste verbeterpunten en risico’s voor de management- en de ondersteunende processen, ze hanteert een strategie om deze te beheersen en volgt deze strategie op.
3. De organisatie evalueert regelmatig de manier waarop ze werkt aan haar organisatiebeheersing en stuurt die bij.
Het kader voor organisatiebeheersing dient als een raamwerk voor alle initiatieven en rapportering inzake interne controle.
Het omschrijft :
• Het regelgevend kader
• De aanpak van organisatiebeheersing
• De prioriteitsbepaling
• Het bepalen van beheersmaatregelen
• De rapportering en periodieke opvolging
Dit is een cyclisch proces dat zowel beheersmaatregelen en periodieke opvolging voor het dienst- als het organisatieniveau omvat.
De gemeente en het OCMW van Leopoldsburg wensen gezamenlijk één kader organisatiebeheersing op te stellen. In de praktijk werken gemeente en OCMW reeds als één organisatie.
Er wordt door de organisatie gebruik gemaakt van de Leidraad Organisatiebeheersing van de Vlaamse overheid: Leidraad organisatiebeheersing lokale besturen | Vlaanderen Intern
De tien thema’s van organisatiebeheersing in deze leidraad zijn:
Doelstellingen, proces- en risicomanagement
Belanghebbendenmanagement
Monitoring
Organisatiestructuur
HRM
Organisatiecultuur
Informatie en communicatie
Financieel management
Facilitymanagement
Informatie- en communicatietechnologie.
Naast deze tien thema’s worden de PDCA-cyclus gebruikt: plan – do – check – act.
Twee keer per legislatuur worden de risico's en beheersmaatregelen van de leidraad overlopen met één of meerdere zelfevaluatieteams.
De zelfevaluatieteams doorlopen steeds dezelfde stappen:
1. Bepalen huidige sterktes en verbeterpunten
2. Bepalen van de risico’s
3. Prioritiseren van de risico’s
4. Bepalen beheersmaatregelen
5. Ontwikkelen van een actieplan + opnemen in MJP
6. Opvolging en rapportering
7. Borgen van de beheersmaatregelen
De algemeen directeur maakte een kader voor organisatiebeheersing op in overleg met het managementteam. Het kader werd voorgesteld in de commissie algemene zaken van 8 december 2021.
Artikel 217 decreet lokaal bestuur:
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
Artikel 218 decreet lokaal bestuur:
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten.
Artikel 219 decreet lokaal bestuur:
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt bijgevoegd kader voor organisatiebeheersing goed.
Depot Margo vzw is een sociaal distributieplatform dat een aantal basisproducten verzamelt en zo goedkoop mogelijk ter beschikking stelt van (voedsel-)hulporganisaties in Limburg. Depot Margo werd opgestart door Samoo Limburg (voorheen Rimo), en ondertussen omgevormd tot vzw Depot Margo.
OCMW Leopoldsburg heeft een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Depot Margo voor de periode 2018 - 2020. Vervolgens werd een nieuwe samenwerkingsovereenkomst afgesloten tot 31 december 2021.
Depot Margo biedt nu opnieuw een overeenkomst aan voor de periode 2022-2025.
De samenwerking heeft als voornaamste doel dat OCMW Leopoldsburg het lokaal sociaal, milieu-, en duurzaamheidsbeleid voor de meest kwetsbare inwoners kan versterken, de realisatie van de lokale doelstellingen ter zake kan opvolgen en de regierol inzake lokale armoedebestrijding, milieu en/of duurzaamheid kan uitoefenen.
Depot Margo zorgt ervoor dat OCMW Leopoldsburg (via de lokale hulporganisatie(s) - die door de lokale overheid daartoe gemachtigd is (of zijn) - toegang krijgt tot alle producten die dankzij het samenwerkingsverband beschikbaar zijn. Naast gratis voeding gaat het om verse groenten en hardfruit uit interventie of aangekocht door Depot Margo en om luiers, voedings-, onderhouds- en verzorgingsproducten in functie van de beschikbare voorraad.
Door in het samenwerkingsverband te stappen zorgt OCMW Leopoldsburg er mee voor dat:
Sedert 2018 maken de lokale organisaties Sint-Vincentius, sociale kruidenier 't Kruideniertje en Ons Centrum vzw gebruik van het aanbod van Depot Margo. Sedert 04/2019 heeft ook de vzw Play it loud gebruik gemaakt van dit aanbod.
Kostprijs:
OCMW Leopoldsburg betaalt:
- Een abonnementsbijdrage van 0,15 € per inwoner per jaar. Dit bedrag is onderhevig aan wijzigingen van omstandigheden en aan wijzigingen in het wetgevend kader.
- Een bijdrage per kg van 0,10 €/kg groenten, fruit en andere voedingsproducten die gratis worden aangeboden, afgehaald in het voorafgaande jaar. Raming: 500 euro
De kansarmoede-index 2020 Kind&Gezin bedraagt: 22,1% voor Leopoldsburg (excl. NOC: 15,9% ); Limburg 14,1%; Vlaanderen 13,7%
In 2020 leefde meer dan één op tien mensen in Vlaanderen met een armoederisico (België: 1 op 7).
In Leopoldsburg zijn verschillende organisaties actief rond armoede, in het bijzonder het OCMW, Ons Centrum, de Oogst, Sint-Vincentius en de Sociale Kruidenier (samenwerkingsverband van Ons Centrum, de Oogst, Sint-Vincentius, OCMW en Spirituele gemeenschap). Sint-Vincentius, de Oogst, Ons Centrum en de Sociale Kruidenier 't Kruideniertje zijn gebruikers van Depot Margo, voornamelijk van groenten en fruit.
Samenwerken met Depot Margo is werken aan volgende Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen: 1, 2, 3, 8, 9, 10, 11, 12, 16.
OCMW Leopoldsburg heeft een samenwerkingsovereenkomst met Depot Margo voor de periode 2018 - 2020.
Depot Margo biedt een nieuwe overeenkomst aan voor de periode 2022-2025.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst met vzw Depot Margo - OCMW Leopoldsburg voor de termijn van 01/01/2022 tot en met 31/12/2025 goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring om de volgende lokale organisaties toestemming te geven om gebruik te maken van het aanbod van Depot Margo, ten behoeve van de beoogde doelgroepen en conform de samenwerkingsovereenkomst: sociale kruidenier 't Kruideniertje; de Oogst; Ons Centrum; Sint-Vincentius Leopoldsburg.