De ontwerp-notulen van 06 april 2022 worden aan de gemeenteraad voorgelegd.
De notulen van de openbare zittingen van de gemeente- en OCMW-raad vermelden, in chronologische volgorde:
alle besproken onderwerpen, alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen, het lot van de punten waarover de gemeenteraad of de OCMW-raad geen beslissing nam en de stem van elk lid, behalve bij unanieme beslissingen en bij een geheime stemming.
De notulen van een besloten zitting vermelden enkel de beslissingen. Er is geen zittingsverslag.
Het zittingsverslag werd conform het huishoudelijk reglement vervangen door een audio-opname.
De gemeenteraad past de notulen van een vorige vergadering eventueel aan en keurt ze goed.
De notulen van de vergadering van 06 april 2022 worden goedgekeurd.
De klachtencoördinator legt het Klachtenrapport 2021 en eerste kwartaal 2022 voor.
Ambtelijke afhandeling van de klachten.
Er is een jaarlijkse rapportage voorzien over klachten over dienstverlening aan de gemeenteraad.
Reglement van de gemeenteraad van 1 juli 2015 betreffende het systeem van klachtenbehandeling
Art. 303, §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017: Het systeem van klachtenbehandeling wordt zowel voor de gemeente als voor het openbaar centrum van maatschappelijk welzijn georganiseerd op het ambtelijke niveau en is maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben.
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport van de klachtencoördinator over de behandeling van de klachten van 2021 en het eerste kwartaal van 2022.
Het huidige systeem van klachtenbehandeling dateert uit 2015.
De toepassing van het reglement werd geëvalueerd door het managementteam.
Er worden aanpassingen voorgesteld:
- De definitie van een klacht wordt gepreciseerd met het criterium dat de ontevredenheid redelijkerwijze had kunnen voorkomen worden. Hierdoor worden bijvoorbeeld louter scheldbrieven niet als klacht beschouwd.
- Er wordt gepreciseerd dat ontevredenheden eerst met bevoegde dienst moeten worden opgenomen.
- De algemeen directeur zal de klachten behandelen.
- Er wordt benadrukt welke de rol van de algemeen directeur in de klachtenbehandeling is. Er wordt hierbij gestreefd naar een compromis.
Het besluit van de gemeenteraad van van 1 juli 2015 "reglement betreffende het systeem van klachtenbehandeling" wordt opgeheven.
Het nieuwe reglement betreffende het systeem van klachtenbehandeling wordt goedgekeurd.
Dit besluit treedt in werking op 5 mei 2022.
De gemeente is vennoot van de opdrachthoudende vereniging Pontes.
Bij brief van 23 maart 2022 nodigt Pontes de vertegenwoordiger van de gemeente uit voor de buitengewone algemene vergadering van donderdag 23 juni 2022 met volgende agendapunten:
1. Bestuur : statuten (wijziging 2022) - goedkeuring
In zitting van 13 maart 2019 werd de heer Benny Maes aangesteld als effectief afgevaardigde en de heer Jos Wouters als plaatsvervanger om de gemeente Leopoldsburg te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van Pontes voor de legislatuur of tot beëindiging van zijn mandaat.
Er worden geen opmerkingen gemaakt bij de agenda.
Artikel 413 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt onder meer dat:
Het decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 413 e.v.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering d.d. 23 juni 2022 van Pontes wordt goedgekeurd.
Op basis van de bekomen documenten en toelichtingsnota wordt de voorgestelde statutenwijziging goedgekeurd.
De vertegenwoordiger de heer Benny Maes, gemeenteraadslid of bij belet de plaatsvervanger de heer Jos Wouters, raadslid, wordt gemandateerd om op de vergadering van donderdag 23 juni 2022 (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissing van deze gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen wordt verzocht onderhavige beslissing uit te voeren en een afschrift ervan te bezorgen aan de aangestelde vertegenwoordiger en aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband.
De gemeente is vennoot van de dienstverlenende vereniging CREAT/TMVS.
Bij brief van 05 april 2022 nodigt CREAT/TMVS de vertegenwoordiger van de gemeente uit voor de algemene jaarvergadering van dinsdag 21 juni 2022 met volgende agendapunten:
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering prestatievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
In zitting van 6 mei 2020 werd de heer Jos Wouters aangesteld als effectief afgevaardigde en de heer Eric Coenen als plaatsvervanger om de gemeente Leopoldsburg te vertegenwoordigen in de algemene jaarvergadering van CREAT/TMVS.
Er worden geen opmerkingen gemaakt bij de agenda.
Artikel 413 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt onder meer dat:
Het decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 413 e.v.
De agenda van de jaarlijkse algemene vergadering van 21 juni 2022 van CREAT/TMVS wordt goedgekeurd.
De vertegenwoordiger de heer Jos Wouters, gemeenteraadslid of bij belet de plaatsvervanger de heer Eric Coenen, schepen, wordt gemandateerd om op de vergadering van dinsdag 21 juni 2022 (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissing van de gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen wordt verzocht onderhavige beslissing uit te voeren en een afschrift ervan te bezorgen aan de aangestelde vertegenwoordiger en aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband.
De gemeente Leopoldsburg is vennoot van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
Bij brief van 28 maart 2022 nodigt Fluvius OV de vertegenwoordiger van de gemeente uit voor de algemene jaarvergadering tevens jaarvergadering van woensdag 08 juni 2022 met volgende agendapunten:
1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris.
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021.
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
In zitting van 6 februari 2019 werd de heer Jos Wouters, gemeenteraadslid, aangesteld als effectief afgevaardigde en heer Franky Geypen, schepen, als plaatsvervanger om de gemeente Leopoldsburg te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van Fluvius OV voor de legislatuur of tot beëindiging van zijn mandaat.
Er worden geen opmerkingen gemaakt bij de agenda.
Artikel 413 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt onder meer dat:
Het decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 413 e.v.
De agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van 08 juni 2022 van Fluvius OV wordt goedgekeurd.
De vertegenwoordiger de heer Jos Wouters, gemeenteraadslid, of bij belet de plaatsvervanger de heer Franky Geypen, schepen, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering tevens jaarvergadering van woensdag 08 juni 2022 ( of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissing van deze gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen wordt verzocht onderhavige beslissing uit te voeren en een afschrift ervan te bezorgen aan de aangestelde vertegenwoordiger en aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
De gemeente Leopoldsburg is vennoot van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
Bij brief van 31 maart 2022 nodigt Fluvius Limburg de vertegenwoordiger van de gemeente uit voor de algemene jaarvergadering tevens jaarvergadering van dinsdag 21 juni 2022 met volgende agendapunten:
1. Kennisneming verslagen van Fluvius Limburg van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Limburg afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Limburg met betrekking tot het boekjaar 2021.
5. Verlenging van ex-Inter-Aqua tot de normale vervaldag van Fluvius Limburg (29 maart 2037).
6. Verlenging van ex-Inter-Media tot de normale vervaldag van Fluvius Limburg (29 maart 2037).
7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Statutaire benoemingen.
9. Statutaire mededelingen.
In zitting van 5 juni 2019 werd de heer Franky Geypen, raadslid, als effectief afgevaardigd lid van de gemeente Leopoldsburg met als plaatsvervanger mevrouw An Caerts, raadslid, aangesteld voor de legislatuur of tot beëindiging van zijn/haar mandaat.
Er worden geen opmerkingen gemaakt bij de agenda.
Artikel 413 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt onder meer dat:
Het decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 413 e.v.
De agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van 21 juni 2022 van Fluvius Limburg wordt goedgekeurd.
De vertegenwoordiger de heer Franky Geypen, schepen, of bij belet de plaatsvervanger mevrouw An Caerts, gemeenteraadslid, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering tevens jaarvergadering van dinsdag 21 juni 2022 ( of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissing van deze gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen wordt verzocht onderhavige beslissing uit te voeren en een afschrift ervan te bezorgen aan de aangestelde vertegenwoordiger en aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Het is noodzakelijk dat bij (tijdelijke) afwezigheid van de algemeen directeur deze functie wordt waargenomen door een ander personeelslid. Het gaat bijv. om perioden van verlof, ziekte, ... Deze maatregel is nodig om de dienstverlening vlot te laten verlopen. Door verhindering wegens verlof voor opdracht van Sven Saenen, die in zitting van 6 oktober 2021 werd aangeduid als één van de vervangers, dienen andere vervangers aangesteld te worden.
Artikel 175 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat gemeenteraad de vervanging regelt van de algemeen directeur bij diens afwezigheid of verhindering.
Aangezien het aangewezen is voor gemeente en OCMW in dezelfde vervangingen te voorzien, wordt voorgesteld om vanaf 5 mei 2022 de vervanging te voorzien als volgt:
Bij afwezigheid van de algemeen directeur kunnen aangeduid worden als vervanger om haar functie waar te nemen: Diego Nogales, Diane Schaeken, Kristof Borremans en Bart Froeyen.
De algemeen directeur duidt in geval van (tijdelijke) afwezigheid onder haar verantwoordelijkheid een door de gemeenteraad erkende vervanger aan.
Gelet op het positieve advies van de algemeen directeur.
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 166 en 175.
De gemeenteraad gaat over tot een geheime stemming over de aanstelling van vervangers van de algemeen directeur bij gewettigde afwezigheid. De voorzitter wordt voor de stemverrichtingen bijgestaan door de 2 jongste raadsleden, zijnde Nick Peeters en Tim Theunis. De geheime stemming resulteert in volgend resultaat:
Diego Nogales: 22 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 2 onthoudingen en 1 ongeldige stem
Diane Schaeken: 20 ja-stemmen, 1 neen-stem, 3 onthoudingen en 1 ongeldige stem
Kristof Borremans: 18 ja-stemmen, 2 neen-stemmen, 4 onthoudingen en 1 ongeldige stem
Bart Froeyen: 18 ja-stemmen, 2 neen-stemmen, 4 onthoudingen en 1 ongeldige stem
Hiermee zijn alle kandidaten verkozen.
Goedkeuring wordt gegeven aan het voorstel betreffende het aanduiden van de vermelde vervangers voor de algemeen directeur voor het waarnemen van diens functie bij afwezigheid of verhindering, m.n. Diego Nogales, Diane Schaeken, Kristof Borremans en Bart Froeyen.
Alle voorgaande besluiten inzake vervanging van de algemeen directeur worden ingetrokken.
De algemeen directeur zal bij afwezigheid of verhindering, onder haar verantwoordelijkheid, uit deze erkend personeelsleden zelf een plaatsvervanger aanduiden.
Dit besluit wordt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.
De gemeenteraad is bevoegd voor het wijzigen van de toelatings-en aanwervingsvoorwaarden van betrekkingen bij het gemeentebestuur en voor de opmaak van nieuwe functiekaarten.
Met dit voorstel wordt wordt een organisatorische verbetering beoogd.
De gemeenteraad is bevoegd om de nieuwe functiekaart goed te keuren.
Er werden nieuwe functiekaarten opgemaakt voor een aantal functies waarvoor in de loop van het jaar selectieprocedures worden gepland. Het gaat om de functies van beleidsmedewerker (B1-B3), teamleider onthaal (C4-C5) en jeugdconsulent (B4-B5).
Aan de vakorganisaties werd gevraagd of ze akkoord/niet akkoord gaan. Het akkoord van de drie vakorganisaties werd bijgevoegd.
Besluit rechtspositieregeling Vlaamse overheid
Rechtspositieregeling gemeente Leopoldsburg
Wetgeving syndicaal overleg
Besluit rechtspositieregeling Vlaamse overheid
Rechtspositieregeling gemeente Leopoldsburg
De bijgevoegde functiekaarten van beleidsmedewerker, teamleider onthaal en jeugdconsulent worden goedgekeurd.
De corona-crisis liet zich in 2020 en 2021 voelen waardoor de gemeenteraad een ondersteunings- en relanceplan voor Leopoldsburg voorzag.
De uitvoering van dit plan had de wijziging aan een aantal belastingreglementen tot gevolg.
In gemeenteraadszitting van 3 juni 2020 nam de gemeenteraad kennis van het ondersteunings- en relanceplan voor Leopoldsburg naar aanleiding van de COVID-19 crisis 2020.
Ingevolge de uitvoering van dit plan werd als gevolg van de eerste lockdown onder andere de belasting op de plaatsing van terrassen op het openbaar domein kwijtgescholden. In gemeenteraadszitting van 1 juli 2020 werd beslist dit voor het aanslagjaar 2020 te doen in overeenstemming met het Vlaams Gewest inzake de belasting op de plaatsing van terrassen langsheen een gewestweg.
N.a.v. de tweede lockdown werd in gemeenteraadszitting van 7 juli 2021 opnieuw beslist kwijtschelding te geven van de belasting op de plaatsing van terrassen op het openbaar domein voor het aanslagjaar 2021.
Voor de zomervakantie van vorig jaar zijn de cafés opnieuw opengegaan, eerst enkel met ontvangen van klanten op het terras, later ook binnen. Eind oktober 2021 werden de preventiemaatregelen aangescherpt, en vanaf midden november werden deze verder verstrengd. Het gevolg is dat de uitbaters van de cafés beduidend minder klanten ontvingen, ook de gemeentelijke activiteiten lokten minder bezoekers, hetgeen een negatieve impact had op de bezoekersaantal van de cafés. Vanaf maart dit jaar is de situatie voor de horecazaken verbeterd.
Belasting op de plaatsing van terrassen op het openbaar domein (gemeenteraadsbesluit van 03-03-2021, voor de periode vanaf 01-01-2021) : er wordt gelijkstemming met het Vlaams Gewest beoogd inzake de belasting op de plaatsing van terrassen langsheen een gewestweg. Vanuit het Vlaams Gewest (wegen en verkeer) zal deze belasting niet worden geheven voor de maanden januari en februari. Deze belasting zal in 2022 door het gemeentebestuur ook niet geïnd worden voor de maanden januari en februari.
Amendement (PRO Leopoldsburg)
Volgend amendement werd ingediend door de PRO Leopoldsburg fractie:
Wij willen als gemeente een stap verder gaan: in navolging van het niet innen van de huur- en concessievergoedingen voor verschillende gemeentelijke gebouwen, willen we alle horeca handelaars gelijk ondersteunen en zodoende de terrasbelasting en promo taks voor 3/12de dit jaar niet te innen. (Jan/Feb/Maa 2022)
De voorzitter vraagt eerst de stemming over het amendement.
Stemden voor: Jos Berghmans, Danny Bloemen, Paula Cebo, Diane De Volder, Toni Fonteyn, Liesbeth Jannis, Chantal Nagels, Ronald Peeters
Stemden tegen: Wouter Beke, An Caerts, André Ceustermans, Eric Coenen, Katrien Debruyne, Franky Geypen, Gilbert Hulsmans, Uzeyir Karaca, Marleen Kauffmann, Jindra Lemmens, Benny Maes, Katrien Ozeel, Nick Peeters, Tim Theunis, Erwin Van Pée, Sara Verbeeck, Joseph Wouters
Het amendement is daarmee niet aanvaard.
Stemverklaring
PRO Leopoldsburg wenst volgende stemverklaring te laten opnemen: Het is niet omdat het amendement niet werd goedgekeurd dat wij tegen het verlenen van de vrijstelling van de terrasbelasting voor de eerste 2 maanden van het jaar zijn. Daarom stemt onze fractie voor.
De Grondwet artikel 170 § 4.
Belasting op de plaatsing van terrassen op het openbaar domein (gemeenteraadsbesluit van 03-03-2021, voor de periode vanaf 01-01-2021) : er wordt gelijkstemming met het Vlaams Gewest beoogd inzake de belasting op de plaatsing van terrassen langsheen een gewestweg. Vanuit het Vlaams Gewest (wegen en verkeer) zal deze belasting niet worden geheven voorde maanden januari en februari. Deze belasting zal in 2022 door het gemeentebestuur ook niet geïnd worden voor de maanden januari en februari.
De kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Tenhemelopneming heeft haar jaarrekening 2021, met alle bewijsstukken, voor 1 mei moeten overmaken aan het gemeentebestuur voor advies.
De verantwoordingsstukken werden ontvangen eind maart en de jaarrekening 2021 werd ingediend op 12/04/2022 via het digitaal platform ReligioPoint, waardoor vanaf 12/04/2022 de termijn van 50 dagen begint te lopen waarbinnen de gemeenteraad advies dient uit te brengen.
De rekeningen en verantwoordingsstukken werden gecoördineerd ingediend bij de gemeente door het Centraal kerkbestuur via ReligioPoint op 12/04/2022.De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Tenhemelopneming werd door de betrokken kerkraad vastgesteld op 05/02/2022 met als resultaat:
De financiële dienst heeft geen fundamentele opmerkingen, de jaarrekening wordt positief geadviseerd. Het verslag van nazicht wordt bijgevoegd.
Overname kerkfabriek H.Sacrament ('t Geleeg):
Met een brief op 23 december 2019 aan de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen verzoekt de bisschop van het bisdom Hasselt om de erkenning van de samenvoeging van de parochie H. Sacrament met de te behouden parochie OLVr Tenhemelopneming Leopoldsburg. De samenvoeging werd door de minister per brief erkend op 11 mei 2020.
De eindafrekening van de kerkfabriek H. Sacrament werd op 2 december 2020 naar het Agentschap Binnenlands Bestuur Vlaanderen doorgestuurd.
Het overschot van de exploitatie 2020 van de eindrekening van de kerkfabriek H. Sacrament Geleeg is opgenomen als G-waarde in de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek OLV Tenhemelopneming voor een bedrag van 9.367,43 euro. Het overschot van de investering 2020 is opgenomen als U-waarde voor een bedrag van 3.271 euro.
De bedragen op de werkingsrekening en de spaarrekening van de kerkfabriek H. Sacrament werden door de kerkfabriek OLV Tenhemelopneming ook reeds in 2020 overgenomen.
De verkoop werd evenwel maar in 2021 afgerond. De akte tot verkoop van het kerkgebouw en grond van H.Sacrament ’t Geleeg werd begin 2021 verleden, de verkoopsom van 158.465,83 euro heeft het kerkbestuur ontvangen op 18-02-2021 en werd geboekt onder het investeringsbudget. Deze gelden werden belegd vandaar dat het resultaat van het investeringsbudget 2021 nul is.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Tenhemelopneming wordt gunstig geadviseerd en wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Limburg.
De kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Maagd der Armen heeft haar jaarrekening 2021, met alle bewijsstukken, voor 1 mei moeten overmaken aan het gemeentebestuur voor advies.
De verantwoordingsstukken werden ontvangen eind maart. De rekening 2021 werd op 12/04/2022 via het digitaal platform ReligioPoint ingediend, waardoor vanaf 12/04/2022 de termijn van 50 dagen begint te lopen waarbinnen de gemeenteraad advies dient uit te brengen.
De rekeningen en verantwoordingsstukken werden gecoördineerd ingediend bij de gemeente door het centraal kerkbestuur op 12/04/2022 via het digitaal platvorm ReligioPoint.
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Maagd der Armen werd door de betrokken kerkraad vastgesteld op 1/02/2022 met als resultaat:
De financiële dienst heeft geen fundamentele opmerkingen, de jaarrekening wordt positief geadviseerd. Het verslag van nazicht wordt bijgevoegd.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Maagd der Armen wordt gunstig geadviseerd en wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Limburg.
De kerkfabriek Sint-Blasius Heppen heeft haar jaarrekening 2021, met alle bewijsstukken, voor 1 mei moeten overmaken aan het gemeentebestuur voor advies.
De verantwoordingsstukken werden ontvangen eind maart. De rekening 2021 werd op 12/04/2022 via het digitaal platform ReligioPoint ingediend, waardoor vanaf 12/04/2022 de termijn van 50 dagen begint te lopen waarbinnen de gemeenteraad advies dient uit te brengen.
De rekeningen en verantwoordingsstukken werden gecoördineerd ingediend bij de gemeente door het centraal kerkbestuur op 12/04/2022 via het digitaal platvorm ReligioPoint.
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Blasius werd door de betrokken kerkraad vastgesteld op 31/12/2021 met als resultaat:
De financiële dienst heeft geen fundamentele opmerkingen, de jaarrekening wordt positief geadviseerd. Het verslag van nazicht wordt bijgevoegd.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Blasius wordt gunstig geadviseerd en wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Limburg.
De gemeenteraad van 9 maart 2022 besliste dat huwelijken vanaf 1 april 2022 kunnen plaatsvinden op andere plaatsen dan in het gemeentehuis en op zon- en feestdagen, na goedkeuring door de ambtenaar van de burgerlijke stand.
In uitvoering van deze beslissing nam het college van burgemeester en schepenen op 11 maart 2022 volgende beslissing:
"De aanvraag om te huwen op een andere locatie dan het gemeentehuis dient uiterlijk een maand voor de geplande huwelijksdatum toe te komen in het gemeentehuis. De aanvraag wordt beoordeeld door de ambtenaar van de burgerlijke stand, die steeds de eindbeslissing neemt inzake de locatie waar het huwelijk wordt voltrokken.
De locatie kan worden aanvaard wanneer die voldoet aan de volgende voorwaarden:
- een huwelijksdatum tussen 1 april en 30 september
- een openbare plaats, gemakkelijk bereikbaar en zonder hinder
- de organisator zorgt voor ten minste een tafel en vier stoelen.
In functie van de weersomstandigheden of omwille van dienstredenen of om elke andere reden kan, ondanks eerdere afspraken, de ambtenaar van de burgerlijke stand, steeds beslissen het huwelijk te voltrekken in het gemeentehuis, zonder motivering."
Tijdens de gemeenteraad van 6 april 2022 antwoordde de waarnemend burgemeester als volgt op een mondelinge vraag: "De gemeenteraad heeft in zitting van 9 maart beslist dat huwelijken kunnen worden voltrokken op andere openbare plaatsen in open lucht met een neutraal karakter, waarvan de gemeente het uitsluitend gebruiksrecht heeft. Het college van burgemeester en schepenen kan nadere voorwaarden en regels bepalen. Dit houdt volgens ons ook een delegatie in om de locaties vast te leggen.
Ik begrijp uit uw vraag dat u terugkomt op deze delegatie door de gemeenteraad of deze in twijfel trekt. De gemeenteraad kan haar delegatie natuurlijk altijd intrekken en zelf de beslissing nemen. Ik heb er geen probleem mee om de beslissing van het college op de volgende raad voor te leggen aan de gemeenteraad. In tussentijd werken we wel verder op basis van de beslissing van het college."
Artikel 1, §1 van het besluit van de gemeenteraad van 9 maart 2022 luidt als volgt: "Huwelijken kunnen worden voltrokken op andere openbare plaatsen in open lucht met een neutraal karakter, waarvan de gemeente het uitsluitend gebruiksrecht heeft. Het college van burgemeester en schepenen kan nadere voorwaarden en regels bepalen."
De combinatie van artikel 165/1 van het Burgerlijk Wetboek en artikel §1, 9° van het decreet lokaal bestuur houdt in dat enkel de gemeenteraad de plaatsen kan vastleggen.
Er wordt verduidelijkt dat principieel alle openbare plaatsen in aanmerking komen, om net in te spelen op de diversiteit aan vragen en mogelijke invullingen. De locatie kan worden aanvaard wanneer die voldoet aan de volgende voorwaarden:
- een huwelijksdatum tussen 1 april en 30 september
- een openbare plaats, gemakkelijk bereikbaar en zonder hinder
- de organisator zorgt voor ten minste een tafel en vier stoelen.
In functie van de weersomstandigheden of omwille van dienstredenen of om elke andere reden kan, ondanks eerdere afspraken, de ambtenaar van de burgerlijke stand, steeds beslissen het huwelijk te voltrekken in het gemeentehuis, zonder motivering.
Artikel 165/1 van het Burgerlijk Wetboek: "Op de door de partijen gekozen dag, met uitzondering van zon- en feestdagen, na verloop van de termijn bedoeld in artikel 165, licht de ambtenaar van de burgerlijke stand in het gemeentehuis, eventueel in aanwezigheid van de getuigen, aan de partijen de inhoud toe van hoofdstuk VI van deze titel. Om de beurt verklaren de partijen dat zij elkaars echtgenoot willen zijn. Daarna verklaart de ambtenaar in naam van de wet dat zij door het huwelijk verbonden zijn. Hij maakt daarvan zonder vertraging de akte op in de DABS.
In afwijking van het eerste lid, kan de gemeenteraad op het grondgebied van de gemeente andere openbare plaatsen met een neutraal karakter, waarvan de gemeente het uitsluitend gebruiksrecht heeft, aanwijzen om huwelijken te voltrekken.
In afwijking van het eerste lid, kan de gemeenteraad toestaan om huwelijken op zon- en/of feestdagen te voltrekken."
Het besluit van de gemeenteraad van 9 maart 2022 inzake Huwelijksplechtigheden - andere plaatsen dan het gemeentehuis - zon- en feestdagen - wijziging, wordt opgeheven.
§1. Huwelijken kunnen worden voltrokken op alle openbare plaatsen in open lucht met een neutraal karakter, waarvan de gemeente het uitsluitend gebruiksrecht heeft.
De aanvraag om te huwen op een andere locatie dan het gemeentehuis dient uiterlijk een maand voor de geplande huwelijksdatum toe te komen in het gemeentehuis. De aanvraag wordt beoordeeld door de ambtenaar van de burgerlijke stand, die steeds de eindbeslissing neemt inzake de locatie waar het huwelijk wordt voltrokken.
De locatie kan worden aanvaard wanneer die voldoet aan de volgende voorwaarden:
- een huwelijksdatum tussen 1 april en 30 september
- een openbare plaats, gemakkelijk bereikbaar en zonder hinder
- de organisator zorgt voor ten minste een tafel en vier stoelen.
In functie van de weersomstandigheden of omwille van dienstredenen of om elke andere reden kan, ondanks eerdere afspraken, de ambtenaar van de burgerlijke stand, steeds beslissen het huwelijk te voltrekken in het gemeentehuis, zonder motivering.
§2. Huwelijken kunnen worden voltrokken op zon- en feestdagen. Het college van burgemeester en schepenen kan precieze dagen en uren bepalen. Het college van burgemeester en schepenen kan nadere voorwaarden en regels bepalen.
Er wordt een retributiereglement opgesteld over de huwelijken op andere plaatsen dan het gemeentehuis en over de huwelijken op zon- en feestdagen.
Dit besluit treedt in werking op 5 mei 2022.
De gemeenteraad besloot tot oprichting van de intergemeentelijke samenwerking – IGS HBTL – expertisecel Lokaal Woonbeleid Ham, Beringen, Tessenderlo en Leopoldsburg.
De statuten van deze intergemeentelijke vereniging IGS HBTL werden door de gemeenteraad op 4 september 2019 goedgekeurd.
De gemeenteraad keurde op 4 september 2019 de subsidieaanvraag IGS HBTL – expertisecel lokaal woonbeleid in Ham, Beringen, Tessenderlo en Leopoldsburg goed. De IGS heeft als taak de lokale overheid te ondersteunen bij de realisatie van de taken lokaal woonbeleid opgenomen in het BVR Lokaal Woonbeleid van 16 november 2018. Voor deze ondersteuning ontvangt de IGS een subsidie van Wonen Vlaanderen.
Conform artikel 19 van de statuten worden het werkingsverslag en het financieel verslag, na goedkeuring door de stuurgroep, overgemaakt aan de deelnemende gemeenten en ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Om het project IGS HBTL – expertisecel Lokaal Woonbeleid Ham, Beringen, Tessenderlo en Leopoldsburg uit te voeren, richten de deelnemende gemeenten een interlokale vereniging op conform het decreet van 22 december 2017, een intergemeentelijk samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid (hoofdstuk 2) op. De interlokale vereniging wordt opgericht vanaf 1 januari 2020 voor onbepaalde duur.
De interlokale vereniging heeft tot doel om een geïntegreerd woonbeleid te voeren in de werkingsregio van de deelnemende gemeenten. De interlokale vereniging is de projectuitvoerder voor de subsidieaanvraag Lokaal Woonbeleid.
De interlokale vereniging wordt aangestuurd door een stuurgroep waarin iedere deelnemende gemeente is vertegenwoordigd door de schepen van huisvesting als stemgerechtigd lid en twee vertegenwoordigers uit de administratie als adviserende leden.
De stuurgroep IGS HBTL besprak op 15 maart 2022 het werkingsverslag van 2021 en het beheerscomité besprak het financieel verslag voor het werkingsjaar 2021 en beide gaven er goedkeuring aan.
Conform artikel 19 van de statuten worden het werkingsverslag en het financieel verslag, na goedkeuring door de stuurgroep en het beheerscomité, overgemaakt aan de deelnemende gemeenten en ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De verslagen van de stuurgroep van 17 november 2021 en 15 maart 2022 en de verslagen van het beheerscomité van 9 september 2021, 17 november 2021 en 15 maart 2022 worden ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het werkingsverslag van 2021 en het financieel verslag van 2021 worden als bijlage aan het besluit gehecht.
Het Besluit van de Vlaamse Regering Lokaal Woonbeleid van 16 november 2018.
De gemeenteraad keurt het werkings- en financieel verslag van het werkingsjaar 2021 van de interlokale vereniging IGS HBTL – expertisecel Lokaal Woonbeleid Ham, Beringen, Tessenderlo en Leopoldsburg goed.
De gemeenteraad neemt kennis van de verslagen van de stuurgroep 17 november 2021 en 15 maart 2022 en van de verslagen van het beheerscomité van 9 september 2021, 17 november 2021 en 15 maart 2022 van de interlokale vereniging IGS HBTL – expertisecel Lokaal Woonbeleid Ham, Beringen, Tessenderlo en Leopoldsburg.
Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij.
De Vlaamse Regering maakte op 17 juli 2020 afspraken over het traject (regelgevend- en implementatietraject) voor de vorming van woonmaatschappijen.
De gemeenteraad keurde op 6 oktober 2021 de afbakening van het werkingsgebied goed, namelijk om de gemeente tot het werkingsgebied “Limburg” te laten behoren, samen met de 41 andere Limburgse gemeenten.
De gemeenteraad stelde tevens voor om de verdeling van de stemrechten in een volgende fase, samen met de andere 41 Limburgse gemeenten, te bespreken.
De Vlaamse Regering heeft bij besluit van 4 februari 2022 de werkingsgebieden in Vlaanderen definitief vastgelegd en vraagt nu om de onderlinge stemverhouding lokale besturen vast te leggen.
De Vlaamse Regering heeft bij besluit van 4 februari 2022 het werkingsgebied van de woonmaatschappij Regio Limburg vastgelegd.
In een volgend besluit moet de Vlaamse Regering de onderlinge stemverhouding vaststellen van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied.
Op 20 december 2021 keurde de Vlaamse Regering ook het besluit goed dat bepaalt dat de Vlaamse Regering de stemverhouding vaststelt op basis van de volgende objectieve criteria:
Het besluit voorziet ook dat de Vlaamse Regering rekening kan houden met andere criteria opgenomen in de adviezen van de gemeenteraden.
Aan de lokale besturen wordt gevraagd om een advies inzake de stemrechtenverdeling door de gemeenteraad te laten uitbrengen uiterlijk tegen vrijdag 13 mei 2022.
In het advies van de gemeenteraad moet minstens rekening gehouden worden met de 2 bovenvermelde objectieve criteria en moet ook het gewenst gewicht per criterium aangegeven worden.
De gemeenteraad keurde op 6 oktober 2021 de afbakening van het werkingsgebied goed, namelijk om de gemeente tot het werkingsgebied “Limburg” te laten behoren, samen met de 41 andere Limburgse gemeenten en stelde tevens voor om de verdeling van de stemrechten in een volgende fase, samen met de andere 41 Limburgse gemeenten, te bespreken.
Voor de woonmaatschappij Limburg is er een consensus om de stemverhouding, overeenkomstig de bepalingen van de Vlaamse Regering, te bepalen als volgt: op basis van 3 objectieve criteria met respectievelijke wegingscoëfficiënten:
Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad van de gemeente Leopoldsburg beslist om de stemverhouding van de lokale besturen te bepalen op basis van 3 objectieve criteria met respectievelijke wegingscoëfficiënten:
Met het oog op de ontwikkeling van een toeristisch erfgoedproject ‘Liberation Garden’ met als doelstellingen o.a. een kwalitatief belevingsmuseum realiseren over de bevrijding van België tijdens WO II, de start van operatie ‘Market Garden’ en het militaire kamp van Beverlo wil de gemeente een perceel grond met gebouwen verwerven, eigendom van FOD DEFENSIE, middels een procedure tot onteigening.
Overeenkomstig artikel 6 en 7 van het onteigeningsdecreet kunnen gemeenten tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake gemeentelijke aangelegenheden.
De onteigening is noodzakelijk aangezien de Belgische Staat, FOD Defensie, bovenvermelde onroerende goederen niet onderhands kan verkopen aan de gemeente zonder dat er eerst een definitief onteigeningsbesluit wordt genomen.
De onteigende instantie is de gemeente Leopoldsburg.
Rechtsgrond
Artikel 7 van het Vlaams Onteigeningsdecreet is de rechtsgrond voor deze onteigening.
Het te onteigenen perceel is gelegen te 3970 Leopoldsburg, tussen de Koningin Louisa-Marialaan 2 en de Koning Leopold II-laan, kadastraal gekend, eerste afdeling, Sie B nr. 2 N 34/deel, zoals aangeduid als lot 1, met een oppervlakte van 1ha65a44ca op het onteigeningsplan van 5 juli 2019 opgemaakt door bvba landmeetbureau Danny Nys, landmeter-expert Danny Nys, Heikapperstraat 3 te 3971 Leopoldsburg.
De locatie bevindt zich aan de rand van Leopoldsburg met in de omgeving de kazerne en verschillende getuigen/artefacten die verwijzen naar de belangrijke militaire rol (in verleden en heden) van Leopoldsburg: aanwezige kazerne, Belgische en Britse oorlogsbegraafplaatsen, …
Rondom het ‘Chinees Paviljoen’ bevinden zich twee oorlogsbegraafplaatsen (Belgisch en Brits), het Koninklijk Park, het Nieuw Park en militaire gebouwen, allemaal horend bij het Militair Kamp van Beverlo. Het Kamp van Beverlo werd op 1/02/2018 vastgesteld/geïnventariseerd als bouwkundig erfgoed. Schuin tegenover bevindt zich het cultureel centrum van de gemeente Leopoldsburg en de kerk Onze-Lieve-Vrouw-Tenhemelopneming.
Het ‘Chinees Paviljoen’ is een op een talud gelegen karaktervolle villa gelegen in een parktuin. Het is een grotendeels bebost perceel. Op het perceel bevindt zich eveneens een bijgebouw (vooraan links) en een (momenteel) verwaarloosde gegraven vijver.
Om het waardevolle roerend en onroerend erfgoed in de gemeente te bewaren en toeristisch te valoriseren, werkt de gemeente Leopoldsburg met haar partners aan de ontwikkeling van een professionele museumsite “Liberation Garden”. Hiervoor wordt op de historische site van het Paviljoen van de Commandant van de Genie (Chinees paviljoen) een belevingsmuseum ingericht, waar bezoekers uit binnen- en buitenland alles te weten komen over de bevrijding van België tijdens WO II en de start van de legendarische operatie “Market Garden”.
Als locatie werd gekozen voor het “Paviljoen van de Commandant van de Genie” in de volksmond beter bekend als het “Chinees Paviljoen”. Het is een gemeentelijk landmark, met als blikvanger een sfeervolle officiersvilla uit 1869. Het paviljoen is omgeven door een omheinde tuin, die grenst aan het Koninklijk Park. Aan de ingang van de site staat een klein “koetsgebouw”, in dezelfde pagode-stijl als het hoofdgebouw. Het terrein biedt mogelijkheden voor latere uitbreiding en is goed bereikbaar.
Op 10 juli 2018 heeft de gemeente een domaniale vergunning nr. 15.18274 verkregen van FOD Defensie om gebruik te mogen maken van het Paviljoen van de Commandant van de Genie (Chinees Paviljoen) in afwachting van een definitieve verwerving door de gemeente.
Het Federaal Aankoopcomité heeft de venale waarde van het te onteigenen goed bepaald op 150.000 €.
In het schattingsverslag van 23 september 2019, opgemaakt in opdracht van de gemeente, heeft landmeter-expert Danny Nys de waarde van het te onteigenen goed bepaald op 152.000 €.
Het college van burgemeester en schepenen verleende op 13 januari 2020 een omgevingsvergunning tot de herbestemming van de erfgoedsite “Chinees Paviljoen” tot een bevrijdingsmuseum. Dit nadat overeenkomstig artikel 4.4.7§2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening aangaande handelingen van algemeen belang die ruimtelijk een beperkte impact hebben vanwege hun aard of omvang, of omdat ze slechts een wijziging of uitbreiding van bestaande of geplande infrastructuren of voorzieningen tot gevolg hebben een projectvergadering werd georganiseerd. De projectvergadering vond plaats op 20/03/2019 en hierbij bleek dat de ruimtelijke impact gering is. In de omgeving bevinden zich reeds gebouwen met een militair/openbaar nut zodat de aanvraag in overeenstemming is met de ruimtelijke context.
De projectnota, integraal deel uitmakend van dit besluit, geeft een uitvoerige beschrijving van het project en de daarbij te realiseren werken.
Na de vaststelling van het voorlopig onteigeningsbesluit zullen conform het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 volgende stappen ondernomen worden: het organiseren van het openbaar onderzoek en de onderhandelingsplicht met de onteigende. Na deze stappen zal de vaststelling van het definitief onteigeningsbesluit voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 oktober 2017 tot uitvoering van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.
Het Vlaamse Onteigeningsdecreet, inzonderheid artikel 6, 1°.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het voorlopig onteigeningsbesluit houdende de onteigening voor algemeen nut van een onroerend goed, eigendom van de Belgische Staat, FOD Defensie, gelegen te 3970 Leopoldsburg, tussen de Koningin Louisa-Marialaan 2 en de Koning Leopold II-laan, kadastraal gekend, eerste afdeling, Sie B nr. 2 N 34/deel, zoals aangeduid als lot 1, met een oppervlakte van 1ha65a44ca op het onteigeningsplan van 5 juli 2019 opgemaakt door bvba landmeetbureau Danny Nys, landmeter-expert Danny Nys, Heikapperstraat 3 te 3971 Leopoldsburg.
In uitvoering van artikel 10, 11 en 12 van het onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 wordt de projectnota en het onteigeningsplan als bijlagen bij dit besluit goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit en het verder zetten van de onteigeningsprocedure conform de bepalingen zoals opgenomen in het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.
Met het oog op de ontwikkeling van de site “Kwartier IJzer” tot een dynamische, multifunctionele sociale site wil de gemeente een perceel grond met gebouwen en aanpalende wegenis verwerven, eigendom van FOD DEFENSIE, middels een procedure tot onteigening.
Overeenkomstig artikel 6 en 7 van het onteigeningsdecreet kunnen gemeenten tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake gemeentelijke aangelegenheden.
De onteigening is noodzakelijk aangezien de Belgische Staat, FOD Defensie, bovenvermelde onroerende goederen niet onderhands kan verkopen aan de gemeente zonder dat er eerst een definitief onteigeningsbesluit wordt genomen.
De onteigende instantie is de gemeente Leopoldsburg.
Rechtsgrond
Artikel 7 van het Vlaams Onteigeningsdecreet is de rechtsgrond voor deze onteigening.
Het te onteigenen perceel is gelegen te 3970 Leopoldsburg, tussen de Ramskapellelaan, Michellaan, Keizerin Charlottelaan en Bernheimlaan, kadastraal gekend, eerste afdeling, Sie B nr. 2 A 35/deel zoals aangeduid als lot 1 met een oppervlakte van 25.833 m² en lot 2 met een oppervlakte van 9.436 m² op het onteigeningsplan van 28 oktober 2021 opgemaakt door bvba landmeetbureau Danny Nys, landmeter-expert Danny Nys, Heikapperstraat 3 te 3971 Leopoldsburg.
Het betreft een omheinde oude militaire site “Kwartier IJzer” met opstaande gebouwen en inbegrepen de aangrenzende verlaten ambtswoning met bijhorende grond.
De site ligt in de nabijheid van het centrum van Leopoldsburg met in de omgeving het gemeentehuis, de gemeentelijke technische dienst en de nieuwe brandweerkazerne. Het oud-militair complex werd gebouwd rond een ruime binnenplaats bestaande uit een logements- en kantoorgebouw, een vroeger kantoorgebouw voor de stafdienst, een vroeger messgebouw en een dienstgebouw met sanitaire uitrustingen en kleedkamers.
De onteigening voorziet ook de verwerving enerzijds van de volledige Michellaan die de verbinding vormt tussen de Koningin Louisa-Marialaan en de Keizerin Charlottelaan en anderzijds een stuk van de Ramskapellelaan tussen lot 1 en de gemeentelijke Technische dienst.
Op 12 februari 2020 heeft de gemeente een domaniale vergunning nr. 15.19498 verkregen van FOD Defensie om gebruik te mogen maken van een deel van het Kwartier IJzer in afwachting van een definitieve verwerving door de gemeente.
Op 2 september 2020 nam de gemeenteraad het besluit bij FOD Defensie om een bod uit te brengen van € 720.000,00 tot verwerving van de loten 1 en 2.
Bij brief van 1 april 2021 laat FOD Defensie ons weten akkoord te gaan met het door de gemeente uitgebracht bod van € 720.000,00 inclusief wederbelegging en wachtintresten.
In het schattingsverslag van 27 oktober 2021, opgemaakt in opdracht van de gemeente, heeft landmeter-expert Danny Nys de waarde van het te onteigenen goed bepaald op € 720.360,00.
De projectnota, integraal deel uitmakend van dit besluit, geeft een uitvoerige beschrijving van het project.
Na de vaststelling van het voorlopig onteigeningsbesluit zullen conform het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 volgende stappen ondernomen worden: het organiseren van het openbaar onderzoek en de onderhandelingsplicht met de onteigende. Na deze stappen zal de vaststelling van het definitief onteigeningsbesluit voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 oktober 2017 tot uitvoering van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.
Het Vlaams Onteigeningsdecreet, inzonderheid 6, 1°.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het voorlopig onteigeningsbesluit houdende de onteigening voor algemeen nut van een onroerend goed, eigendom van de Belgische Staat, FOD Defensie, gelegen te 3970 Leopoldsburg, tussen de Ramskapellelaan, Michellaan, Keizerin Charlottelaan en Bernheimlaan, kadastraal gekend, eerste afdeling, Sie B nr. 2 A 35/deel zoals aangeduid als lot 1 (grond met gebouwen) met een oppervlakte van 25.833 m² en lot 2 (aanpalende wegenis Michellaan en Ramskapellelaan) met een oppervlakte van 9.436 m² op het onteigeningsplan van 28 oktober 2021 opgemaakt door bvba landmeetbureau Danny Nys, landmeter-expert Danny Nys, Heikapperstraat 3 te 3971 Leopoldsburg.
In uitvoering van artikel 10, 11 en 12 van het onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 wordt de projectnota en het onteigeningsplan als bijlagen bij dit besluit goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit en het verder zetten van de onteigeningsprocedure conform de bepalingen zoals opgenomen in het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.
Op basis van de inspectierapporten van monumentenwacht zijn restauratiewerken aan de kerk hoogdringend. Een eerste fase is bijna afgerond (rioleringswerken, glasramen hogere geveldelen en daken hogere geveldelen). In een tweede fase wordt onder andere de trap sacristie en roeven daken gerestaureerd (fase 2 - lot 2).
In het kader van de opdracht “Restauratie kerk Onze-Lieve-Vrouw-ten-Hemelopneming fase 2 - lot 2 werd een bestek opgesteld door de ontwerper, Architecten Beeck & Hermans bvba, Sint-Katelijnestraat 46 te 2800 Mechelen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 157.466,50 excl. btw of € 190.534,47 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door Vlaamse Overheid - Agentschap Onroerend Erfgoed, Hendrik Van Veldekegebouw - Koningin Astridlaan 50 te 3500 Hasselt. Er werd een subsidieaanvraag ingediend voor de standaarderfgoedpremie voor werken tot € 250.000,00 per jaar van de aanvaarde kostenraming.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek en de raming voor de opdracht “Restauratie kerk Onze-Lieve-Vrouw-ten-Hemelopneming fase 2 - lot 2 : Trap sacristie en roeven daken”, opgesteld door de ontwerper, Architecten Beeck & Hermans bvba, Sint-Katelijnestraat 46 te 2800 Mechelen worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 157.466,50 excl. btw of € 190.534,47 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Een subsidie werd aangevraagd bij de subsidiërende instantie Vlaamse Overheid - Agentschap Onroerend Erfgoed, Hendrik Van Veldekegebouw - Koningin Astridlaan 50 te 3500 Hasselt.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 2210007/INT ORG/0790/01 (actie/raming AC000017/MJP000470).
De concessiehouder van Buurthuis Café heeft zijn opzeg gedaan op 10/11/2021. Omwille van de ongunstige corona-maatregelen en de heersende beperkingen in de horecasector op dat moment werd de openstelling uitgesteld. Intussen is de situatie voldoende gestabiliseerd om dit proces op te starten.
De gemeente Leopoldsburg zal dit breed bekendmaken (o.a. op de website, de respectievelijke social media accounts van gemeente Leopoldsburg, het cultuurcentrum, per affiche in het Buurthuis). Kandidaturen zullen ingediend kunnen worden tegen 15 juni 2022.
Kandidaten kunnen de concessiecontracten (na goedkeuring door de gemeenteraad) opvragen bij het cultuurcentrum of het infoloket van de gemeente en zullen de vereiste procedure doorlopen.
Inhoudelijk blijft het concessiecontract behouden dat in de zitting van 26 oktober 2020 werd goedgekeurd, aangezien dit nog recent werd geüpdatet en afgestemd op de concessieovereenkomst van de cafetaria van de sporthal. De gevraagde minimumconcessie wordt verhoogd zodat die meer in lijn ligt met andere gemeentelijke cafetaria's en de waarde van de pas gerenoveerde ruimte.
Aan de inhoud van de concessie werden slechts de volgende wijziging aangebracht: het voormalige skatepleintje aan het buurthuis, vermeld als ‘het omheinde buitenterrein’ in artikel 3 in de concessieovereenkomst afgesloten met Fleesch, wordt dit maal niet meer opgenomen in de concessie. De concessionaris zal hier op aanvraag wel nog gebruik van kunnen maken, mits toestemming.
Voor de selectie zullen volgende criteria gehanteerd worden.
De gemeenteraad keurt de concessieovereenkomst voor het Buurthuis café en de selectieprocedure voor de aanstelling van nieuwe uitbater goed.
De gemeenteraad gaat akkoord met de inhoudelijke aanpassingen aan de concessie.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassing van de gevraagde concessieprijs.
De sportdienst legt de erkenning van één sportvereniging voor aan de gemeenteraad ter goedkeuring. Er werd een erkenningsaanvraag ingediend door:
Sportvereniging: Knock-Out Girls
Sport: Kickboksen
Federatie: Sporta-Federatie vzw, Boomgaardstraat 22/50, 2600 Berchem
Alle clubs moeten door de gemeente erkend worden indien ze voor toelage in aanmerking willen komen.
De sportvereniging moet voldoen aan het erkenningsreglement.
Dit erkenningreglement omvat de kwalitatieve en kwantitatieve criteria waaraan de sportverenigingen moeten voldoen en is op 1 december 2008 goedgekeurd door de gemeenteraad.
Alle clubs die aangesloten zijn bij een erkende sportfederatie zijn automatisch erkend, de clubs die niet aangesloten zijn bij een erkende sportfederatie moeten door de gemeente erkend worden indien ze voor toelage in aanmerking willen komen.
Het belang dat de gemeenteraad hecht aan het vrijwilligerswerk in de sport.
Panathlonverklaring over de ethiek in de jeugdsport, die de rechten van het kind in de sport centraal stelt.
Het erkenningsreglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 2 december 2008.
De gemeenteraad erkent volgende vereniging als sportvereniging:
Erkenningsnummer: LEOSC02
Sportvereniging: Knock-Out Girls
Sport: Kickboksen
Federatie: Sporta-Federatie vzw, Boomgaardstraat 22/50, 2600 Berchem
Communicatie met de burger is belangrijk. De communicatie gebeurt momenteel via het gemeentelijk infoblad, de gemeentelijke website, (dure) betalende mededelingsruimte in Het Belang van Limburg en Facebook. En – niet te vergeten – de persoonlijke facebookpagina van de wn. burgemeester…
In het meerjarenplan is er reeds langer sprake om een stadsapp te laten uitrollen binnen de actie “Zorgt dat de aanwezige informatie- en communicatietechnologie jaarlijks wordt onderhouden.” S-LIM biedt dergelijke applicatie laagdrempelig aan. De stadsapp maakt het mogelijk om snel berichten te communiceren naar de geregistreerde burgers en anderzijds meldingen en klachten rechtstreeks te melden (bv. door koppeling met de module Meldingen en Klachten van Green Valley). Burgers kunnen een afspraak op het gemeentehuis boeken of melding maken van bv. problemen op het openbaar domein (die kunnen gekoppeld worden aan 3P).
Ook de lokale ondernemers hebben hun plaats binnen dit initiatief. Bovendien biedt s-LIM tal van andere veelbelovende koppelingen met publieke databases in het vooruitzicht (https://www.s-lim.be/nieuws/google-maps-voor-limburg-maar-dan-handiger-in-gebruik).
De uitrol neemt gebruikelijk een 8-tal weken in beslag en kost ongeveer 5000 EUR opzetkost en jaarlijks ongeveer 5000 EUR gebruiksrecht.
Van onze buurgemeenten gingen Beringen en Balen ons al voor. Ongeveer de helft van de Limburgse gemeenten beschikt over een dergelijke eigen app. Leopoldsburg kan niet achterblijven.
Via deze resolutie wenst de gemeenteraad het college van burgemeester en schepenen aan te sporen om met prioriteit een stadsapp te lanceren voor gemeente Leopoldsburg, en maximaal in te zetten op de integratie met andere diensten die via deze app kunnen worden geboden.
De gemeenteraad spoort het college van burgemeester en schepenen aan om met voorrang werk te maken van het uitrollen van een stadsapp voor gemeente Leopoldsburg en hierin de nodige stappen te ondernemen.
In deze stadsapp zal gestreefd worden naar een maximale integratie met beschikbare dienstverleningen.
Er werden mondelinge vragen gesteld over volgende onderwerpen:
Meer nood aan noodwoningen in Leopoldsburg - Vlaams Belang - Ronald Peeters.
Zone 30 - N-VA - Jos Berghmans.
Leeflonen - Vlaams Belang - Nagels Chantal.
Vraag intercommunales - N-VA - Toni Fonteyn.
E-mail - N-VA - Liesbeth Jannis.
GIP 2022 - N-VA - De Volder Diane.
Door raadslid Danny Bloemen werd ter zitting nog gevraagd om een stand van zaken te geven van het project Liberation Garden en om dit als hoogdringend punt te behandelen. De voorzitter wees deze vraag af bij gebrek aan hoogdringendheid.