Voorgesteld wordt om artikel 11 van het huishoudelijk reglement als volgt aan te passen:
BESTAANDE VERSIE(Gemeenteraad 6 februari 2019)
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan. Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord. (art. 31 DLB)
NIEUW VOORSTEL
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de dertig dagen na ontvangst schriftelijk geantwoord.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
Deze vragen worden schriftelijk ingediend uiterlijk op de zondag voor de raad en dit uiterlijk voor 23 uur. Indien de maandag of dinsdag voor de gemeenteraad een feestdag of collectieve sluitingsdag is, dienen de vragen uiterlijk op de vrijdag voor de raad om 12 uur te worden ingediend.
De vraag omvat: de omschrijving van het thema, de vraag zelf en tot wie de vraag gesteld is.
Het aantal mondelinge vragen wordt per fractie beperkt tot het aantal leden dat deze fractie telt in de gemeenteraad.
Vragen die op deze manier gesteld worden zullen op de eerstvolgende vergadering behandeld worden, voor zover er geen extra opzoekwerk noodzakelijk is.
De behandeling van de mondelinge vraag verloopt volgens volgend tijdsschema:
Tussen maandag en ten laatste vlak voor gemeenteraad kan men nog een bijkomende vraag indienen, wanneer die actueel is en dus niet conform de bovenstaande afspraak gesteld kon worden. Men beargumenteert ook kort wat het actualiteitsgehalte is. De voorzitter van de gemeenteraad beoordeelt dit. De behandeling van deze vraag volgt (bij agendering door de voorzitter) ook bovenstaand schema.
Als omwille van de techniciteit van de vraag of omwille van noodzakelijk opzoekwerk men niet slaagt om te antwoorden op de gemeenteraad, zal op deze mondelinge vragen ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord worden.
Op 25 mei 2021 werd dit nieuwe voorstel besproken met de fractieleiders.
Bijkomend worden ook een aantal delegaties voor ondertekening gegeven op voorstel van de algemeen directeur. Hierdoor kan de ondertekening van administratieve stukken efficiënter verlopen.
Voorgesteld wordt om een hoofdstuk 12 in te voeren met volgende inhoud:
Hoofdstuk 12: DELEGATIE VAN ONDERTEKENING (art. 279§6 DLB)
Art. 43. In uitvoering van artikel 279, § 6 decreet over het lokaal bestuur wordt de ondertekening van volgende stukken gedelegeerd aan:
1. De omgevingsambtenaar, diens vervanger of de algemeen directeur:
2. De deskundige overheidsopdrachten, diens vervanger of de algemeen directeur:
3. De deskundige mobiliteit, het diensthoofd en de administratieve medewerkers van de technische dienst of de algemeen directeur:
4. De diensthoofden van de IBO’s, de jeugddienst, de cultuurdienst en de sportdienst of de algemeen directeur:
5. De medewerkers van de dienst financiën of de financieel directeur:
6. De medewerkers van de personeelsdienst, de personeelsdirecteur of de algemeen directeur:
7. De dossierbehandelaar, diens diensthoofd of de algemeen directeur:
Onverminderd de bepalingen van artikel 279 §1 tem §5 van het decreet over het lokaal bestuur kunnen loutere administratieve uitvoeringen van beslissingen of administratieve handelingen die geen beslissing vereisen, ondertekend worden door de dossierbehandelaar van de desbetreffende dienst, diens diensthoofd of de algemeen directeur. Dit geldt tevens voor elektronische stukken en elektronische ondertekeningen en aangiften.
Diegenen die bevoegd zijn stukken te ondertekenen dienen boven hun handtekening hun naam en functie te vermelden en, in voorkomend geval, melding te maken van de opdracht.
Het betreft hier onder meer maar niet uitsluitend:
Voor alle diensten:
Voor de IBO’s, de jeugddienst, de cultuurdienst en de sportdienst:
Voor de bibliotheek:
Notulen
Dany Bloemen vraagt voor dit agendapunt een stemming over elk artikel.
De voorzitter vraagt de stemming over het eerste artikel van het ontwerpbesluit, zijnde de aanpassing van artikel 11 van het huishoudelijk reglement. Het artikel wordt aanvaard met 15 stemmen voor en 8 stemmen tegen.
Stemden voor: Wouter Beke, An Caerts, Eric Coenen, Katrien Debruyne, Franky Geypen, Gilbert Hulsmans, Uzeyir Karaca, Marleen Kauffmann, Jindra Lemmens, Benny Maes, Nick Peeters, Tim Theunis, Erwin Van Pée, Sara Verbeeck, Joseph Wouters
Stemden tegen: Jos Berghmans, Danny Bloemen, Paula Cebo, Diane De Volder, Toni Fonteyn, Liesbeth Jannis, Chantal Nagels, Ronald Peeters
Dan vraagt de voorzitter de stemming over het tweede artikel van het ontwerpbesluit, zijnde de toevoeging van een hoofdstuk 12 aan het huishoudelijk reglement. Het artikel wordt unaniem aanvaard.
Stemden voor: Wouter Beke, Jos Berghmans, Danny Bloemen, An Caerts, Paula Cebo, Eric Coenen, Diane De Volder, Toni Fonteyn, Franky Geypen, Gilbert Hulsmans, Liesbeth Jannis, Uzeyir Karaca, Marleen Kauffmann, Jindra Lemmens, Benny Maes, Chantal Nagels, Nick Peeters, Ronald Peeters, Tim Theunis, Erwin Van Pée, Sara Verbeeck, Joseph Wouters
Katrien Ozeel vervoegt de vergadering.
De voorzitter vraagt de stemming over het volgende artikel, zijnde de vaststelling van de gecoördineerde versie van het huishoudelijk reglement. Het artikel wordt aanvaard met 16 stemmen voor en 8 stemmen tegen.
Stemden voor: Wouter Beke, An Caerts, Eric Coenen, Katrien Debruyne, Franky Geypen, Gilbert Hulsmans, Uzeyir Karaca, Marleen Kauffmann, Jindra Lemmens, Benny Maes, Katrien Ozeel, Nick Peeters, Tim Theunis, Erwin Van Pée, Sara Verbeeck, Joseph Wouters
Stemden tegen: Jos Berghmans, Danny Bloemen, Paula Cebo, Diane De Volder, Toni Fonteyn, Liesbeth Jannis, Chantal Nagels, Ronald Peeters
De voorzitter vraagt de stemming over het vierde artikel, zijnde de publicatie van de gecoördineerde versie van het huishoudelijk reglement.
Het artikel wordt aanvaard met 16 stemmen voor en 8 stemmen tegen.
Stemden voor: Wouter Beke, An Caerts, Eric Coenen, Katrien Debruyne, Franky Geypen, Gilbert Hulsmans, Uzeyir Karaca, Marleen Kauffmann, Jindra Lemmens, Benny Maes, Katrien Ozeel, Nick Peeters, Tim Theunis, Erwin Van Pée, Sara Verbeeck, Joseph Wouters
Stemden tegen: Jos Berghmans, Danny Bloemen, Paula Cebo, Diane De Volder, Toni Fonteyn, Liesbeth Jannis, Chantal Nagels, Ronald Peeters
Stemverklaring
De N-VA fractie vraagt om volgende stemverklaring toe te voegen aan de notulen:
Over dit agendapunt heerst enig misverstand. Er werd inderdaad vooraf overlegd met de fractievoorzitters. Maar van een consensus op 25 mei was er geen sprake. De voorzitter neemt hier zijn dromen voor werkelijkheid.
Wanneer je een aantal aanpassingen voorstelt, en die worden door de meerderheid eenzijdig van tafel geveegd, dan is er een meerderheid (die beslist) en een minderheid, maar geen consensus.
Wij dienen dan ook tegen te stemmen tegen de verdere aanpassingen, en wel om volgende vier redenen:
Vier redenen waarom er allesbehalve een consensus was. We dienen dan ook tegen te stemmen.
De voorzitter stelt voor om het begrip ‘consensus’ uit de argumentatie te halen. De raad gaat hiermee akkoord.
Amendementen
Er werden op het agendapunt 2 amendementen ingediend, door de Vlaams Belang fractie en door de N-VA fractie.
De Vlaams Belang-fractie dient volgend amendement in:
Oorspronkelijk voorstel |
Amendement Vlaams Belang |
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig. | De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig. |
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. | Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de 21 kalenderdagen na ontvangst schriftelijk geantwoord. |
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.. Deze vragen worden schriftelijk ingediend uiterlijk op de zondag voor de raad en dit uiterlijk voor 23 uur. Indien de maandag of dinsdag voor de gemeenteraad een feestdag of collectieve sluitingsdag is, dienen de vragen uiterlijk op de vrijdag voor de raad om 12 uur te worden ingediend. | Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan. |
Het aantal mondelinge vragen wordt per fractie beperkt tot het aantal leden dat deze fractie telt in de gemeenteraad. De behandeling van de mondelinge vraag verloopt volgens volgend tijdsschema:
| Het aantal mondelinge vragen wordt per fractie beperkt tot het aantal leden dat deze fractie telt in de gemeenteraad. De behandeling van de mondelinge vraag verloopt volgens volgend tijdsschema :
|
Tussen maandag en ten laatste vlak voor gemeenteraad kan men nog een bijkomende vraag indienen, wanneer die actueel is en dus niet conform de bovenstaande afspraak gesteld kon worden. Men beargumenteert ook kort wat het actualiteitsgehalte is. De voorzitter van de gemeenteraad beoordeelt dit. De behandeling van deze vraag volgt (bij agendering door de voorzitter) ook bovenstaand schema.
| Tussen maandag en ten laatste vlak voor gemeenteraad kan men nog een bijkomende vraag indienen, wanneer die actueel is en dus niet conform de bovenstaande afspraak gesteld kon worden. Men beargumenteert ook kort wat het actualiteitsgehalte is. De
|
De N-VA fractie dient volgend amendement in op artikel 20§1 van het huishoudelijk reglement:
Artikel 20, §1 van het Huishoudelijk Reglement wordt aangevuld met een lid, luidende:
Elk raadslid dat online deelneemt aan de raadsvergadering zonder te voorzien in stabiele omgevingsomstandigheden, wordt door de voorzitter tot de orde teruggeroepen. In geval de voorzitter zich in dergelijke omstandigheden bevindt, wordt deze bij meerderheidsstemming van de raadsleden tot de orde teruggeroepen. Het betreffende raadslid wordt geacht zich te begeven naar stabiele omstandigheden om ongestoord verder deel te nemen aan de vergadering.
Deze amendementen werden reeds inhoudelijk besproken en gestemd tijdens de bespreking van het gelijkaardige agendapunt over het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk op de raad voor maatschappelijk welzijn.
Deze stemmingen verliepen tijdens de raad voor maatschappelijk welzijn als volgt:
De voorzitter stelt voor om eerst te stemmen over het eerste onderdeel van het amendement (van de Vlaams Belang fractie), namelijk de toevoeging in artikel 11, eerste lid van het huishoudelijk reglement van de zinsnede “de burgemeester en aan” voor de zinsnede “het college van burgemeester en schepenen”. De raadsleden gaan akkoord met deze stemwijze.
Het eerste onderdeel van het amendement werd unaniem aanvaard.
Stemden voor: Wouter Beke, Jos Berghmans, Danny Bloemen, An Caerts, Paula Cebo, Eric Coenen, Diane De Volder, Toni Fonteyn, Franky Geypen, Gilbert Hulsmans, Liesbeth Jannis, Uzeyir Karaca, Marleen Kauffmann, Jindra Lemmens, Benny Maes, Chantal Nagels, Nick Peeters, Ronald Peeters, Tim Theunis, Erwin Van Pée, Sara Verbeeck, Joseph Wouters
De voorzitter stelt vervolgens voor om te stemmen over alle andere onderdelen (2de tot en met 5de punt) van het amendement van de Vlaams Belang-fractie samen. De voorzitter vraagt aan de raadsleden of er iemand de stemming apart vraagt van deze onderdelen. Dit is niet het geval. De 5 laatste onderdelen van het amendement worden gezamenlijk voorgelegd ter stemming.
De volgende onderdelen (2de tot en met 5de punt) van het amendement werden verworpen met 14 stemmen tegen, 8 stemmen voor en 0 onthoudingen
Stemden voor: Jos Berghmans, Danny Bloemen, Paula Cebo, Diane De Volder, Toni Fonteyn, Liesbeth Jannis, Chantal Nagels, Ronald Peeters
Stemden tegen: Wouter Beke, An Caerts, Eric Coenen, Franky Geypen, Gilbert Hulsmans, Uzeyir Karaca, Marleen Kauffmann, Jindra Lemmens, Benny Maes, Nick Peeters, Tim Theunis, Erwin Van Pée, Sara Verbeeck, Joseph Wouters
Het amendement van de N-VA fractie tot toevoeging van een alinea aan artikel 20§1 van het huishoudelijk reglement werd verworpen met 14 tegen stemmen en 8 voor stemmen.
Stemden voor: Jos Berghmans, Danny Bloemen, Paula Cebo, Diane De Volder, Toni Fonteyn, Liesbeth Jannis, Chantal Nagels, Ronald Peeters
Stemden tegen: Wouter Beke, An Caerts, Eric Coenen, Franky Geypen, Gilbert Hulsmans, Uzeyir Karaca, Marleen Kauffmann, Jindra Lemmens, Benny Maes, Nick Peeters, Tim Theunis, Erwin Van Pée, Sara Verbeeck, Joseph Wouters
De voorzitter vraagt of de stemming die gebeurde over de amendementen bij de bespreking van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn tevens mogen beschouwd worden als stemmingen voor het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad; dat wil zeggen dat er een akkoord was over de aanpassing van het eerste onderdeel van het amendement van het Vlaams Belang (namelijk de toevoeging in artikel 11, eerste lid van het huishoudelijk reglement van de zinsnede “de burgemeester en aan” voor de zinsnede “het college van burgemeester en schepenen), dat er geen akkoord was voor het 2de tot en met het 5de onderdeel van het amendement van het Vlaams Belang en ook geen akkoord was over het amendement van de N-VA. De raad gaat akkoord om de stemmingen die gebeurde bij de raad voor maatschappelijk welzijn voor dit agendapunt over te nemen.
art. 38 en art. 279 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Op 6 februari 2019 keurde de gemeenteraad het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad goed. Het stellen van de mondelinge vragen en de daarbijhorende antwoorden verloopt niet vlot. De antwoorden zijn soms achterhaald.
Om aan dit euvel te verhelpen, stelt de voorzitter van de gemeenteraad, na consultatie van de vijf fractieleiders een aantal aanpassingen voor.
Artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 6 februari 2019, wordt geschrapt en vervangen door volgende tekst:
Art. 11.
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de dertig dagen na ontvangst schriftelijk geantwoord.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
Deze vragen worden schriftelijk ingediend uiterlijk op de zondag voor de raad en dit uiterlijk voor 23 uur. Indien de maandag of dinsdag voor de gemeenteraad een feestdag of collectieve sluitingsdag is, dienen de vragen uiterlijk op de vrijdag voor de raad om 12 uur te worden ingediend.
De vraag omvat: de omschrijving van het thema, de vraag zelf en tot wie de vraag gesteld is.
Het aantal mondelinge vragen wordt per fractie beperkt tot het aantal leden dat deze fractie telt in de gemeenteraad.
Vragen die op deze manier gesteld worden zullen op de eerstvolgende vergadering behandeld worden, voor zover er geen extra opzoekwerk noodzakelijk is.
De behandeling van de mondelinge vraag verloopt volgens volgend tijdsschema:
Tussen maandag en ten laatste vlak voor gemeenteraad kan men nog een bijkomende vraag indienen, wanneer die actueel is en dus niet conform de bovenstaande afspraak gesteld kon worden. Men beargumenteert ook kort wat het actualiteitsgehalte is. De voorzitter van de gemeenteraad beoordeelt dit. De behandeling van deze vraag volgt (bij agendering door de voorzitter) ook bovenstaand schema.
Als omwille van de techniciteit van de vraag of omwille van noodzakelijk opzoekwerk men niet slaagt om te antwoorden op de gemeenteraad, zal op deze mondelinge vragen ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord worden.
In het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt een hoofdstuk 12 ingevoegd met volgende inhoud:
Hoofdstuk 12: DELEGATIE VAN ONDERTEKENING (art. 279§6 DLB)
Art. 43. In uitvoering van artikel 279, § 6 decreet over het lokaal bestuur wordt de ondertekening van volgende stukken gedelegeerd aan:
1. De omgevingsambtenaar, diens vervanger of de algemeen directeur:
2. De deskundige overheidsopdrachten, diens vervanger of de algemeen directeur:
3. De deskundige mobiliteit, het diensthoofd en de administratieve medewerkers van de technische dienst of de algemeen directeur:
4. De diensthoofden van de IBO’s, de jeugddienst, de cultuurdienst en de sportdienst of de algemeen directeur:
5. De medewerkers van de dienst financiën of de financieel directeur:
6. De medewerkers van de personeelsdienst, de personeelsdirecteur of de algemeen directeur:
7. De dossierbehandelaar, diens diensthoofd of de algemeen directeur:
Onverminderd de bepalingen van artikel 279 §1 tem §5 van het decreet over het lokaal bestuur kunnen loutere administratieve uitvoeringen van beslissingen of administratieve handelingen die geen beslissing vereisen, ondertekend worden door de dossierbehandelaar van de desbetreffende dienst, diens diensthoofd of de algemeen directeur. Dit geldt tevens voor elektronische stukken en elektronische ondertekeningen en aangiften.
Diegenen die bevoegd zijn stukken te ondertekenen dienen boven hun handtekening hun naam en functie te vermelden en, in voorkomend geval, melding te maken van de opdracht.
Het betreft hier onder meer maar niet uitsluitend:
Voor alle diensten:
Voor de IBO’s, de jeugddienst, de cultuurdienst en de sportdienst:
Voor de bibliotheek:
De gecoördineerde versie van het huishoudelijk reglement van 7 juli 2021, integraal toegevoegd bij dit besluit, vervangt het huishoudelijk reglement van 6 februari 2019.
Na goedkeuring, wordt de gecoördineerde versie van het huishoudelijk reglement gepubliceerd.