Terug
Gepubliceerd op 16/07/2021

2021_GR_00096 - Aanpassing Huishoudelijk Reglement gemeenteraad 2019 – 2024. Versie 7 juli 2021 - Goedkeuring

Gemeenteraad
wo 07/07/2021 - 19:40 Raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter Beke, voorzitter; Marleen Kauffmann, burgemeester; Erwin Van Pée, schepen; Sara Verbeeck, schepen; Eric Coenen, schepen; Franky Geypen, schepen; Gilbert Hulsmans, gemeenteraadslid; Joseph Wouters, gemeenteraadslid; Uzeyir Karaca, gemeenteraadslid; Ronald Peeters, gemeenteraadslid; Danny Bloemen, gemeenteraadslid; Toni Fonteyn, gemeenteraadslid; Diane De Volder, gemeenteraadslid; Jos Berghmans, gemeenteraadslid; Tim Theunis, gemeenteraadslid; Benny Maes, schepen; Katrien Debruyne, gemeenteraadslid; An Caerts, gemeenteraadslid; Nick Peeters, gemeenteraadslid; Paula Cebo, gemeenteraadslid; Liesbeth Jannis, gemeenteraadslid; Chantal Nagels, gemeenteraadslid; Jindra Lemmens; Joke Lievens

Verontschuldigd

Katrien Ozeel, gemeenteraadslid; André Ceustermans, gemeenteraadslid

Secretaris

Joke Lievens

Voorzitter

Wouter Beke, voorzitter
2021_GR_00096 - Aanpassing Huishoudelijk Reglement gemeenteraad 2019 – 2024. Versie 7 juli 2021 - Goedkeuring 2021_GR_00096 - Aanpassing Huishoudelijk Reglement gemeenteraad 2019 – 2024. Versie 7 juli 2021 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Voorgesteld wordt om artikel 11 van het huishoudelijk reglement als volgt aan te passen:

BESTAANDE VERSIE(Gemeenteraad 6 februari 2019)

Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan. Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.  (art. 31 DLB)

NIEUW VOORSTEL

De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.

Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de dertig dagen na ontvangst schriftelijk geantwoord.

Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
Deze vragen worden schriftelijk ingediend uiterlijk op de zondag voor de raad en dit uiterlijk voor 23 uur. Indien de maandag of dinsdag voor de gemeenteraad een feestdag of collectieve sluitingsdag is, dienen de vragen uiterlijk op de vrijdag voor de raad om 12 uur te worden ingediend. 
De vraag omvat: de omschrijving van het thema, de vraag zelf en tot wie de vraag gesteld is.
Het aantal mondelinge vragen wordt per fractie beperkt tot het aantal leden dat deze fractie telt in de gemeenteraad.
Vragen die op deze manier gesteld worden zullen op de eerstvolgende vergadering behandeld worden, voor zover er geen extra opzoekwerk noodzakelijk is.

De behandeling van de mondelinge vraag verloopt volgens volgend tijdsschema:

  • Het raadslid mag maximaal twee minuten zijn vraag stellen en daar achtergrond bij geven.
  • Het collegelid mag maximaal twee minuten antwoorden.
  •  De vraagsteller mag nu gedurende een minuut een extra vraag stellen.
  • Per fractie kan één raadslid gedurende één minuut aansluiten bij de vraagstelling
  • Per extra vraag mag het collegelid een minuut antwoorden.
  • Tot slot krijgt de eerste vraagsteller een minuut voor een slotopmerking.

Tussen maandag en ten laatste vlak voor gemeenteraad kan men nog een bijkomende vraag indienen, wanneer die actueel is en dus niet conform de bovenstaande afspraak gesteld kon worden. Men beargumenteert ook kort wat het actualiteitsgehalte is. De voorzitter van de gemeenteraad beoordeelt dit.  De behandeling van deze vraag volgt (bij agendering door de voorzitter) ook bovenstaand schema.

Als omwille van de techniciteit van de vraag of omwille van noodzakelijk opzoekwerk men niet slaagt om te antwoorden op de gemeenteraad,  zal op deze mondelinge vragen ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord worden. 

Op 25 mei 2021 werd dit nieuwe voorstel besproken met de fractieleiders.

Bijkomend worden ook een aantal delegaties voor ondertekening gegeven op voorstel van de algemeen directeur. Hierdoor kan de ondertekening van administratieve stukken efficiënter verlopen.

Voorgesteld wordt om een hoofdstuk 12 in te voeren met volgende inhoud:

Hoofdstuk 12: DELEGATIE VAN ONDERTEKENING (art. 279§6 DLB)

Art. 43. In uitvoering van artikel 279, § 6 decreet over het lokaal bestuur wordt de ondertekening van volgende stukken gedelegeerd aan:

 1. De omgevingsambtenaar, diens vervanger of de algemeen directeur:   

  • stedenbouwkundige uittreksels zoals bedoeld in artikel 5.2.7. VCRO, vastgoedinformatie, bijhorende facturen en begeleidende communicatie aan de aanvragers hiervan
  • Attesten als bewijs van adres/huisnummer/busnummer

 2. De deskundige overheidsopdrachten, diens vervanger of de algemeen directeur:

  • Pv opening offertes 
  • Verslag nazicht 
  • Pv vorderingsstaat
  • Bevestiging van aankopen en opsturen van bestelbonnen

 3. De deskundige mobiliteit, het diensthoofd en de administratieve medewerkers van de technische dienst of de algemeen directeur:

  • Afleveren en ondertekenen van innames openbaar domein
  • Afleveren en ondertekenen van parkeerverboden en signalisatievergunningen
  • Bestuurderskaarten in het kader van taxivergunningen

 4. De diensthoofden van de IBO’s, de jeugddienst, de cultuurdienst en de sportdienst of de algemeen directeur:

  • Fiscale attesten
  • Contracten van vrijwilligers

 5. De medewerkers van de dienst financiën of de financieel directeur:

  • Aangiftes en indienen documenten in verband met financiële of fiscale aangelegenheden bij andere overheden: Reprobel, BTW, Sabam, Agentschap Binnenlands Bestuur, … 
  • Bevestiging van bestellingen en opsturen van bestelbonnen
  • Uitgaande facturen
  • Aangiftes bij verzekeringsmaatschappijen
  • Fiscale attesten

 6. De medewerkers van de personeelsdienst, de personeelsdirecteur of de algemeen directeur:

  • attesten en formulieren ten behoeve van andere overheden of externe organisaties (vb. formulieren loopbaanonderbreking, loonattesten, attesten voor ziekenfonds, …)
  • aangiftes arbeidsongevallen en aangiftes verzekeringsmaatschappijen

 7. De dossierbehandelaar, diens diensthoofd of de algemeen directeur:

Onverminderd de bepalingen van artikel 279 §1 tem §5 van het decreet over het lokaal bestuur kunnen loutere administratieve uitvoeringen van beslissingen of administratieve handelingen die geen beslissing vereisen, ondertekend worden door de dossierbehandelaar van de desbetreffende dienst, diens diensthoofd of de algemeen directeur. Dit geldt tevens voor elektronische stukken en elektronische ondertekeningen en aangiften. 

Diegenen die bevoegd zijn stukken te ondertekenen dienen boven hun handtekening hun naam en functie te vermelden en, in voorkomend geval, melding te maken van de opdracht.  

Het betreft hier onder meer maar niet uitsluitend: 

Voor alle diensten:

  • uitnodigingen bijeenkomsten niet-officiële organen 
  • louter praktische en organisatorische regelingen
  • ontvangstbevestigingen
  • opvragen gegevens
  • aanvraag offertes
  • verstrekken van diverse attesten en formulieren die een loutere bevestiging zijn van een bestaande situatie
  • invullen van enquêtes

 Voor de IBO’s, de jeugddienst, de cultuurdienst en de sportdienst:

  • bevestigingen van reservaties
  • louter praktische communicatie met de doelgroep, klanten en hun ouders

 Voor de bibliotheek:

  • reserveringsberichten
  • inleveringsherinneringen  
  • communicatie rond boetes


Notulen

Dany Bloemen vraagt voor dit agendapunt een stemming over elk artikel.

De voorzitter vraagt de stemming over het eerste artikel van het ontwerpbesluit, zijnde de aanpassing van artikel 11 van het huishoudelijk reglement.  Het artikel wordt aanvaard met 15 stemmen voor en 8 stemmen tegen.

Stemden voor: Wouter Beke, An Caerts, Eric Coenen,  Katrien Debruyne, Franky Geypen, Gilbert Hulsmans, Uzeyir Karaca, Marleen Kauffmann, Jindra Lemmens, Benny Maes, Nick Peeters, Tim Theunis, Erwin Van Pée, Sara Verbeeck, Joseph Wouters

Stemden tegen: Jos Berghmans, Danny Bloemen, Paula Cebo, Diane De Volder, Toni Fonteyn, Liesbeth Jannis, Chantal Nagels, Ronald Peeters

Dan vraagt de voorzitter de stemming over het tweede artikel van het ontwerpbesluit, zijnde de toevoeging van een hoofdstuk 12 aan het huishoudelijk reglement. Het artikel wordt unaniem aanvaard.

Stemden voor: Wouter Beke, Jos Berghmans, Danny Bloemen, An Caerts, Paula Cebo, Eric Coenen,  Diane De Volder, Toni Fonteyn, Franky Geypen, Gilbert Hulsmans, Liesbeth Jannis, Uzeyir Karaca, Marleen Kauffmann, Jindra Lemmens, Benny Maes, Chantal Nagels, Nick Peeters, Ronald Peeters, Tim Theunis, Erwin Van Pée, Sara Verbeeck, Joseph Wouters

Katrien Ozeel vervoegt de vergadering.

De voorzitter vraagt de stemming over het volgende artikel, zijnde de vaststelling van de gecoördineerde versie van het huishoudelijk reglement. Het artikel wordt aanvaard met 16 stemmen voor en 8 stemmen tegen.

Stemden voor: Wouter Beke, An Caerts, Eric Coenen,  Katrien Debruyne, Franky Geypen, Gilbert Hulsmans, Uzeyir Karaca, Marleen Kauffmann, Jindra Lemmens, Benny Maes, Katrien Ozeel, Nick Peeters, Tim Theunis, Erwin Van Pée, Sara Verbeeck, Joseph Wouters

Stemden tegen: Jos Berghmans, Danny Bloemen, Paula Cebo, Diane De Volder, Toni Fonteyn, Liesbeth Jannis, Chantal Nagels, Ronald Peeters

De voorzitter vraagt de stemming over het vierde artikel, zijnde de publicatie van de gecoördineerde versie van het huishoudelijk reglement. 

Het artikel wordt aanvaard met 16 stemmen voor en 8 stemmen tegen.

Stemden voor: Wouter Beke, An Caerts, Eric Coenen,   Katrien Debruyne, Franky Geypen, Gilbert Hulsmans, Uzeyir Karaca, Marleen Kauffmann, Jindra Lemmens, Benny Maes, Katrien Ozeel, Nick Peeters, Tim Theunis, Erwin Van Pée, Sara Verbeeck, Joseph Wouters

Stemden tegen: Jos Berghmans, Danny Bloemen, Paula Cebo, Diane De Volder, Toni Fonteyn, Liesbeth Jannis, Chantal Nagels, Ronald Peeters

Stemverklaring

De N-VA fractie vraagt om volgende stemverklaring toe te voegen aan de notulen:

Over dit agendapunt heerst enig misverstand. Er werd inderdaad vooraf overlegd met de fractievoorzitters. Maar van een consensus op 25 mei was er geen sprake. De voorzitter neemt hier zijn dromen voor werkelijkheid.

Wanneer je een aantal aanpassingen voorstelt, en die worden door de meerderheid eenzijdig van tafel geveegd, dan is er een meerderheid (die beslist) en een minderheid, maar geen consensus.

Wij dienen dan ook tegen te stemmen tegen de verdere aanpassingen, en wel om volgende vier redenen:

  1. De termijn om schriftelijke vragen te beantwoorden, wordt niet teruggebracht naar 21 dagen. Zonder goede argumenten. Gevolg: na het antwoord is het te laat om hierover een mondelinge vraag te stellen. Die moet wachten tot de gemeenteraad nadien – vijgen na Pasen, kalf verdronken en oude koeien. Of hoe je transparantie kan tegenwerken.
  2. Wij zijn het principieel oneens om het aantal mondelinge vragen te beperken.
  3. Het vragen stellen (en beantwoorden) met de chronometer is overbodig en volgens ons niet te handhaven. Afspraken rond beknoptheid en de geldende regeling om tot de orde te roepen, volstaan en kunnen wél werken in de praktijk.
  4. We vroegen om mondelinge vragen ook steeds mondeling te beantwoorden (op de eerste gemeenteraad of op deze die erop volgt). Want dan is steeds repliek en bijkomende vraagstelling mogelijk. Ook op dat verzoek wilde de meerderheid niet ingaan.

Vier redenen waarom er allesbehalve een consensus was. We dienen dan ook tegen te stemmen.

 

De voorzitter stelt voor om het begrip ‘consensus’ uit de argumentatie te halen. De raad gaat hiermee akkoord.

Amendementen

Er werden op het agendapunt 2 amendementen ingediend, door de Vlaams Belang fractie en door de N-VA fractie.  

De Vlaams Belang-fractie dient volgend amendement in:

 

Oorspronkelijk voorstel

 

Amendement Vlaams Belang

De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.

De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.

Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord.

Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de 21 kalenderdagen na ontvangst schriftelijk geantwoord.

Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.. Deze vragen worden schriftelijk ingediend uiterlijk op de zondag voor de raad en dit uiterlijk voor 23 uur. Indien de maandag of dinsdag voor de gemeenteraad een feestdag of collectieve sluitingsdag is, dienen de vragen uiterlijk op de vrijdag voor de raad om 12 uur te worden ingediend. 
De vraag omvat: de omschrijving van het thema, de vraag zelf en tot wie de vraag gesteld is.

Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
 Deze vragen worden schriftelijk ingediend uiterlijk op de zondag voor de raad en dit uiterlijk voor 23 uur. Indien de maandag of dinsdag voor de gemeenteraad een feestdag is, dienen de vragen uiterlijk op de vrijdag voorde raad om 12 uur te worden ingediend.
De vraag omvat: de omschrijving van het thema en de vraag zelf en tot wie de vraag gesteld is

Het aantal mondelinge vragen wordt per fractie beperkt tot het aantal leden dat deze fractie telt in de gemeenteraad.
Vragen die op deze manier gesteld worden zullen op de eerstvolgende vergadering behandeld worden, voor zover er geen extra opzoekwerk noodzakelijk is.

De behandeling van de mondelinge vraag verloopt volgens volgend tijdsschema:

  • Het raadslid mag maximaal twee minuten zijn vraag stellen en daar achtergrond bij geven.
  • Het collegelid mag maximaal twee minuten antwoorden.
  •  De vraagsteller mag nu gedurende een minuut een extra vraag stellen.
  • Per fractie kan één raadslid gedurende één minuut aansluiten bij de vraagstelling
  • Per extra vraag mag het collegelid een minuut antwoorden.
  • Tot slot krijgt de eerste vraagsteller een minuut voor een slotopmerking.

 

Het aantal mondelinge vragen wordt per fractie beperkt tot het aantal leden dat deze fractie telt in de gemeenteraad.
Vragen die op deze manier gesteld worden zullen op de eerstvolgende vergadering behandeld worden, voor zover er geen extra opzoekwerk noodzakelijk is.

De behandeling van de mondelinge vraag verloopt volgens volgend tijdsschema :

  • Het raadslid mag maximaal twee minuten zijn vraag stellen en daar achtergrond bij geven.
  • Het collegelid mag maximaal twee minuten antwoorden.
  •  De vraagsteller mag nu gedurende een minuut een extra vraag stellen.
  • Per fractie kan één raadslid gedurende één minuut aansluiten bij de vraagstelling
  • Per extra vraag mag het collegelid een minuut antwoorden.
  • Tot slot krijgt de eerste vraagsteller een minuut voor een slotopmerking.

 

Tussen maandag en ten laatste vlak voor gemeenteraad kan men nog een bijkomende vraag indienen, wanneer die actueel is en dus niet conform de bovenstaande afspraak gesteld kon worden. Men beargumenteert ook kort wat het actualiteitsgehalte is. De voorzitter van de gemeenteraad beoordeelt dit.  De behandeling van deze vraag volgt (bij agendering door de voorzitter) ook bovenstaand schema.

 

Tussen maandag en ten laatste vlak voor gemeenteraad kan men nog een bijkomende vraag indienen, wanneer die actueel is en dus niet conform de bovenstaande afspraak gesteld kon worden. Men beargumenteert ook kort wat het actualiteitsgehalte is. De voorzitter van de gemeenteraad beoordeelt dit.  De behandeling van deze vraag volgt (bij agendering door de voorzitter) ook bovenstaand schema

 

 

De N-VA fractie dient volgend amendement in op artikel 20§1 van het huishoudelijk reglement:

Artikel 20, §1 van het Huishoudelijk Reglement wordt aangevuld met een lid, luidende:

Elk raadslid dat online deelneemt aan de raadsvergadering zonder te voorzien in stabiele omgevingsomstandigheden, wordt door de voorzitter tot de orde teruggeroepen. In geval de voorzitter zich in dergelijke omstandigheden bevindt, wordt deze bij meerderheidsstemming van de raadsleden tot de orde teruggeroepen. Het betreffende raadslid wordt geacht zich te begeven naar stabiele omstandigheden om ongestoord verder deel te nemen aan de vergadering.

Deze amendementen werden reeds inhoudelijk besproken en gestemd tijdens de bespreking van het gelijkaardige agendapunt over het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk op de raad voor maatschappelijk welzijn. 

Deze stemmingen verliepen tijdens de raad voor maatschappelijk welzijn als volgt:

De voorzitter stelt voor om eerst te stemmen over het eerste onderdeel van het amendement (van de Vlaams Belang fractie), namelijk de toevoeging in artikel 11, eerste lid van het huishoudelijk reglement van de zinsnede “de burgemeester en aan” voor de zinsnede “het college van burgemeester en schepenen”. De raadsleden gaan akkoord met deze stemwijze. 

Het eerste onderdeel van het amendement werd unaniem aanvaard.

Stemden voor: Wouter Beke, Jos Berghmans, Danny Bloemen, An Caerts, Paula Cebo, Eric Coenen,  Diane De Volder, Toni Fonteyn, Franky Geypen, Gilbert Hulsmans, Liesbeth Jannis, Uzeyir Karaca, Marleen Kauffmann, Jindra Lemmens, Benny Maes, Chantal Nagels, Nick Peeters, Ronald Peeters, Tim Theunis, Erwin Van Pée, Sara Verbeeck, Joseph Wouters 

De voorzitter stelt vervolgens voor om te stemmen over alle andere onderdelen (2de tot en met 5de punt) van het amendement van de Vlaams Belang-fractie samen. De voorzitter vraagt aan de raadsleden of er iemand de stemming apart vraagt van deze onderdelen. Dit is niet het geval. De 5 laatste onderdelen van het amendement worden gezamenlijk voorgelegd ter stemming.

De volgende onderdelen (2de tot en met 5de punt) van het amendement werden verworpen met 14 stemmen tegen, 8 stemmen voor en 0 onthoudingen

Stemden voor: Jos Berghmans, Danny Bloemen, Paula Cebo, Diane De Volder, Toni Fonteyn, Liesbeth Jannis, Chantal Nagels, Ronald Peeters

Stemden tegen: Wouter Beke, An Caerts, Eric Coenen,  Franky Geypen, Gilbert Hulsmans, Uzeyir Karaca, Marleen Kauffmann, Jindra Lemmens, Benny Maes, Nick Peeters, Tim Theunis, Erwin Van Pée, Sara Verbeeck, Joseph Wouters

Het amendement van de N-VA fractie tot toevoeging van een alinea aan artikel 20§1 van het huishoudelijk reglement werd verworpen met 14 tegen stemmen en 8 voor stemmen.

Stemden voor: Jos Berghmans, Danny Bloemen, Paula Cebo, Diane De Volder, Toni Fonteyn, Liesbeth Jannis, Chantal Nagels, Ronald Peeters

Stemden tegen: Wouter Beke, An Caerts, Eric Coenen,   Franky Geypen, Gilbert Hulsmans, Uzeyir Karaca, Marleen Kauffmann, Jindra Lemmens, Benny Maes, Nick Peeters, Tim Theunis, Erwin Van Pée, Sara Verbeeck, Joseph Wouters

De voorzitter vraagt of de stemming die gebeurde over de amendementen bij de bespreking van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn tevens mogen beschouwd worden als stemmingen voor het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad; dat wil zeggen dat er een akkoord was over de aanpassing van het eerste onderdeel van het amendement van het Vlaams Belang (namelijk de toevoeging in artikel 11, eerste lid van het huishoudelijk reglement van de zinsnede “de burgemeester en aan” voor de zinsnede “het college van burgemeester en schepenen), dat er geen akkoord was voor het 2de tot en met het 5de onderdeel van het amendement van het Vlaams Belang en ook geen akkoord was over het amendement van de N-VA. De raad gaat akkoord om de stemmingen die gebeurde bij de raad voor maatschappelijk welzijn voor dit agendapunt over te nemen.


Juridische grond

art. 38 en art. 279 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Aanleiding en context

Op 6 februari 2019 keurde de gemeenteraad het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad goed. Het stellen van de mondelinge vragen en de daarbijhorende antwoorden verloopt niet vlot. De antwoorden zijn soms achterhaald.
Om aan dit euvel te verhelpen, stelt de voorzitter van de gemeenteraad, na consultatie van de vijf fractieleiders een aantal aanpassingen voor.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 6 februari 2019, wordt geschrapt en vervangen door volgende tekst:

Art. 11. 

De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.

Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de dertig dagen na ontvangst schriftelijk geantwoord.

Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
Deze vragen worden schriftelijk ingediend uiterlijk op de zondag voor de raad en dit uiterlijk voor 23 uur. Indien de maandag of dinsdag voor de gemeenteraad een feestdag of collectieve sluitingsdag is, dienen de vragen uiterlijk op de vrijdag voor de raad om 12 uur te worden ingediend.
De vraag omvat: de omschrijving van het thema, de vraag zelf en tot wie de vraag gesteld is.
Het aantal mondelinge vragen wordt per fractie beperkt tot het aantal leden dat deze fractie telt in de gemeenteraad.
Vragen die op deze manier gesteld worden zullen op de eerstvolgende vergadering behandeld worden, voor zover er geen extra opzoekwerk noodzakelijk is.

De behandeling van de mondelinge vraag verloopt volgens volgend tijdsschema:

  • Het raadslid mag maximaal twee minuten zijn vraag stellen en daar achtergrond bij geven.
  • Het collegelid mag maximaal twee minuten antwoorden.
  •  De vraagsteller mag nu gedurende een minuut een extra vraag stellen.
  • Per fractie kan één raadslid gedurende één minuut aansluiten bij de vraagstelling
  • Per extra vraag mag het collegelid een minuut antwoorden.
  • Tot slot krijgt de eerste vraagsteller een minuut voor een slotopmerking.

Tussen maandag en ten laatste vlak voor gemeenteraad kan men nog een bijkomende vraag indienen, wanneer die actueel is en dus niet conform de bovenstaande afspraak gesteld kon worden. Men beargumenteert ook kort wat het actualiteitsgehalte is. De voorzitter van de gemeenteraad beoordeelt dit.  De behandeling van deze vraag volgt (bij agendering door de voorzitter) ook bovenstaand schema.

Als omwille van de techniciteit van de vraag of omwille van noodzakelijk opzoekwerk men niet slaagt om te antwoorden op de gemeenteraad,  zal op deze mondelinge vragen ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord worden. 

Stemming op het artikel

Stemmen voor 15
Franky Geypen, Wouter Beke, Tim Theunis, An Caerts, Benny Maes, Katrien Debruyne, Nick Peeters, Jindra Lemmens, Erwin Van Pée, Sara Verbeeck, Marleen Kauffmann, Gilbert Hulsmans, Joseph Wouters, Eric Coenen, Uzeyir Karaca
Stemmen tegen 8
Paula Cebo, Liesbeth Jannis, Chantal Nagels, Ronald Peeters, Danny Bloemen, Toni Fonteyn, Diane De Volder, Jos Berghmans
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0

Artikel 2

In het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt een hoofdstuk 12 ingevoegd met volgende inhoud:

Hoofdstuk 12: DELEGATIE VAN ONDERTEKENING (art. 279§6 DLB)

Art. 43. In uitvoering van artikel 279, § 6 decreet over het lokaal bestuur wordt de ondertekening van volgende stukken gedelegeerd aan:

 1. De omgevingsambtenaar, diens vervanger of de algemeen directeur:   

  • stedenbouwkundige uittreksels zoals bedoeld in artikel 5.2.7. VCRO, vastgoedinformatie, bijhorende facturen en begeleidende communicatie aan de aanvragers hiervan
  • Attesten als bewijs van adres/huisnummer/busnummer

 2. De deskundige overheidsopdrachten, diens vervanger of de algemeen directeur:

  • Pv opening offertes 
  • Verslag nazicht 
  • Pv vorderingsstaat
  • Bevestiging van aankopen en opsturen van bestelbonnen

 3. De deskundige mobiliteit, het diensthoofd en de administratieve medewerkers van de technische dienst of de algemeen directeur:

  • Afleveren en ondertekenen van innames openbaar domein
  • Afleveren en ondertekenen van parkeerverboden en signalisatievergunningen
  • Bestuurderskaarten in het kader van taxivergunningen

 4. De diensthoofden van de IBO’s, de jeugddienst, de cultuurdienst en de sportdienst of de algemeen directeur:

  • Fiscale attesten
  • Contracten van vrijwilligers

 5. De medewerkers van de dienst financiën of de financieel directeur:

  • Aangiftes en indienen documenten in verband met financiële of fiscale aangelegenheden bij andere overheden: Reprobel, BTW, Sabam, Agentschap Binnenlands Bestuur, … 
  • Bevestiging van bestellingen en opsturen van bestelbonnen
  • Uitgaande facturen
  • Aangiftes bij verzekeringsmaatschappijen
  • Fiscale attesten

 6. De medewerkers van de personeelsdienst, de personeelsdirecteur of de algemeen directeur:

  • attesten en formulieren ten behoeve van andere overheden of externe organisaties (vb. formulieren loopbaanonderbreking, loonattesten, attesten voor ziekenfonds, …)
  • aangiftes arbeidsongevallen en aangiftes verzekeringsmaatschappijen

 7. De dossierbehandelaar, diens diensthoofd of de algemeen directeur:

Onverminderd de bepalingen van artikel 279 §1 tem §5 van het decreet over het lokaal bestuur kunnen loutere administratieve uitvoeringen van beslissingen of administratieve handelingen die geen beslissing vereisen, ondertekend worden door de dossierbehandelaar van de desbetreffende dienst, diens diensthoofd of de algemeen directeur. Dit geldt tevens voor elektronische stukken en elektronische ondertekeningen en aangiften. 

Diegenen die bevoegd zijn stukken te ondertekenen dienen boven hun handtekening hun naam en functie te vermelden en, in voorkomend geval, melding te maken van de opdracht.  

Het betreft hier onder meer maar niet uitsluitend: 

Voor alle diensten:

  • uitnodigingen bijeenkomsten niet-officiële organen 
  • louter praktische en organisatorische regelingen
  • ontvangstbevestigingen
  • opvragen gegevens
  • aanvraag offertes
  • verstrekken van diverse attesten en formulieren die een loutere bevestiging zijn van een bestaande situatie
  • invullen van enquêtes

 Voor de IBO’s, de jeugddienst, de cultuurdienst en de sportdienst:

  • bevestigingen van reservaties
  • louter praktische communicatie met de doelgroep, klanten en hun ouders

 Voor de bibliotheek:

  • reserveringsberichten
  • inleveringsherinneringen  
  • communicatie rond boetes

Stemming op het artikel

Stemmen voor 23
Franky Geypen, Wouter Beke, Tim Theunis, An Caerts, Benny Maes, Katrien Debruyne, Nick Peeters, Paula Cebo, Jindra Lemmens, Liesbeth Jannis, Erwin Van Pée, Chantal Nagels, Sara Verbeeck, Marleen Kauffmann, Gilbert Hulsmans, Joseph Wouters, Eric Coenen, Uzeyir Karaca, Ronald Peeters, Danny Bloemen, Toni Fonteyn, Diane De Volder, Jos Berghmans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0

Artikel 3

De gecoördineerde versie van het huishoudelijk reglement van 7 juli 2021, integraal toegevoegd bij dit besluit, vervangt het huishoudelijk reglement van 6 februari 2019.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 16
Franky Geypen, Wouter Beke, Tim Theunis, An Caerts, Benny Maes, Katrien Debruyne, Nick Peeters, Jindra Lemmens, Erwin Van Pée, Sara Verbeeck, Marleen Kauffmann, Gilbert Hulsmans, Joseph Wouters, Eric Coenen, Uzeyir Karaca, Katrien Ozeel
Stemmen tegen 8
Paula Cebo, Liesbeth Jannis, Chantal Nagels, Ronald Peeters, Danny Bloemen, Toni Fonteyn, Diane De Volder, Jos Berghmans
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0

Artikel 4

Na goedkeuring, wordt de gecoördineerde versie van het huishoudelijk reglement gepubliceerd.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 16
Franky Geypen, Wouter Beke, Tim Theunis, An Caerts, Benny Maes, Katrien Debruyne, Nick Peeters, Jindra Lemmens, Erwin Van Pée, Sara Verbeeck, Marleen Kauffmann, Gilbert Hulsmans, Joseph Wouters, Eric Coenen, Uzeyir Karaca, Katrien Ozeel
Stemmen tegen 8
Paula Cebo, Liesbeth Jannis, Chantal Nagels, Ronald Peeters, Danny Bloemen, Toni Fonteyn, Diane De Volder, Jos Berghmans
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0