De notulen van de openbare zittingen van de gemeente- en OCMW-raad vermelden, in chronologische volgorde:
alle besproken onderwerpen, alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen, het lot van de punten waarover de gemeenteraad of de OCMW-raad geen beslissing nam en de stem van elk lid, behalve bij unanieme beslissingen en bij een geheime stemming.
De notulen van een besloten zitting vermelden enkel de beslissingen. Er is geen zittingsverslag.
Het zittingsverslag werd conform het huishoudelijk reglement vervangen door een audio-opname.
De OCMW-raad past de notulen van een vorige vergadering eventueel aan en keurt ze goed.
De ontwerp-notulen van 17 november 2021 worden aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorgelegd.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van 17 november 2021 goed.
Dit besluit wordt overeenkomstig artikel 330, betreffende bestuurlijk toezicht, van het decreet Lokaal Bestuur bekend gemaakt.
Het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur geeft het kader weer waarbinnen de beleidsrapporten zoals het meerjarenplan dienen opgemaakt te worden. Art. 249 §2 en 3 van het decreet lokaal bestuur bepaalt in het bijzonder dat de gemeente en het OCMW hun meerjarenplan delen, maar dat zij elk bevoegd blijven voor de vaststelling van hun deel.
Het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 en de bijhorende documentatie (gebundeld) werden aan de raadsleden via digitale drager bezorgd op 1 december 2021.
Als bijlage werden daarnaast de volgende documenten bezorgd :
- Overzicht van alle doelstellingen, actieplannen, acties en ramingen (ODAA)
- De meest actuele omgevingsanalyse (versie 2018)
De toelichting bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 toont aan dat het meerjarenplan 2020-2025 financieel in evenwicht is.
Het geraamde beschikbare budgettair resultaat voor 2020-2025 is jaarlijks groter dan nul en er is een positieve autofinancieringsmarge in 2025 bereikt.
De raad gaat akkoord om het schema T4 te vervangen door het gecorrigeerde schema T4 dat als bijlage werd toegevoegd.
Stemverklaring
De N-VA fractie wil volgende stemverklaring laten opnemen:
Als we al deze verhoogde budgetoverschrijdingen en de daaruit voortvloeiende slinkende autofinancieringsmarge bekijken maken we ons echt zorgen over de toekomst.
Ook zijn we zwaar ontgoocheld dat er wel geen ruimte gemaakt wordt voor de verlaging van de algemene personenbelasting (APB). Dit heeft een verhoudingsgewijs lage impact op de gemeentefinanciën. Ze verhoogt wel de aantrekkingskracht op nieuwe inwoners . Dit verzekert ons daardoor van terugverdieneffecten in de toekomst.
Verder betreuren we het dat, in vergelijking met (prestige)projecten er voor de bestrijding van o.a. kinderarmoede dan zo weinig middelen gereserveerd worden.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30/03/2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en het ministerieel besluit van 26/06/2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften beschrijven de manier waarop de beleidsrapporten dienen opgemaakt te worden en bepaalt ook de inhoud van het meerjarenplan.
Vanaf 2020 is het budget geïntegreerd in het meerjarenplan. Het voorliggende meerjarenplan 2020-2025 is een gezamenlijk beleidsrapport waarin de beleidsdoelstellingen van zowel de gemeente als het OCMW zijn opgenomen.
Overeenkomstig artikel 249 §2 en 3 van het decreet lokaal bestuur delen de gemeente en het OCMW hun meerjarenplan maar blijven ieder bevoegd voor de vaststelling van hun deel.
De in het meerjarenplan opgenomen ramingen voor het eerste boekjaar vormen de kredieten voor het eerste jaar, 2020. De cijfers in het meerjarenplan voor de jaren 2021 - 2025 zijn geen geautoriseerde kredieten maar louter ramingen.
Ingevolge artikel 257§1 van het decreet lokaal bestuur, dient minstens een keer per jaar het meerjarenplan te worden aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Hetgeen in deze ook gebeurde.
De OCMW-raad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast voor het gedeelte van het OCMW.
Dit besluit wordt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur afgekondigd en bekendgemaakt aan de toezichthoudende overheid.
De huidige minibus voor aangepast vervoer dateert van 2007 en is aan vervanging toe.
De uitgave voor de opdracht “Aankoop elektrische minibus voor aangepast vervoer” wordt geraamd op € 74.380,17 excl. btw of € 90.000,01 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het bestek en de raming voor de opdracht “Aankoop elektrische minibus voor aangepast vervoer” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 74.380,17 excl. btw of € 90.000,01 incl. 21% btw.
Deze opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 2410000/WELZIJN/0951 (actie/raming AC000109/MJP014577).
Op basis van het jaarverslag waarbij duidelijk is dat begeleidingen toenemen, meer doorverwijzingen vanuit de scholen komen en ook de huidige corona omstandigheden maken dat kwetsbare gezinnen nog meer nood hebben aan psychologische ondersteuning.
Sinds vorig jaar is de dienstverlening door Kind in Nood uitgebreid met 4h per week.
Op basis van een positieve evaluatie van de samenwerking zijn er op de budgetbesprekingen voldoende middelen voorzien om de huidige samenwerking op dezelfde manier verder te zetten tot einde 2025.
Reeds jaren is er een positieve samenwerking met het Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg in het kader van het project Kind in Nood.
Dit project richt zich tot kinderen en jongeren van 0 tot 21 jaar die opgroeien in kansarme gezinnen en ernstige psychosociale of psychiatrische problemen vertonen of een duidelijk risico lopen op de ontwikkeling van dergelijke problematiek op latere leeftijd.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het addendum samenwerkingsovereenkomst Kind in Nood 2020-2025 goed.
Dit addendum is een aanvulling op de basisovereenkomst dd. 2 september 2019 en maakt er integraal deel van uit.
Alle bepalingen over inhoud, opzegmodaliteiten, inbreng van de partners, opvolging en evaluatie, betalingen, permanentieregeling, … uit de initiële samenwerkingsovereenkomst, blijven van kracht.
Het CGG organiseert gedelokaliseerde 2e lijns gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg-dienstverlening op het grondgebied Leopoldsburg.
De doelgroep is prioritair ouders van een minderjarig kind waarbij er bij de ouder zelf een geestelijke gezondheidsvraag-vraag speelt.De toeleiding gebeurt via een professional: sociale dienst OCMW, KINO (Kind in Nood)-medewerker, opbouwwerker
De hulpverlening voor de burger is gratis.
De afbakening van de huidige doelgroep is in overleg voorgesteld, de motivering hiervoor is het hoge cijfer kinderarmoede in Leopoldsburg. We hebben weliswaar ook veel alleenstaanden die nood hebben aan psychologische ondersteuning, indien er voldoende ruimte is voor de prioritaire doelgroep zullen ook zij kunnen worden doorverwezen.
Ook worden er vanuit de overheid (Gezin-Centraal) ondertussen eerstelijnspsychologen aangeworven en toegewezen aan gemeenten, hun opdracht bestaat erin bij lichte tot matige problemen te ondersteunen in 4 tot 8 sessies.
De overeenkomst met het CGG is hierop een perfecte aanvulling, meer complexe problematieken en eerder langdurige begeleidingen.
Leopoldsburg heeft al jaren een samenwerkingsovereenkomst met het centrum voor geestelijke gezondheidszorg (CGG)in het kader van het project Kind in Nood.
Sinds vorig jaar is er een nieuwe overeenkomst bijgevoegd voor de begeleiding van volwassenen.
Het doel van dit project is de geestelijke gezondheidszorg meer toegankelijk te maken voor de meest kwetsbaren.
Het betreft reguliere therapeutische behandeling door een psychoog verbonden aan het CGG en verbonden aan een multidisciplinair team.
De raad is akkoord de samenwerking met het Centrum geestelijke gezondheidszorg voor volwassenen uit te breiden met 4 h voor 2020-2025. Het bijgevoegde addendum wordt goedgekeurd.
Alle bepalingen over inhoud, opzegmodaliteiten, inbreng van de partners, opvolging en evaluatie, betalingen, permanentieregeling, … uit de initiële samenwerkingsovereenkomst, blijven van kracht.
De nodige budgetten voor deze samenwerkingsovereenkomst worden voorzien.
OCMW Hasselt stelt voor om het intergemeentelijk samenwerkingsverband Anders Mobiel Limburg op te heffen met ingang van 01/01/2022. Elke deelnemende gemeente / OCMW moet individueel beslissen op welke manier zij het beheer en de organisatie van hun mindermobielencentrale verder zetten.
Het Vast Bureau heeft in haar zitting van 22/11/2021 haar principieel akkoord gegeven voor de stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst Anders Mobiel Limburg 2013- 2021 en voor de wijziging van het beheer en de organisatie van de mindermobielencentrale 't Mobieleke.
Stopzetting samenwerkingsovereenkomst Anders Mobiel Limburg 2013- 2021:
Mindermobielencentrale (MMC) ’t Mobieleke is sinds 2002 opgenomen in het intergemeentelijk samenwerkingsverband Anders Mobiel Limburg, samen met 12 andere Limburgse gemeentes. OCMW Hasselt is voorzitter van dit samenwerkingsverband
en regelt: verzekeringen (polis + afhandelen schadegevallen), opvolging regelgeving, organisatie intervisie (3 tot 4x per jaar) en vorming, aankoop rittenboekjes.
OCMW Hasselt stapt met haar mindermobielencentrale over naar Mpact (voorheen Taxistop). Reden hiervoor is een interne reorganisatie. Een aantal andere MMC’s gaan ook overstappen naar Mpact, anderen gaan de MMC in eigen beheer nemen.
OCMW Hasselt stelt via haar schrijven dd. 02/09/2021 aan alle aangesloten MMC voor om het samenwerkingsverband Anders Mobiel Limburg op te heffen, met ingang van 01/01/2022. Zij vragen aan elke deelnemende gemeente om, via een beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn, deze samenwerkingsovereenkomst op te zeggen.
Reorganisatie beheer mindermobielencentrale 't Mobieleke:
Voorstel: MMC 't Mobieleke volledig in eigen beheer uitvoeren
Argumentatie:
+ Het merendeel van de uit te voeren taken voeren we zelf uit (medewerkers dienstencentrum, adm. sociale dienst en financiële dienst): inschrijvingen leden, facturatie lidgeld, regelen ritjes, opvolgen chauffeurs, facturatie ritten aan derden, uitbetaling chauffeurs, registratiegegevens voor verzekeringen, aangifte schadegevallen opstellen.
+ Welke taken komen er bij:
voor financiële dienst: polis verzekeringen beheren + afhandelen schadegevallen
voor dienstencentrum: vorming organiseren + aankoop rittenboekjes + aanpassing lay-out van reglement, inschrijvingsformulier, rittenboekjes en badges chauffeurs (eenmalig)
+ Budgettaire impact:
Omniumverzekering opdrachten: afhankelijk van aantal gereden kilometers: 0,025 euro/km. Zowel bij Ethias (AML) als bij Belfius (offerte in bijlage) wordt dit tarief toegepast. Met een minimum van 1.175 euro incl. taksen. Prijs kan variëren gezien de lopende aanbesteding mbt. verzekeringen gemeente & OCMW.
De aanmaak en aankoop van rittenboekjes bedraagt: voor 50 stuks: 118 euro; voor 100 stuks: 235 euro (prijzen incl. btw)
De financiële dienst is akkoord om de taken (beheer polissen en afhandeling schadegevallen) mbt. verzekering (omnium, BA, LO) van de mindermobielencentrale uit te voeren.
Zie mail in bijlage
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de opheffing van het intergemeentelijk samenwerkingsverband 'Anders Mobiel Limburg' goed, met ingang vanaf 01/01/2022.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de verderzetting van de mindermobielencentrale 't Mobieleke in eigen beheer en de reorganisatie goed, met ingang vanaf 01/01/2022.
De kansarmoede-index 2020 van Kind&Gezin bedraagt: 22,1% voor Leopoldsburg (excl. NOC: 15,9% ); Limburg 14,1%; Vlaanderen 13,7%
De samenwerking met vzw Kind&Taal, lopende sedert maart 2015, wordt door alle partners als zeer positief ervaren.
Scholen merken een duidelijk verschil bij de kleuters die het programma Instapje gevolgd hebben. Hun instap in de school verloopt makkelijker en het contact tussen ouders en school verloopt merkbaar vlotter.
De stuurgroep Lokaal Armoedebeleid geeft een positief advies voor het verderzetten van de samenwerking met vzw Kind&Taal (2022-2025) betreffende het opvoedingsondersteuningsprogramma' Instapje (22/11/21).
De bijdrage wordt onder de vorm van een werkingstoelage toegekend. Met de implementatie van BBC 2020, vanaf 01-01-2020, worden de nominatieve subsidies niet meer automatisch toegekend bij het vaststellen van het meerjarenplan, hoewel deze lijst wel bijgevoegd was. Daarom wordt aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn deze werkingstoelage ter goedkeuring voorgelegd.
Decreet dd. 29/11/2013 en Uitvoeringsbesluit dd. 28/03/14, betreffende de organisatie van Preventieve Gezinsondersteuning.
Artikel 41 §1 23° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies
vzw Kind&Taal voert sedert maart 2015 het opvoedingsondersteuningsprogramma Instapje uit in Leopoldsburg.
Dit programma heeft als doelstellingen: taalstimulering, ouder-kind-betrokkenheid en de school-instap bevorderen.
De doelgroep zijn kinderen, tussen 12 en 30 maanden oud, en de ouders.
Momenteel zijn 1,25 fte contactmedewerksters van Kind&Taal actief in Leopoldsburg. Op jaarbasis kunnen zij met 1,25 fte 18 gezinnen bereiken. Via wekelijkse huisbezoeken en groepsmomenten realiseren zij de doelstellingen.
De huidige samenwerkingsovereenkomst loopt af op 31/12/2021.
De kostprijs van de huidige samenwerkingsovereenkomst (2018-2021) wordt enerzijds gedragen door verschillende subsidies aan vzw Kind&Taal, en de jaarlijkse bijdrage van het OCMW 22.916,66 euro.
Owv. het wegvallen van één van de subsidiekanalen aan Kind&Taal vzw, wordt, voor de periode 2022-2025, de jaarlijkse bijdrage van het OCMW verhoogd als volgt:
2022: € 31.180,04; 2023: € 31.946,69; 2024: € 32.736,34; 2025: € 33.549,68.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de 'Samenwerkingsovereenkomst met vzw Kind&Taal - Instapje 2022-2025' goed.
De kansarmoede-index 2020 van Kind&Gezin bedraagt: 22,1% voor Leopoldsburg (excl. NOC: 15,9% ); Limburg 14,1%; Vlaanderen 13,7%
Vzw Kind&Taal heeft een nieuw ontwikkelings-stimulerend programma gerealiseerd, gericht op gezinnen met kinderen tussen 2,5 en 6 jaar, waarvan minsten 1 ouder werkloos is.
De samenwerking met vzw Kind&Taal, gestart in maart 2015, wordt door alle partners als zeer positief ervaren.
De stuurgroep Lokaal Armoedebeleid geeft een positief advies voor de samenwerkingsovereenkomst met vzw Kind&Taal ikv. de programma's Pedagogische Taaltrainers & Gezinscoaches, 01/01/2022 - 31/12/2022.
De bijdrage wordt onder de vorm van een werkingstoelage toegekend. Met de implementatie van BBC 2020, vanaf 01-01-2020, worden de nominatieve subsidies niet meer automatisch toegekend bij het vaststellen van het meerjarenplan, hoewel deze lijst wel bijgevoegd was. Daarom wordt aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn deze werkingstoelage ter goedkeuring voorgelegd.
Decreet dd. 29/11/2013 en Uitvoeringsbesluit dd. 28/03/14, betreffende de organisatie van Preventieve Gezinsondersteuning.
Artikel 41 §1 23° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies
Vzw Kind&Taal heeft een nieuw ontwikkelings-stimulerend programma gerealiseerd, met als doelstellingen:
- verbeteren van de onderwijskansen voor jonge kinderen (oa. overstap naar lager onderwijs ) door in te zetten op ontwikkeling van de basisvaardigheden en door taalstimulering via taallabo's;
- stimuleren en ondersteunen van ouders naar tewerkstelling en integratie via vorming en opleiding.
De doelgroep is gezinnen met kinderen tussen 2,5 en 6 jaar, waarvan minstens 1 ouder werkloos is.
Uitvoering:
- een contactmedewerk(st)er doet wekelijks huisbezoeken bij gezinnen met kinderen tussen 2,5 en 6 jaar en organiseert taallabo's voor de deelnemende gezinnen met kinderen tussen 3 en 6 jaar.
- 1 vte contactmedewerk(st)er ondersteunt 40 gezinnen op jaarbasis
- toeleiding kan gebeuren via de sociale dienst en door de partners van het Huis van het Kind Leopoldsburg (scholen, Kind&Taal, Kind&Gezin, opvoedingswinkel, ...)
Momenteel biedt vzw Kind&Taal dit programma aan ikv. een ESF-project, tem. 2022.
Kostprijs van 1 vte:
75% is voorzien via ESF-middelen
25% is de bijdrage van OCMW Leopoldsburg, € 15.000.
Na 2022 wil vzw Kind&Taal dit programma blijven aanbieden. Zij onderzoeken de mogelijke financieringswijzen voor verderzetting van dit aanbod na 2022.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de 'Samenwerkingsovereenkomst met vzw Kind&Taal - Pedagogische Taaltrainers & Gezinscoaches 2022' goed.